A tutaj jest zdjęcie, które od Ciebie dostałem:
Zdjęcie pochodzi z książki "PzKpfw IV" (Janusz Ledwoch, Militaria).
Jest tam także informacja, że czołg przynależał do 4 kompani w 5 pułku pancernym - 21 dywizja (1941 rok).
Czy to może być ta sama 811-stka ?
Zwróciłeś mi także uwagę na koło napędowe. Poniżej szkice dwóch kół, po lewej pierwotnej wersji (Ausf. A-D) a po prawej,
wersji uproszczonej (Ausf. E wzwyż):
Szkice pochodzą z książki "PzKpfw IV in action" (Bruce Culver, Squadron).
Zgadzam się, faktycznie wygląda na koło do wersji Ausf. E. A czołg ?
Drzwi od luków nad hamulcami wystają ponad płaszczyznę płyty - wersja D.
Przednie dopancerzenie składa się z 3 płyt - wersja D.
Wierzyczka dowódcy wydaje się wystawać (do tyłu) z wierzy czołgu - wersja D.
No chyba wątpliwości nie ma? To również wersja Ausf. D !
Przypuśćmy, że Brytyjczycy nie byli w stanie naprawić tego uszkodzenia widocznego na pierwszym zdjęciu, z braku części
zamiennych. Potrzebne było pewnie nowe koło napędowe i koła zębate przenoszące napęd (wraz z deklem?). Podejrzewam
również że naprawa tego czołgu mogła być dla Niemców prostą sprawą. Więc dlaczego nie miałby wrócić do służby ?
Co do przynależności - 1 sierpnia 5 dywizja lekka została przekształcona w 21 dywizję. W 5 pułku pancernym, były 2
kompanie pancerne: 4 i 8. Gdyby to była "moja" 811-stka z 8 kompani, to dlaczego "powróciła" do 4 kompani?
No z drugiej strony taka zbieżność oznaczenia taktycznego wewnątrz jednego pułku jest chyba nieprawdopodobna. Sposób
w jaki czołg został unieruchomiony ładnie pasuje do tego nowego koła napędowego! No a poza tym w tym okresie w tych
czołgach było sporo nowych dekli/kołpaków na kołach jezdnych. A tu: na jednym i drugim zdjęciu stare dekle na wszystkich kołach!
A ja myślę że to jest ten sam czołg!
