Olinowanie Żaglowców (pytanie)

Tutaj dyskutujemy na temat okrętów, łodzi podwodnych i innych pojazdów pływających. Poruszamy tutaj także kwestie malowania maszyn, użycia bojowego, techniki morskiej, historii itp. W tym dziale zamieszczamy zdjęcia pojazdów rzeczywistych.

Postprzez mickar » Wto Sty 27, 2004 1:03 pm

http://www.sjohistoriska.nu/Avdelningar/ritarkiv/chapman/innehallstext.html
Pa svenska torche trudno nawigować, gdzieś na tych stronach są ukryte "pełnowymiarowe" skany planów, tylko nie pamiętam gdzie.
Awatar użytkownika
mickar
 
Posty: 39
Rejestracja: Czw Gru 11, 2003 12:16 pm

Postprzez Krzysztof » Wto Sty 27, 2004 7:05 pm

cały chapman tj jego architectura navalis mercatoria jest również na stronie : http://covax.bth.se/chapmanprojekt/
Sa wszystkie strony w oryginale i bodajże jedna z tabeli po angielsku
Krzysztof
Krzysztof
 
Posty: 60
Rejestracja: Śro Sty 14, 2004 11:24 pm
Miejscowość: Gdańsk

Re: Olinowanie Żaglowców (pytanie)

Postprzez Tomasz Aleksinski » Śro Sty 28, 2004 11:51 am

R@dek napisał(a):Skoro jesteśmy przy tych szczegółach to zacząłem się zastanawiać nad paroma pytaniami:
1. Czy worming występował czasem jako jedyne uzupełnienie liny czy tylko jako podkład pod kolejne warstwy czyli parcelling i serving?
2. j.w. + parcelling tzn. czy robiono worming i parcelling i tak zostawiano czy zawsze później był robiony serving?
3. Czy robi się parcelling na modelach? Wiem że robi się worming i serving ale nie słyszałem by ktokolwiek robił parcelling.
Pozdrawiam


Tak i mnie sie dotad wydawalo, ale gdy ostatnio zwiedzalem w San Diego fregate HMS "Surprise" - ten sam okret wystepujacy w filmie "Pan i Wladca", ku zdziwieniu zauwazylem, ze tam oba sztagi - foksztag i grotsztag sa opracowane tylko w postaci worming'u, czyli bez nastepowego parcelling'u i serving'u (jesli tak mozna sie wyrazic 'po polskiemu' :-)
Ad.2 - wydaje mi sie, ze jesli juz decydowano sie na worming + parcelling, to potem trzeba bylo zrobic tez i serving (ale na 100% nie moge gwarantowac - moze bardziej swiatli koledzy mnie skoryguja?), bo te waskie paski plotna zaglowego nasaczone smola, w postaci swego rodzaju "bandazu" na linie, nie byly trwale i trzeba bylo je czyms pokryc - tu: serving. Tak opracowana lina byla bardzo trwala i WODOODPORNA; czesto takie liny przetrwaly czasowo ponad sprochnialy i rozpadajacy sie po wielu latach kadlub!!! Po rozebraniu ich (usunieciu worming, parcelling i serving) widac bylo pod spodem calkiem zdrowa i wygladajaca na nowa, line!
Ad.3 - jeszcze nigdy nie widzialem na modelach - nawet tych najwiekszych gabarytowo, parcellingu i na to servingu (choc przyznam, ze trudno ow parcelling byloby zauwazyc pod servingiem). Z tego co wiem, jesli juz ktos decyduje sie zrobic jakies dodatkowe opracowanie tychze lin na modelach, to robi tylko serving (czasami worming bez servingu).
"Politycy sa jak pieluchy,
musza byc czesto zmieniani
(z tego samego powodu)".
- Robin Williams

Pozdrawiam
Tomek
Awatar użytkownika
Tomasz Aleksinski
 
Posty: 477
Rejestracja: Nie Wrz 28, 2003 12:09 am
Miejscowość: Glendale, California, USA

Poprzednia

Wróć do Rzeczywiste - szkutnicze

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość