Podniebni drapieżcy- zdjęcia, dyskusje, historia, itp...

Mini projekt lotniczy.

Postprzez Artur Domański » Sob Mar 20, 2010 10:16 am

Panowie, przed pomalowaniem paszczaka, szukałem w necie naprawde dużo, informacje były czasami takie same, czasami bardzo różne. Pospisywałem numery farbek na kartce i wybrałem średnią. Ze zdjęć nie umiem i nie chcę odczytywać barw (wiadomo czas, rożne nasycenie światła w momencie robienia zdjęcia itd itd )
Według mnie i jak dla mnie jest OK
Jeśli coś może pójść nie tak, to pójdzie w najgorszym momencie.

Ciągle coś dłubię
Awatar użytkownika
Artur Domański
Site Admin
 
Posty: 3264
Rejestracja: Czw Lip 08, 2004 5:36 pm
Miejscowość: Włocławek

Postprzez marek d » Sob Mar 20, 2010 1:07 pm

Witam. Od natłoku informacji mój rozumek (zdegenerowany od używek wszelakich) przestał działać. ;o)
Po przeszukaniu magazynku wybrałem dwie farbki. Oto one:
Image
od lewej - MM 2108 prawa - H 29
Jako kolory wyjściowe.
Pozdrawiam Marek - sklejacz fabrycznych części, do samodzielnego montażu.
CV
Awatar użytkownika
marek d
 
Posty: 2124
Rejestracja: Pon Paź 25, 2004 7:25 pm
Miejscowość: Oborniki Wlkp.

Postprzez Artur Domański » Sob Mar 20, 2010 1:09 pm

Marku ja stawiam na H29
Jeśli coś może pójść nie tak, to pójdzie w najgorszym momencie.

Ciągle coś dłubię
Awatar użytkownika
Artur Domański
Site Admin
 
Posty: 3264
Rejestracja: Czw Lip 08, 2004 5:36 pm
Miejscowość: Włocławek

Postprzez traczyk » Sob Mar 20, 2010 1:57 pm

Ja się bardziej skłaniam jednak ku 71-009 w realu, więc chyba MM 2108 (tak z tego twojego zdjęcia mi bardziej pasuje) Nie chciałbym zbytnio mieszać, ale jest jeszcze MM 2054 (ANA 617), któy jest czymś pośrednim między MM 2018 a H29. Ten mam (2018 nie mam) więc porównałem "nz żywo" z H29. Więc może taki? ;o)
traczyk
 
Posty: 1396
Rejestracja: Śro Paź 18, 2006 10:32 am

Postprzez marek d » Sob Mar 20, 2010 3:48 pm

Dziękuje wszystkim kolegom za przekopanie archiwów i chętne dzielenie się wiedzą.
Na ile z tego skorzystam....? Będzie widać za kilka dni.
Niech aerograf będzie z wami. ;o) :notworthy:
Pozdrawiam Marek - sklejacz fabrycznych części, do samodzielnego montażu.
CV
Awatar użytkownika
marek d
 
Posty: 2124
Rejestracja: Pon Paź 25, 2004 7:25 pm
Miejscowość: Oborniki Wlkp.

Postprzez Mirek66 » Sob Mar 20, 2010 5:03 pm

A z tobą kompresor .
ImageImageImageImage
Awatar użytkownika
Mirek66
 
Posty: 1703
Rejestracja: Wto Sty 01, 2008 8:00 pm

Postprzez Michał Pyziak » Nie Mar 21, 2010 2:05 am

Krzysiek, a kto napisał te teksty, które opublikowałeś i w którym roku?
Mam takie wrażenie, że wszystko w tym temacie opiera się o to samo źródło (Dana Bell :?: ), o czym świadczy ten z uporem maniaka przytaczany numer 71-065.

Teraz, jak wszystko przetrawiłem zdaje mi się, że to tak:
W opisie do rysunków Kagero pomylono kolory (nic nowego). Myślę, że autorzy robili opisy w oparciu o to co wkleiłeś tylko pomylili się w numerkach.
Nowością jest tylko konstatacja, że w AVG spotykane były oba kolory równolegle. Moim zdaniem - w kontekście zdjęć - uprawniona. Podobnie piszą też tu: http://www.warbirdforum.com/faq.htm

marek d napisał(a):Po przeszukaniu magazynku wybrałem dwie farbki. Oto one:
Image
od lewej - MM 2108 prawa - H 29
Jako kolory wyjściowe.


Dla mnie, żeby wyszedł rudobrązowy (niech będzie 009, chociaż może jednak odwrotnie) zgodny z moim wyobrażeniem do 2108 dodałbym krople czerwonego, a żeby wyszedł 035 krple żółtego do H-29. Niestety to wyobrażenie nie zgadza się z próbką za wzornika MAP, a raczej nawiązuje do zdjęć i opisów kolorów.
Do "104" przyjąłbym opcję 035.
Według mnie te Aircobry na zdjęciach są 035, a nie 009, podobnie jak tomahawk z bloga.
We wklejonym przez Krzyśka tekście jest także informacja, że jednak ten 009 był dark "reddish" : "Colour photographs suggest that Dark Earth 71-065 was a much closer colour to the original RAF Dark Earth although perhaps slightly lighter, perhaps somewhere near FS 595B 34088, In any event, it does appear to be quite unlike the dark 'reddish' appearance of the earlier 71-009 colour"
Ale nijak to wszystko się ma do zestawienia z podlinkowanego bloga gdzie to 009 jest opisany jako jaśniejszy.
Nadal nie widzę tu jedoznacznie spójnej wersji.
EDIT:
Jednak nie wierzę w to nazewnictwo z artykułów Krzyśka. Tylko tam 009 jet opisywany jako wcześniejszy i rudobrązowy. W pozostałych publikacjach 009 to ten późniejszy kolor stosowany na P-40E i P-400, przez Bella opisywany tak: "Dark Earth był podobny do US Sand (ANA 616)
bardziej brązowy niż FS 30279"
Zapodaję jeszcze zestawienie powołanych prze Bella kolorów zrobione przez kolegę Pilexa7 z sąsiedniego forum (MW). Mam nadzieje, że zawita tu osobiście bo w kwestii próbek kolorów jest niezastąpiony.
MAP, FS, Humbroll.
Image
Ja tego humbrolla 118 łykam jako 009.
A i jeszcze jedno. 009 nie wyszedł z użycia - patrz raport przytaczany na blogu datowany na 43'
Image
Pozdrawiam
MP
Awatar użytkownika
Michał Pyziak
 
Posty: 835
Rejestracja: Śro Cze 27, 2007 2:34 pm
Miejscowość: Łódź

Postprzez traczyk » Nie Mar 21, 2010 12:14 pm

Michał Pyziak napisał(a):Krzysiek, a kto napisał te teksty, które opublikowałeś i w którym roku?
Mam takie wrażenie, że wszystko w tym temacie opiera się o to samo źródło (Dana Bell :?: ), o czym świadczy ten z uporem maniaka przytaczany numer 71-065.


To są fragmenty publikacji Scale Aircraft Modelling "Combat Colours" No. 3 - "The Curtiss P-34 and P-40 series in USAAC/USAFF service 1939-1945" . Autoryzowanej przez H.C. Bridgewatera, przy udziale Jon Freemana, Andrew Deeley'a i Neila Robinsona. Publikacja datowana na październik 2001 roku. Na ile jest ona wiarygodna, trudno mi oczywiście ocenić. :?

Michał Pyziak napisał(a):Teraz, jak wszystko przetrawiłem zdaje mi się, że to tak: W opisie do rysunków Kagero pomylono kolory (nic nowego). Myślę, że autorzy robili opisy w oparciu o to co wkleiłeś tylko pomylili się w numerkach. Nowością jest tylko konstatacja, że w AVG spotykane były oba kolory równolegle.


Błędy się zdarzają, więc to być może. Wydaje mi się jadnak, że równoległe używanie obu odcieni w AVG, mogło dotyczyć jedynie późniejszych wersji P-40, a nie wcześniejszych.

Michał Pyziak napisał(a):Dla mnie, żeby wyszedł rudobrązowy (niech będzie 009, chociaż może jednak odwrotnie) zgodny z moim wyobrażeniem do 2108 dodałbym krople czerwonego, a żeby wyszedł 035 krple żółtego do H-29. Niestety to wyobrażenie nie zgadza się z próbką za wzornika MAP, a raczej nawiązuje do zdjęć i opisów kolorów.
Do "104" przyjąłbym opcję 035.


Ja akurat już nic bym nie dodawał do bazowych kolorów. Ewentualnie jedynie "pastelował".

Michał Pyziak napisał(a):Według mnie te Aircobry na zdjęciach są 035, a nie 009, podobnie jak tomahawk z bloga.


A poprzednio pisałeś odwrotnie :D :
Michał Pyziak napisał(a):Spójrzcie jeszcze tu: http://amair4raf.blogspot.com/2009/04/t ... arths.html. Dla mnie ten na górze to 71-009.


Michał Pyziak napisał(a):We wklejonym przez Krzyśka tekście jest także informacja, że jednak ten 009 był dark "reddish" : "Colour photographs suggest that Dark Earth 71-065 was a much closer colour to the original RAF Dark Earth although perhaps slightly lighter, perhaps somewhere near FS 595B 34088, In any event, it does appear to be quite unlike the dark 'reddish' appearance of the earlier 71-009 colour"
Ale nijak to wszystko się ma do zestawienia z podlinkowanego bloga gdzie to 009 jest opisany jako jaśniejszy.


Michał, dlatego napisałem, że wg mnie problem raczej w odcieniach, tonacji kolorów, a nie w jasności. "-009" cieplejszy, "kakaowy"; "-035/-065" zimniejszy, "ziemisty". Ale w odbiorze kolorów "temperatura" koloru przekłada się również na postrzeganie go w kategoriach "jasności".

Michał Pyziak napisał(a):Ja tego humbrolla 118 łykam jako 009.


I w tym miejscu się zgadzamy :D

Michał Pyziak napisał(a):A i jeszcze jedno. 009 nie wyszedł z użycia - patrz raport przytaczany na blogu datowany na 43'


Owszem z 1943 roku, ale to jest raport ("z grubsza") z laboratoryjnych badań nad turbulencjami spowodowany nieregularnością powierzchni dla jakiegoś konkretnego profilu lotniczego. Autor bloga powołuje się na ten raport dla potwierdzenia poprawności nazewnictwa w przypadku 71-009. Ponieważ lakier ten został użyty w tych badaniach dla zasymulowania pokrycia powierzchni kamuflażem, i tak jest tam nazwany. Ale moim zdaniem (w świetle tego co piszą w SAM) nie potwierdza to użycia tej farby do malowania nowych samolotów w 43. Ale nie twierdzę, że -009 (napisałem w warsztacie Marka, że "104" wg mnie jest pokryty tą farbą) nie był używany z takich, czy innych powodów do połowy 1942. Raczej, że wyszedł już z oficjalnych dyrektyw opisujących ekwiwalenty dla brytyjskich schematów Temperate Land i Desert.;o) Barwny schemat DuPonta (jak piszesz, z 1942) w którym jest 71-035, a nie ma 71-009, moim zdaniem tylko potwierdza, że -035 był poźniejszym kolorem, a -009 wcześniejszym.

Michał - jeszcze mam pytanie a propo P-40 z AVG Artura. Czy wnęki podwozia nie powinny być w kolorze spodu? Resztę "wnętrz" Artur zrobił chyba w ZCY, też nie wiem czy prawidłowo. Nie chodzi mi to o zmiany w modelu, czy jakieś wytykanie błędów - tylko o ewentualne wskazówki na przyszłość. ;o)
traczyk
 
Posty: 1396
Rejestracja: Śro Paź 18, 2006 10:32 am

Postprzez Michał Pyziak » Nie Mar 21, 2010 5:27 pm

No tak, obnażyłeś wszystkie słabości moich dywagacji. Jak rano to przeczytałem to sam się złąpałem za głowę.
Zastanawia mnie jeszcze czy całą sprawa nie jest jednak prostsza niż się wydaje. Może te wszystkie różnice w kolorach to efekt blaknięcia farb w warunkach polowych.
W książeczce A.R. Zbiegniewskiego "AVG. Latające Tygrysy" wyd. Kagero znalazłem jeszcze takie wyjaśnienie. Proste i jakoś koresponduje ze zdjęciami:
Kamuflaż pokrywający Tomahawki był amerykańską wersją RAF'owskie-go "Temperate Land Scheme C3A" o mało się od siebie różniącym układzie plam „A" lub „B". Na powierzchnie górne i boczne myśliwców naniesiono barwy będące amerykańskimi odpowiednikami kolorów Dark Green i Dark Earth. Powierzchnie dolne najwcześniej dostarczonych maszyn (około 70%) miały barwę amerykańskiego odpowiednika koloru Sky Blue. Sprawiał on wrażenie bardziej błękitnego od swego brytyjskiego wzorca. Pozostałe z 99 Hawków 81 jakie w końcu znalazły się na uzbrojeniu AVG, miały dolne powierzchnie w bliżej nie-sprecyzowanym kolorze Jasno szarym". Barwy na powierzchniach dolnych w miarę eksploatacji pozostawały niezmienne i z czasem kurzem lub warstwą błota. Kolory wierzchnie narażone były z powodu wpływów atmosferycznych na szybkie blaknięcie. Dopiero w tych okolicznościach dawało o sobie znać zróżnicowanie zielonych i brązowych barw USAAF i RAF. Amerykańskie odpowiedniki jaśniały o wiele szybciej. Już po paru tygodniach spędzonych na polowym lotnisku, ciemny brąz był niemal piaskowo/żólty. Ciemna zieleń stawała się trawiasta, lub - zgodnie z relacjami pilotów - nabierała barwy szpinaku. Stąd wzięła się potoczna nazwa"Sand-and-Spinach Camouflage". Pod koniec wojny na Dalekim Wschodzie przeszła ona nawet do nazewnictwa oficjalnego USAAF. Zróżnicowanie w odwzorowaniu jednolitych skądinąd malowań Hawków AVG ma więc swoje źródło jedynie w okresie (i stopnia wyblaknięcia) z jakiego konkretny samolot pochodzi.

Nasuwa mi się jeszcze kilka pytań:
1. Co jest źródłem informacji o dwóch kolorach. Interpretacja zdjęć czy jakiś dokument Curtissa, rządowy, MAP? Autorzy publikacji nie dają przypisów (zgroza w mojej pracy).

2. Które samoloty były malowane kawowym - jak to określasz - odcieniem. Przejrzałem wszystko co mam w kolorze i stwierdzam, że na wszystkich widać kolor, który może być tym samym co na zdjęciu Hawka 81 Smitha z AVG. Niezależnie czy to E czy K. Możesz mi dać przykład tej dystynkcji między kolorami na fotografii, a nie w opisie?

3. Skąd Twoje przeświadczenie o różnicach tylko w "temperaturze" kolorów? Czy określenie "perhaps slightly lighter" nie oznacza dosłownie "może nieco jaśniejszy", a " it does appear to be quite unlike the dark 'reddish' appearance of the earlier 71-009 colour" - "wydaje się być całkiem niepodobny do ciemnego czerwonawego/rudawego wyględu 009"?

Jeśli przyjąć, że wczesne hawki były ciemno rudawe, a dopiero potem na "E" stosowano ten drugi kolor, to zdjęcia Hawków żółtawych są niewyjaśnialne.
Teraz obstawiałbym blaknięcie i słabość fotografii jako przyczynę różnic w odbiorze.

traczyk napisał(a): Czy wnęki podwozia nie powinny być w kolorze spodu? Resztę "wnętrz" Artur zrobił chyba w ZCY, też nie wiem czy prawidłowo. Nie chodzi mi to o zmiany w modelu, czy jakieś wytykanie błędów - tylko o ewentualne wskazówki na przyszłość. ;o)


Nie robiłem specjalnych poszukiwań (być może jest to przewałkowane w "Ryczących czterdziestkach") i nie wiem jak powinno być na 100%.
Według http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2004/02/stuff_eng_interior_colours_us_part2.htm do wnętrza kabiny używano Curtiss Cockpit Green, podobnego do późniejszego IG, z jakimś odcieniem brązowym (FS - brak).
Zdjęcia Hawków AVG pokazują natomiast że obszar pod oszkleniem za kabiną był w kamuflażu, a nie w kolorze kokpitu. Akurat na "75" Reeda słabo to widać, ale to chyba sprawa odbijania światła.

Gorzej z tymi lukami podwozia. Stosowane były we wnękach fartuchy przeciwpyłowe, ale jaki kolor pod nimi. Na logikę ZCY, ale w D&S cz. I są fotki srebrnych wnęk. Warto przejrzeć ten wątek: http://www.p40warhawk.com/Models/Reviews/Models/Revell/P-40E/P-40E_part2.htm. Pokrywy pozostają zagadką, nie znam zdjęć z epoki, które to wyjaśniają. Żółtego w każdym razie nie mogę się dopatrzeć. Może kolor spodu? A na czym opierasz taką interpretacje?
Może wszystko we wnętrzu jechano tym Curtiss CG?
Image
Pozdrawiam
MP
Awatar użytkownika
Michał Pyziak
 
Posty: 835
Rejestracja: Śro Cze 27, 2007 2:34 pm
Miejscowość: Łódź

Postprzez traczyk » Nie Mar 21, 2010 6:57 pm

Michał Pyziak napisał(a):W książeczce A.R. Zbiegniewskiego "AVG. Latające Tygrysy" wyd. Kagero znalazłem jeszcze takie wyjaśnienie. Proste i jakoś koresponduje ze zdjęciami

Tak, to jest bardzo prawdopodobne wyjaśnienie całego zamieszania z odcieniami. Już przy Cobrze spotkałem sie z opiniami o słabej trwałości amerykanskich odpowiedników. W tym kontekście nawet nieco zbyt "wiosenna" zieleń na modelu Marka, nie wydaje się błędna :)

Michał Pyziak napisał(a):Nasuwa mi się jeszcze kilka pytań:
1. Co jest źródłem informacji o dwóch kolorach. Interpretacja zdjęć czy jakiś dokument Curtissa, rządowy, MAP? Autorzy publikacji nie dają przypisów (zgroza w mojej pracy).


Na pierwszej zamieszczone stronie z SAM jest mowa o specyfikacji 14057-B z marca 1938 i 14057-C z grudnia 1939, w kontekście kolorów DuPonta 71-013 i 71-009 i ich podobieństw do DG 30 i Rust Brown 34. Na drugiej stronie w podpisie do dolnego zdjęcia przywołana jest również specyfikacja 14057. Na trzeciej stronie, na której mowa o Temperate Land i Desert w 1942, wymienia się kolory DE i DG oraz ich odpowiedniki DuPonta, ale już z innymi oznaczeniami. Dla Desert - 71-065 (lub -035) DE i 71-069 Middle Stone, oraz (to w podpisie zdjęcia) dla Temperate Land - Sand 26 (lub Red Brown 34) i DG 30. Stąd moje przeświadczenie o tym że 71-009, został zastąpiony przez 71-065 (lub -035) w okolicach 1942 roku w nowszych typach P-40. Być może mylnie utożsamiłem nowy odcień DE ze schematu Desert z DE używanymi w Temperate Land. Uznałem, że w obu schematach od tego roku występowały te same farby DE (nowe). Ale co wtedy z brakiem -009 we wzorniku DuPonta? Gdyby był użwany równolegle w 42', to czy nie powinien się tam znajdować?

Michał Pyziak napisał(a):2. Które samoloty były malowane kawowym - jak to określasz - odcieniem. Przejrzałem wszystko co mam w kolorze i stwierdzam, że na wszystkich widać kolor, który może być tym samym co na zdjęciu Hawka 81 Smitha z AVG. Niezależnie czy to E czy K. Możesz mi dać przykład tej dystynkcji między kolorami na fotografii, a nie w opisie?


Ponieważ dla mnie "kawowy" jest -009, to wszystkie wczesne P-40 (B/C), co do późniejszych już mam wątpliwości z powodów j.w. :?

Michał Pyziak napisał(a):3. Skąd Twoje przeświadczenie o różnicach tylko w "temperaturze" kolorów? Czy określenie "perhaps slightly lighter" nie oznacza dosłownie "może nieco jaśniejszy", a " it does appear to be quite unlike the dark 'reddish' appearance of the earlier 71-009 colour" - "wydaje się być całkiem niepodobny do ciemnego czerwonawego/rudawego wyględu 009"?


Zgadza się, początek zdania mówi też: "Kolorowe fotografie sugerują, że 71-065 był znacznie bliższy oryginalnemu Dark Earth RAF-u, jakkolwiek być może troszkę jaśniejszy, coś koło FS 595B 34088". Określenie "być może troszkę jaśniejszy" nie jest tożsame z "na pewno jaśniejszy". Bezsporne wydają się być odcienie "czerwonawy" i "ziemisty". Poza tym, jak mówiłem, porównałem "organoleptycznie" farby Humrola wymienione w tabelce Dana Bella, i oprócz różnicy w odcieniach, różnicy w ich "jasności" nie zauważyłem.

Michał Pyziak napisał(a):Jeśli przyjąć, że wczesne hawki były ciemno rudawe, a dopiero potem na "E" stosowano ten drugi kolor, to zdjęcia Hawków żółtawych są niewyjaśnialne. Teraz obstawiałbym blaknięcie i słabość fotografii jako przyczynę różnic w odbiorze.


Może nie ciemno rudawe, tylko brązowe o odcieni bardziej czerwonym - moim zdaniem bardziej tu chodzi o takie właśnie lekko "kawowe" - coś jak rzeczony Humbrol 118. Tak, wypłowienie farby, zmywanie, kurzenie, filtry na obietywach, wreszczie starzenie się samych fotografii wyjaśniają te różnice.

Michał Pyziak napisał(a):Może kolor spodu? A na czym opierasz taką interpretacje?


Nie wiem, może jakieś widziane (raczej współczesne) zdjęcia. To nie poparte żadną wiedzą pytanie. ;o)
traczyk
 
Posty: 1396
Rejestracja: Śro Paź 18, 2006 10:32 am

Postprzez Michał Pyziak » Nie Mar 21, 2010 7:26 pm

http://www.ratomodeling.com/articles/AVG_cammo/
Bardzo metodyczne badania w sprawie 009, 013 i 021. Warto się przebić. Ciekawe wnioski.
Polecam.
A co do kolorów wewnętrznych na P-40, dobra fotka z Life'a: http://www.gstatic.com/hostedimg/e5310f749707e423_large
Tym razem wniosków o kolorach nie podejmuje się wygłaszać, ale chętnie poczytam czyjeś.
I jeszcze taka: http://www.gstatic.com/hostedimg/fd25dcac7d08bbdf_large i http://www.gstatic.com/hostedimg/6377498959ed8461_large
Żółte klapy podwozia?
Image
Pozdrawiam
MP
Awatar użytkownika
Michał Pyziak
 
Posty: 835
Rejestracja: Śro Cze 27, 2007 2:34 pm
Miejscowość: Łódź

Postprzez traczyk » Nie Mar 21, 2010 8:24 pm

Michał Pyziak napisał(a):http://www.ratomodeling.com/articles/AVG_cammo/
Bardzo metodyczne badania w sprawie 009, 013 i 021. Warto się przebić. Ciekawe wnioski.
Polecam.


Michał, rzeczywiście ciekawe i rzeczowe podejście do zagadnienia.
Czy wnioski różnią się od tego, o czym pisaliśmy na podstawie informacji z innej literatury? Właściwie się pokrywają. Bo tak (w skrócie) do schematu Temperate Land używanego w AVG dla samolotów Hawk 81 i P-40E wykorzystywano zamienniki DuPonta 71-013 (DG), 71-009 (DE) i 71-021 (Sky - o którym nie pisaliśmy, w kontekście poszukiwań). W 1942 DuPont wprowadził drugi wariant DE (do schematu Desert) oznaczonego 71-065 i mający inny odcień (bliższy DE RAF). Kolorami -013 i -009 malowano wszystkie Hawki 81 i wczesne partie P-40E. Kolorem -065 wyłącznie późniejsze partie P-40E i nowsze. Odpowiedniki tych kolorów wśród farb modelarskich i ich trafność w odcieniach bardzo szeroko przedstawiają szczegółowe tabelki. Ale podstawowe wnioski też są podobne. Odniosę się tylko do Humbroli, bo te znam. Kolor -009 może zastąpić H118 (tu się zgadzaliśmy), kolor -013 (wg autora) może zastąpić 2 cz. H149 i 1 cz. H116. Ja osobiście użyłbym H30 lub H163 (też wymieniony w tabelce). Pytania końcowe autora też sie jakby pokrywają z naszymi wątpliwościami np. czy -009 został zwyczajnie zastąpiony przez -065, albo o wpływy czynników zewnetrznych (np. działań obsługi naziemnej). Zainteresowani powinni może zajrzeć na tę stronę, gdyż być może sami również znajdą odpowiedź, co jest bliższe prawdzie. Chyba można to tak zostawić. ;o)

:arrow: EDIT: Co do "wnętrz" podwozia, to kolory na dwóch zdjęciach z LIFE'a wyglądają podobnie, jak u Artura (tzn. ZCY). Ale klapy skrzydłowe wyglądają na zielone (IG?) :) Sam nie wiem. Głowa mnie rozbolała :?

Michał Pyziak napisał(a):Dzięki za miłą pogawędkę.


Cała przyjemność po mojej stronie. Mam tylko nadzieję, że nie namieszaliśmy zbytnio Markowi przy jego "paszczaku" :lol:

Pozdrawiam

Krzysiek
Ostatnio edytowany przez traczyk Nie Mar 21, 2010 8:47 pm, edytowano w sumie 4 razy
traczyk
 
Posty: 1396
Rejestracja: Śro Paź 18, 2006 10:32 am

Postprzez Michał Pyziak » Nie Mar 21, 2010 8:33 pm

Zgadzam się z Twoim podsumowaniem w zupełności. Dzięki za rozjaśnienie wątpliwości i miłą pogawędkę.
A co sądzisz o bebechach P-40?
Image
Pozdrawiam
MP
Awatar użytkownika
Michał Pyziak
 
Posty: 835
Rejestracja: Śro Cze 27, 2007 2:34 pm
Miejscowość: Łódź

Postprzez Michał Pyziak » Nie Mar 28, 2010 6:51 pm

traczyk napisał(a)::arrow: EDIT: Co do "wnętrz" podwozia, to kolory na dwóch zdjęciach z LIFE'a wyglądają podobnie, jak u Artura (tzn. ZCY). Ale klapy skrzydłowe wyglądają na zielone (IG?) :) Sam nie wiem. Głowa mnie rozbolała :?

Ja bym zrobił kabinę, klapy i "denko" komory podwozia (tego okrągłego wgłębienia) na IG, a resztę na ZCY.

Teraz trochę z innej beczki:
Pojawił się pomysł na innego paszczaka. Za to podwójnego. Mam jednak pewien problem.
Chodzi o P-38 H. Lyncha z 39 FS.
Image
ten na samym dole.
1. Czy znacie zdjęcie całej sylwetki tego samolotu? Jakieś potwierdzenie dla tych niebieskich pasków lub jakiekolwiek fotki "10". Chętnie poznam też jakiekolwiek inne zdjęcia tego i innych maszyn dywizjonu tudzież jakichkolwiek pacyficznych wczesnych Ligtingów w OD , oprócz tych, które opublikowano w AoA CBI Ospreya.

2. Kalki są do P-38 H. Myślałem o modelu Academy (F). Czym różnię się te samoloty. Gdzieś (chyba Wikipedia) natrafiłem na wzmiankę, że H miał klapy Fawlera na całej dł. krawędzi spływu skrzydeł, a F nie Kłuci się to z tym rysunkiem
http://wunderwaffe.narod.ru/Magazine/AirWar/103/Draw/v01.jpg
Coś jeszcze? Pewnie jakieś drobiazgi się znajdą.
Image
Pozdrawiam
MP
Awatar użytkownika
Michał Pyziak
 
Posty: 835
Rejestracja: Śro Cze 27, 2007 2:34 pm
Miejscowość: Łódź

Postprzez traczyk » Pon Mar 29, 2010 8:20 pm

Michał Pyziak napisał(a): Czym różnię się te samoloty. Gdzieś (chyba Wikipedia) natrafiłem na wzmiankę, że H miał klapy Fawlera na całej dł. krawędzi spływu skrzydeł


Wersja F wiele się nie różniła zewnętrznie od H, ale się różniła ;o) "F" miał klapy Fowlera, które można było wychylać pod kątem 8 stopni. Wersja "G" miała nowe klapy Fowlera, wysuwane całkowicie na zewnątrz krawędzi spływu płata. Wersja "H" miała mocniejsze silniki i nowe turbosprężarki B-33, a chłodnice oleju miały automatyczne zasłonki. Poniżej strona z czeskiej publikacji Modelpres poświęconej P-38. Ryciny w stylu "znajdź 20 różnic". Jeśli "łapiesz" czeski będzie łatwiej ;o). Tak naprawdę to F, G, H są prawie nie do odróżnienia. Większe chwyty powietrza do gaźnika dotyczą końcowych serii produkcyjnych wersji H. Wczesne F miały górną część kabiny otwieraną na prawy bok, późniejsze - do tyłu.

Image

Jak znajdę coś na Lyncha, to dam znać :)

:arrow: EDIT: Szkoda, że nie potrzebujesz "20" tylko "10" :? Bo znalazłem ładne zdjęcie "20" z 39FS. Tylko ja tu pasków nie widzę. ;o)

Image

Ten na obrazie też tych pasków nie ma:

http://www.aviationart.nl/airplane_lockheed_p38.htm

A tu trochę o Lynchu: http://www.acepilots.com/usaaf_lynch.html

Znalazłem jeszcze w Sq/S No 109 schemat oznaczenia 39FS/35FG. Też nie ma mowy o niebieskich paskach. Mimo, że w schematach oznaczeń innych jednostek pokazanych w tej publikacji, takie elementy występują. :arrow: Doczytałem, że górne części stateczników zaczęto malować kolorem oznaczającym dywizjon pod koniec '43. Paski na belkach oznaczały funkcje dowódców dywizjonu (podwójny, ale nie skośny) i eskadr A, B, C (odpowiednio pojedyncze nie skośne, skośne do przodu, skośne do tyłu). Były one w kolorze dywizjonu, więc pewnie też malowano je póżnym '43. Wcześniej prznależność do danego dywizjonu w grupie, rozpoznawano numerami bocznymi. Ponieważ P-38 Lyncha jest datowany na marzec '43, to chyba tych pasków wtedy jeszcze nie miał, choć należały mu się ;o)

Image
traczyk
 
Posty: 1396
Rejestracja: Śro Paź 18, 2006 10:32 am

PoprzedniaNastępna

Wróć do Podniebni drapieżcy

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość

cron