Podniebni drapieżcy- zdjęcia, dyskusje, historia, itp...

Mini projekt lotniczy.

Postprzez Michał Pyziak » Pon Mar 29, 2010 11:48 pm

Dzięki za, jak zwykle, rzeczową odpowiedź.

Te powiększone wloty to chyba nie do gaźnika, a do turbo (za silnikiem na belce) ale mojego to nie dotyczy i dobrze.
traczyk napisał(a):Wersja F wiele się nie różniła zewnętrznie od H, ale się różniła ;o) "F" miał klapy Fowlera, które można było wychylać pod kątem 8 stopni. Wersja "G" miała nowe klapy Fowlera, wysuwane całkowicie na zewnątrz krawędzi spływu płata. Wersja "H" miała mocniejsze silniki i nowe turbosprężarki B-33, a chłodnice oleju miały automatyczne zasłonki. Poniżej strona z czeskiej publikacji Modelpres poświęconej P-38. Ryciny w stylu "znajdź 20 różnic". Jeśli "łapiesz" czeski będzie łatwiej ;o). Tak naprawdę to F, G, H są prawie nie do odróżnienia. Większe chwyty powietrza do gaźnika dotyczą końcowych serii produkcyjnych wersji H.

Z tymi klapami to nie chcę drążyć technicznych szczegółów, bo w ewenyualnym modelu pozostaną wciągnięte. Interesuje mnie tylko to czy w obu wersjach geometria górnej powierzchni płata pozostawała niezmienna. Myślałem, że sytem Fowlera polega na tym, że cała klapa (jeden element) wysuwa się i wychyla na prowadnicach i, że rozwiązanie to wprowadzono dopiero w J. A może już w H? Chodzi o parę linii na górnej powierzchni skrzydeł.
Te powiększone wloty to chyba nie do gaźnika, a do turbo (za silnikiem na belce) ale mojego to nie dotyczy i dobrze.
Co do akcentów kolorystycznych to znalazłem taką fotkę:
Image
Tu na upatego można dopatrzeć się części kołpaka w innym kolorze. Ale równie dobrze może to być co innego. Z resztą to chyba inny samolot niż ten, do którego są kalki. Metryczka jest w innym miejscu względem granicy kolorów.
Image
Czyli wszystko jak zwykle... :(
Image
Pozdrawiam
MP
Awatar użytkownika
Michał Pyziak
 
Posty: 835
Rejestracja: Śro Cze 27, 2007 2:34 pm
Miejscowość: Łódź

Postprzez traczyk » Wto Mar 30, 2010 1:13 am

Michał Pyziak napisał(a):Te powiększone wloty to chyba nie do gaźnika, a do turbo (za silnikiem na belce) ale mojego to nie dotyczy i dobrze.


Oczywiście, to wloty do turbosprężarki - z rozpędu zacytowałem opis z publikacji "Skrzydła w Miniaturze" nr 4/91, gdzie nazwano to wlotem powietrza do gaźnika :?

Co do klap, to kostrukcja wyglądała tak:

Image

Więc nie miała wpływu na górną powierzchnię. Tak jak pisałem wysuwane klapy wprowadzono w wersji F (w ograniczonym zakresie), ulepszone w G i H. Jak podaje ML 70 skrzydła różniły się jedynie w części noskowej (takie same we wcześniejszych - do H włącznie, zmienione w późniejszych - J i L), pozostała część skrzydła była niemal identyczna we wszystkich wersjach.

Michał Pyziak napisał(a):Z resztą to chyba inny samolot niż ten, do którego są kalki. Metryczka jest w innym miejscu względem granicy kolorów.


Raczej na pewno - ten z dziesięcioma Japońcami na burcie jest opisany w Ospreyu jako wersja G (42-12895), maj '43. Ten drugi musi być z drugiej połowy września, bo ma już 16. zwycięstw. I to prawdopodobnie jest H.

W instrukcji kalek widnieje 16 zestrzeleń i podpis "March 1943". W marcu powinien mieć ich tylko 9, inny numer seryjny, i raczej bez niebieskich akcentów. Do kalek pasowałby podpis "late September 1943" i wtedy prawdopodobnie nawet "niebieski" byłby OK. :)
traczyk
 
Posty: 1396
Rejestracja: Śro Paź 18, 2006 10:32 am

Postprzez Michał Pyziak » Wto Mar 30, 2010 8:54 am

traczyk napisał(a): Tak jak pisałem wysuwane klapy wprowadzono w wersji F (w ograniczonym zakresie), ulepszone w G i H. Jak podaje ML 70 skrzydła różniły się jedynie w części noskowej (takie same we wcześniejszych - do H włącznie, zmienione w późniejszych - J i L), pozostała część skrzydła była niemal identyczna we wszystkich wersjach.



Raczej na pewno - ten z dziesięcioma Japońcami na burcie jest opisany w Ospreyu jako wersja G (42-12895), maj '43. Ten drugi musi być z drugiej połowy września, bo ma już 16. zwycięstw. I to prawdopodobnie jest H.

W instrukcji kalek widnieje 16 zestrzeleń i podpis "March 1943". W marcu powinien mieć ich tylko 9, inny numer seryjny, i raczej bez niebieskich akcentów. Do kalek pasowałby podpis "late September 1943" i wtedy prawdopodobnie nawet "niebieski" byłby OK. :)


Fajna fotka tych klap. Masz takich więcej? Czy w centropłacie to działało tak samo? Trochę się podjarałem na klapy. Może jakieś rysunki, zdjęcia od góry?

I czy mógłbyś jeszcze wkazać te różnice w skrzydle? Zdaje się, że model ma skrzydła od J. Ma wlewy do zbiorników, których wczesne wersje nie miały, za to nie ma jakichś wlotów powietrza w końcówkach. Wiesz o co chodzi?
Image
Pozdrawiam
MP
Awatar użytkownika
Michał Pyziak
 
Posty: 835
Rejestracja: Śro Cze 27, 2007 2:34 pm
Miejscowość: Łódź

Postprzez traczyk » Wto Mar 30, 2010 9:57 am

Michał Pyziak napisał(a):Fajna fotka tych klap. Masz takich więcej? Czy w centropłacie to działało tak samo? Trochę się podjarałem na klapy. Może jakieś rysunki, zdjęcia od góry?

I czy mógłbyś jeszcze wkazać te różnice w skrzydle? Zdaje się, że model ma skrzydła od J. Ma wlewy do zbiorników, których wczesne wersje nie miały, za to nie ma jakichś wlotów powietrza w końcówkach. Wiesz o co chodzi?


Niestety, ale jestem na tropie ;o) Póki co schemat ML No. 70, który wskazuje, że konstrukcja i działanie klap w centropłacie były takie same jak w końcówkach.

Image

Co do różnic w skrzydłach, to pokazuje je również rycina tejże ML, ale chyba jest coś w niej nie tak. Bo wg tego co piszą, to intercooler powinien być w wersji bez wlewu/wziernika i reflektora, gdyż na zdjęciach i planach widać, że reflektor i wlew/wziernik występuje w wersjach późniejszych niż H :?

Image
traczyk
 
Posty: 1396
Rejestracja: Śro Paź 18, 2006 10:32 am

Postprzez Michał Pyziak » Wto Mar 30, 2010 10:35 am

traczyk napisał(a):Co do różnic w skrzydłach, to pokazuje je również rycina tejże ML, ale chyba jest coś w niej nie tak. Bo wg tego co piszą, to intercooler powinien być w wersji bez wlewu/wziernika i reflektora, gdyż na zdjęciach i planach widać, że reflektor i wlew/wziernik występuje w wersjach późniejszych niż H :?


Wszystko się zgadza. Intercooler we wczesnych był w skrzydle, a od J przeniesiono go do belki. Zwolnione przez chłodnicę międzystopniową miejsca wykorzystano na kolejne zbiorniki paliwa.
Nie bardzo tylko rozumiem jak wyglądał wlot powietrze do niego. Masz Detail & Scale 57 ? Tam może być coś na ten temat.
Klapy od J miały chyba jeszcze inną konstrukcję. Zdaje mi się, że zmechanizowano (uruchomiono) też górną powierzchnie płata.
Image
Pozdrawiam
MP
Awatar użytkownika
Michał Pyziak
 
Posty: 835
Rejestracja: Śro Cze 27, 2007 2:34 pm
Miejscowość: Łódź

Postprzez traczyk » Wto Mar 30, 2010 11:31 am

Michał Pyziak napisał(a):Wszystko się zgadza. Intercooler we wczesnych był w skrzydle, a od J przeniesiono go do belki. Zwolnione przez chłodnicę międzystopniową miejsca wykorzystano na kolejne zbiorniki paliwa.


Michał, czyli to "czarne" na dolnym rysunku to zbiornik, a nie intercooler?

Michał Pyziak napisał(a):Nie bardzo tylko rozumiem jak wyglądał wlot powietrze do niego. Masz Detail & Scale 57 ? Tam może być coś na ten temat.


Mam:

Image
traczyk
 
Posty: 1396
Rejestracja: Śro Paź 18, 2006 10:32 am

Postprzez Michał Pyziak » Wto Mar 30, 2010 11:58 am

Właśnie o to szło - wielkie dzięki.
Na dolnym jest zbiornik.
Skan z instrukcji:
Image
Całość do pobrania tu:
http://www.airwar.ru/other/bibl/p-38pilot.html
i tu: http://www.airwar.ru/other/bibl/p-38rle.html
Rewelacja, można się nauczyć latać.
Image
Pozdrawiam
MP
Awatar użytkownika
Michał Pyziak
 
Posty: 835
Rejestracja: Śro Cze 27, 2007 2:34 pm
Miejscowość: Łódź

Postprzez Rayanq » Wto Mar 30, 2010 11:59 am

Ciekawe rzeczy tutaj wypisujecie 8-) .
Awatar użytkownika
Rayanq
 
Posty: 978
Rejestracja: Śro Gru 03, 2008 10:27 pm
Miejscowość: Gniezno

Poprzednia

Wróć do Podniebni drapieżcy

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość