Podniebni drapieżcy- zdjęcia, dyskusje, historia, itp...

Mini projekt lotniczy.

Podniebni drapieżcy- zdjęcia, dyskusje, historia, itp...

Postprzez Rayanq » Sob Lis 14, 2009 12:19 am

Tutaj dyskutujemy o samolotach, modelach, zdjęciach historii, itd... Jeśli czegoś nie wiecie, piszcie tutaj :).
Awatar użytkownika
Rayanq
 
Posty: 978
Rejestracja: Śro Gru 03, 2008 10:27 pm
Miejscowość: Gniezno

Postprzez Michał Pyziak » Wto Lut 02, 2010 10:07 pm

Potrzebuję jak najwięcej zdjęć Hellcata F-3 trójkolorowego z VF-27 z Princetona.
Każdy producent modelu F6F ma w swojej ofercie paszczatego hellcata, a jakoś nie mogę wygrzebać zbyt wielu fotografii oryginałów.
Gdzie szukać?
Image
Pozdrawiam
MP
Awatar użytkownika
Michał Pyziak
 
Posty: 835
Rejestracja: Śro Cze 27, 2007 2:34 pm
Miejscowość: Łódź

Postprzez pawełg » Czw Lut 18, 2010 11:30 am

Czy junkers ju290 a5 seeadler był używany jako samolot zaopatrzeniowy?
Awatar użytkownika
pawełg
 
Posty: 167
Rejestracja: Śro Lut 09, 2005 3:55 pm
Miejscowość: podlasie

Postprzez Kicuś » Pią Mar 19, 2010 6:45 pm

traczyk napisał(a):Panowie, jako przyczynek do ewentualnej dyskusji - to, co udało mi się znaleźć w swoim archiwum. Od razu uwaga, ponieważ materiałów jest sporo - jeśli się to rozwinie - może lepiej wydzielić z wątku warsztatowego.

Michale - myślę, że oprócz tego, co wkleiłem na nPWM (i wklejam jeszcze raz tutaj), dobrze byłoby rzucić okiem na jeszcze dwie strony z SAM Combat Colours No. 3. Pierwsza z nich wprawdzie dotyczy starszych P-40 z AVG (może ktoś będzie robił takiego P-40B na przykład, w ramach projektu), ale pokazuje stan wyjściowy i późniejszą "ewolucję" malowania. Druga strona dotyczy już tego konkretnie okresu i tych egzemplarzy Warchawków ("104" w górnym rogu). I na koniec fragment tej trzeciej strony. Zwracać mogą pewne istotne błędy nazewnictwa np. 71-065 zamiast poprawnie 71-035, ale co do "zasad" to chyba błędów nie ma.

Image

Image

Image


Drugą, moim zdaniem ciekawą sprawą jest wygląd i oznaczenia samego egzemplarza "104". Hasegawa podaje, że był to samolot Maj. Edwarda. F. Rectora z 76 FS/23FG z lipca 1942. Podobnie Osprey w Aircraft of The Aces no. 35 (górna rycina). Taki wizerunek można znaleźć jeszcze w kilku innych publikacjach. Ale np. we francuskiej serii "Planes and Pilots" No. 3 mamy wizerunek środkowy. Znacznie się różniący od poprzedniego. Podobny znajdziemy w SAM CC No.3 - tu z opisem kolorów. Problemem jest miesiąc. O ile dobrze zrozumiałem, lipiec był miesiącem zmiany organizacji jednostek (jeśli się mylę - poprawcie). Siły AVG przeszły pod zarząd 23FG (trzy FS, w tym 76 - na francuskim rysunku błędnie nazwany 16). Zmieniło się godło grupy - uskrzydlony tygrys dostał cylinder Wuja Sama i inne elementy. Wychodziłoby na to, że od tego momentu Warchawki powinny być oznaczone i wyglądać jak na środkowej i dolnej rycinie. Niemniej Osprey we wspomnianej publikacji pokazuje zdjęcie "104" z późnego 1942 (jesień?), gdzie widać wyraźnie godło starego typu. Podobne zdjęcie (też prawej burty) jest na stronie z SAM. Poniżej ryciny i zdjęcia o których mowa:

Image

Image

Fantazję rysowników, jeśli chodzi o rury wydechowe, możemy pominąć. :roll: ;o) Ale i tak jest chyba ciekawie? Podoba mi się to grzebanie w źródłach coraz bardziej :lol: )

Pozdrawiam

Krzysiek


Artur Domański napisał(a):
traczyk napisał(a):Pierwsza z nich wprawdzie dotyczy starszych P-40 z AVG (może ktoś będzie robił takiego P-40B na przykład, w ramach projektu)

A jak ktoś ma już prawie skończonego ??
Ale ma zdjecia z poszczególnych etapów montażu
Sorry Marku za zaśmiecanie Twojej relacji


traczyk napisał(a):Dawaj, dawaj :lol: :lol: I oczywiście również sorry. Proszę mederatora o sprytny przerzut treści pobocznych tam, gdzie sugeruje Michał. Dzięx.


marek d napisał(a):Ooo...ale zadyma, zachciało mi się p-czterdziechy. :roll:
Awatar użytkownika
Kicuś
 
Posty: 2546
Rejestracja: Nie Lis 16, 2008 11:01 am
Miejscowość: Bydgoszcz

Postprzez marek d » Pią Mar 19, 2010 10:42 pm

Pierwsza kolorowanka bardzo mi się podoba. 8-) Przekopałem starożytny wątek o peczterdziechach. Taki sam model robił mój idol (jeżeli chodzi o malowanie modeli) Darek Trzeciak i jego malowanie mi odpowiada. Nikt nie wnosił zastrzeżeń.
http://www.modelarstwo.org.pl/forum/vie ... start=1515
Pozdrawiam Marek - sklejacz fabrycznych części, do samodzielnego montażu.
CV
Awatar użytkownika
marek d
 
Posty: 2123
Rejestracja: Pon Paź 25, 2004 7:25 pm
Miejscowość: Oborniki Wlkp.

Postprzez traczyk » Pią Mar 19, 2010 10:51 pm

marek d napisał(a):Pierwsza kolorowanka bardzo mi się podoba. 8-) Przekopałem starożytny wątek o peczterdziechach. Taki sam model robił mój idol (jeżeli chodzi o malowanie modeli) Darek Trzeciak i jego malowanie mi odpowiada. Nikt nie wnosił zastrzeżeń.
http://www.modelarstwo.org.pl/forum/vie ... start=1515


Marek, to nie zastrzeżenia :) Tylko jakieś tam wątpliwości przy okazji wertowania materiałów. Zresztą zdjęcia wskazują na taki właśnie wygląd. Niestety nie trafiłem jeszcze na zdjęcia lewej strony "104". Ani zdjęcia tego samolotu z "nowym" godłem. W każdym razie ta pierwsza "kolorowanka" jest bardzo prawdopodobna, nawet jeśli miałoby to dotyczyć okresu przed lipcem 1942. ;o)
traczyk
 
Posty: 1396
Rejestracja: Śro Paź 18, 2006 10:32 am

Postprzez marek d » Pią Mar 19, 2010 11:02 pm

Oj Krzysiek.....kamień z serca, bo jutrzejszy plan prac już się sypał. ;o) Tylko teraz mam kocioł w głowie, jakiego brązu użyć z palety MM. :roll:
Pozdrawiam Marek - sklejacz fabrycznych części, do samodzielnego montażu.
CV
Awatar użytkownika
marek d
 
Posty: 2123
Rejestracja: Pon Paź 25, 2004 7:25 pm
Miejscowość: Oborniki Wlkp.

Postprzez traczyk » Pią Mar 19, 2010 11:10 pm

marek d napisał(a):Oj Krzysiek.....kamień z serca, bo jutrzejszy plan prac już się sypał. ;o) Tylko teraz mam kocioł w głowie, jakiego brązu użyć z palety MM. :roll:


A kto zapraszał :lol: :lol: :lol: Poczekaj na Michała ;o)
traczyk
 
Posty: 1396
Rejestracja: Śro Paź 18, 2006 10:32 am

Postprzez marek d » Pią Mar 19, 2010 11:14 pm

traczyk napisał(a):A kto zapraszał :lol: :lol: :lol: Poczekaj na Michała ;o)

O Matko.....to był błąd :mrgreen:
Pozdrawiam Marek - sklejacz fabrycznych części, do samodzielnego montażu.
CV
Awatar użytkownika
marek d
 
Posty: 2123
Rejestracja: Pon Paź 25, 2004 7:25 pm
Miejscowość: Oborniki Wlkp.

Postprzez Michał Pyziak » Pią Mar 19, 2010 11:49 pm

Jak to ujął Marek - "niezła zadyma".
Co do samego samolotu Rectora (czy też później maj. Holloweya), to myślę, że trzeba działać zgodnie z tym co pokazują zdjęcia. Tygrys bez cylindra będzie OK. Rozumiem, że takie kalki daje Hasegawa? Może Rector jako weteran AVG chciał zachować na własnej maszynie tradycyjne barwy ochotników i dlatego na jego samolocie nie domalowano cylindra (czysta spekulacja nie podparta niczym).
Gorzej z tymi kolorami.
Wiadomo, że samoloty były pomalowane w Temperate Land Scheme, ale czym to już trudno trafić, a publikacje zawierają mnóstwo sprzeczności.
U sąsiadów za sprawą polskiego streszczenia artykułu Dany Bella publikowanego na Polskiej Witrynie Modelarskiej prze Piotra Dmitruka obowiązuje taka wersja:
Image
Dla mnie najbardziej kontrowersyjny jest kolor Dark Earth. W wielu miejscach określa się go numerem Du Ponta 71-065. Sam już nie jestem pewien czy to dowód na to, że jedni autorzy zżynają z drugich czy coś się za ty kryje, ale powinno być chyba jednak 71-035. Jest to podobno kolor zbliżony do brytyjskiego DE. Druga wersja zamiennika DE to DuPont 71-009. W artykule, który wkleiłeś pojawia się informacja, że 009 stosowano wcześniej w okresie AVG, podczas gdy p-40 E powinien być już malowany 71-035. Tymczasem wg artykułu T. Szlagora w Aero 2/2006 farb 009 i 035 (w tekście też 0-65 używano w AVG równolegle. Wydaje mi się, że można to zobaczyć też na zdjęciach:
009- Image
035 (065)Image
Dla określenia tego koloru (tylko którego 009 czy 035, a może to coś jeszcze innego) pojawia się też nazwa Rust Brown 34, pochodząca ze specyfikacji 14057 "U.S ARMY Air Corps temporary camouflage".
Czy zna ktoś treść tego dokumentu? Czy to nie są przypadkiem urzędowe nazwy, stosowanych w końcu także na samolotach użytkowanych przez Amerykanów, kolorów Du Ponta?
Jeśli idzie o P-40 E to za malowaniem ciemniejszym kolorem przemawia artykuł zamieszczony przez Krzyśka powyżej i na przykłd to, że na Kittyhawkach 112 sqn RAF, w których DG przemalowano na Middle Stone kontrast między kolorami jest bardzo wyraźny. Z drugiej strony jest takie jedno kolorowe zdjęcie (nie mam pod ręką), na którym kolor wydaje się bardzo jasny. Na czarnobiałych fotkach kontrasty też wskazują na dosyć jasny kolor.
Image
Niemniej jednak skłaniałbym się do malowania modelu samolotu Rectora 71-035.
Oryginalny kolor według wzornika DuPont 71, zatwierdzonego przez Ministry of Air Production wyglądał tak:
Image
Próbka pochodzi z tego http://3.bp.blogspot.com/_nxN_vjldtng/SohX0VAXcII/AAAAAAAABI4/GO7-TIzpB94/s1600/DUPONT.jpg i chyba została namalowana.

Już nie wiem co o tym myśleć... A jeszcze ten spód...

EDIT: I NIEPRZEJMUJ SIĘ MAREK TYM MARUDZENIEM, BO NIKT NIE WIE JAK BYŁO NA PRAWDĘ. Kwestia jest czysto akademicka, ale fajnie byłoby zaznaczyć, że te kolory to nie taki czysty RAF. Ja bym coś zmieszał z model Mastera na oko. I zrobię na P-400, bo założę się, że kombinacja jedynie słusznych FS-ów nie trafi w moje gusta.
Image
Pozdrawiam
MP
Awatar użytkownika
Michał Pyziak
 
Posty: 835
Rejestracja: Śro Cze 27, 2007 2:34 pm
Miejscowość: Łódź

Postprzez traczyk » Sob Mar 20, 2010 1:39 am

Michał, moim zdaniem kolor -009 był nie tyle jaśniejszy od -035, co bardziej brązowy o odcieniu czerwonawym. Natomiast -035 (nie piszę -065, bo wg wzornika DuPonta, -065 to Deep Sky Blue ;o) ) miał odcień bardziej ziemisty, "płowy". Chyba odwrotnie niż na twoich kolorowych zdjęciach (-035 wg twojego opisu jest na P-40B, co chyba raczej nie mogło mieć miejsca). Oba zaś były, zdaje się, jaśniejsze od brytyjskeigo DE. SAM na kolorowej rycinie wskazuje na zamienność -009 i Rust Brown 34, nazwa tego ostatniego sugeruje rdzawy, czerwonawy odcień. Jest też o tym mowa na pierwszej stronie zamieszonej przeze mnie. Na zdjęciu "104" w locie z Ospreya, kolor wygląda na dość jasny - ale to może być też kwestia silnego słońca. O tym, że to -009 może też przemawiać fakt, że ten egzemplarz był jednym z pierwszych "E" dostarczonych do AVG. Mógłbyć więc z takich czy innych powodów pomalowany być w sposób nie odbiegający od wersji starszych. Jaki by to nie był kolor, na modelu błędu raczej nie będzie zważywszy na wpływ warunków eksploatacji, pogody itp. I tak końcowy efekt to wypadkowa bazy i późniejszych efektów specjalnych. Co do spodu to ja raczej skłaniałby się do koncepcji Sky Grey lub nawet Light Grey. :)
traczyk
 
Posty: 1396
Rejestracja: Śro Paź 18, 2006 10:32 am

Postprzez Michał Pyziak » Sob Mar 20, 2010 2:33 am

Widzisz, problem w tym, że żaden z nas tych kolorów nie widział i nie jesteśmy (ja nie jestem) który jest który.
Dlaczego 009 nie mógł być na Hawku 81?. Jutro wstawię skan artykułu, który zawiera przeciwną tezę. Ale jak tu czegoś się dowiedzieć skoro w tych kolorowych książeczkach podają tylko materiały do wierzenia bez powoływania się na źródła możliwe do zweryfikowania. Numer 065 występuje we wszystkich książkach chociaż to prawdopodobnie bzdura i to jest przykład jak rodzą się legendy. we wzorniku, a znamy go tylko z przekłamanych kolorystycznie zdjęć. Z resztą nie wiem czy zauważyłeś, że ten wzornik pochodzi z 42 r. 009 w ogóle w nim nie ma. Ja kolor 009 kojarzę z prawie piaskowym, a nie z rdzawym, ale od początku mówiłem, że nic z tego nie rozumiem.
Ponieważ nie mam do swoich oczu za grosz zaufania w sprawie kolorów zamilknę już i nie będę mącił.
Tylko mam jeszcze jedno pytanie jak byś pomalował takie P-400
Image
Image
Pozdrawiam
MP
Awatar użytkownika
Michał Pyziak
 
Posty: 835
Rejestracja: Śro Cze 27, 2007 2:34 pm
Miejscowość: Łódź

Postprzez Rayanq » Sob Mar 20, 2010 2:41 am

Robiłem takiego P-400, ale na moim modelu kolory są zupełnie inne :oops: .
Awatar użytkownika
Rayanq
 
Posty: 978
Rejestracja: Śro Gru 03, 2008 10:27 pm
Miejscowość: Gniezno

Postprzez Michał Pyziak » Sob Mar 20, 2010 3:17 am

Image
Tomasz szlagor , Aero 2/2006.
Image

Image
Image Image
"P-40" cz.I, Janowicz, Wieliczko, wyd. Kagero.

Może te ostatnie kolorówki do czegoś się przydadzą Arturowi Domańskiemu, chociaż na pogawędki o kolorach chyba już za późno.

Pomijając błędna numerologię to właśnie to mnie zainspirowało do nazwania 009 jaśniejszym kolorem.

Spójrzcie jeszcze tu: http://amair4raf.blogspot.com/2009/04/two-dark-earths.html. Dla mnie ten na górze to 71-009.

Trzeba by jeszcze zebrać wszystkie propozycje FS-ów i numerów farb.
Image
Pozdrawiam
MP
Awatar użytkownika
Michał Pyziak
 
Posty: 835
Rejestracja: Śro Cze 27, 2007 2:34 pm
Miejscowość: Łódź

Postprzez traczyk » Sob Mar 20, 2010 3:31 am

Michał Pyziak napisał(a):Widzisz, problem w tym, że żaden z nas tych kolorów nie widział i nie jesteśmy (ja nie jestem) który jest który.
Dlaczego 009 nie mógł być na Hawku 81?. Jutro wstawię skan artykułu, który zawiera przeciwną tezę. Ale jak tu czegoś się dowiedzieć skoro w tych kolorowych książeczkach podają tylko materiały do wierzenia bez powoływania się na źródła możliwe do zweryfikowania. Numer 065 występuje we wszystkich książkach chociaż to prawdopodobnie bzdura i to jest przykład jak rodzą się legendy. we wzorniku, a znamy go tylko z przekłamanych kolorystycznie zdjęć. Z resztą nie wiem czy zauważyłeś, że ten wzornik pochodzi z 42 r. 009 w ogóle w nim nie ma. Ja kolor 009 kojarzę z prawie piaskowym, a nie z rdzawym, ale od początku mówiłem, że nic z tego nie rozumiem.
Ponieważ nie mam do swoich oczu za grosz zaufania w sprawie kolorów zamilknę już i nie będę mącił.
Tylko mam jeszcze jedno pytanie jak byś pomalował takie P-400
Image



Michał, masz rację w tym, że nas tam nie było. Ale... jeśli się opieramy na ocenach i wnioskach innych, to czegoś można się w nich dopatrzyć i przyjąć trochę "na wiarę". W przytoczonej przez ciebie tabelce Dana Bella, oprócz ogólnych założeń, nie różniących się właściwie od tych z książki SAM, której fragmenty zamieściłem, są ekwiwalenty kolorów farb modelarskich różnych producentów. Ponieważ używam w większości Humbroli, więc sprawdziłem w naturze jak te kolory wyglądają. I tak RAF DE (71-065 / Humbrol 29) znany kolor; DuPont DE 71-009 / Humbrol 118 (nazwa koloru to Tan Matt) - bardzo podobny do poprzedniego tylko lekko czekoladowy w odcieniu. Nota bene musiałem nim coś malować, bo zostało mi tylko trochę na dnie puszki, ale na modelach nie potrafię ich odróżnić. Z zielonymi nie ma problemu Humbrol 30 i 149, choć Humbrol 149 używałem tylko do malowania Boomeranga. Sky - znany Humbrol 23. Niuanse w odcieniach, tak DE, jak i DG są minimalne. Nie wiem oczywiście jak to wygląda z innymi farbami, bo ich nie mam.

Nie napisałem, że 71-009 nie mógł być na Hawku 81, czy P-40B. Przeciwnie właśnie mógł być jak najbardziej. Raczej nie mogło być 71-035, koloru wprowadzonego później - w 1942. Zresztą porównując wspomniane farby Humbrola (podane, było nie było, jako jakiś wzór - fakt, że jeden z kilku ;o) ), nie różnią się one aż tak bardzo, jak na tych dwóch zdjęciach.

Na koniec twoje "podchwytliwe" pytanie ;o). Żartuję oczywiście. Zdjęcie jest bardzo rozjaśnione (czerwone pole gwiazdy), ale ponieważ jest to P-400 i ma jeszcze brytyjski numer seryjny (chyba BW157) to może to być, równie dobrze standardowy Temperate Land (jak na rycinach pokazujących BW155 czy BW156, na Guadalcanalu - np. malowanki w Mushroom). Bo raczej nie Desert - krajobraz nie wygląda na Tunezję. Jest w D&S malowanka podobnie oznaczonego samolotu (znaczy gwiazdy i brak szczęk rekina) ale o numerze BW146 z 347FG z Nowej Kaledonii i ma schemat DG/DE. Ja w każdym razie nie doszukiwałbym się w tym zdjęciu odstępstw od "normy" tylko błędnie naświetlonego (a może raczej z jakimś filtrem) zdjęcia.

Uff. To, że nie ma 71-009 we wzorniku może być spowodowane "wyjściem z obiegu" tego koloru.


:arrow: Edit: Czyli opinie w artykule z Aero dotyczące -009 są zupełnie różne, od tych z SAM. Jednak dwa wzory DE z linkowanej strony zdają się im przeczyć (o piaskowym kolorze) na korzyść publikacji angielskiej. Ten Humbrol 118 mniej więcej się zgadza z tym wzorem -009, H29 jest trochę jaśniejszy niż na wzorze, ale podobnie ziemisty. A, i Light Earth to nie to samo co Sand. To też nie jest "piaskowy". Ten samolot na linkowanej stronie pomalowany jest zapewne -009 (tu masz rację) tylko zdjęcie znów przesadnie rozjaśnione (porównaj czerwone w rondlu i fin flashu). Na tych zdjeciach też idału nie ma. :cry:

Image
traczyk
 
Posty: 1396
Rejestracja: Śro Paź 18, 2006 10:32 am

Następna

Wróć do Podniebni drapieżcy

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości