Santa Maria - model z zestawu Artesania Latina

Relacje warsztatowe z budowy modeli szkutniczych.

Postprzez Marecki » Śro Gru 14, 2005 7:53 pm

Owszem jest na czasie :) (dzięki)
ale w przypadku Santa Marii bardziej przydatna jest książka
z serii Anatomy of the Ship - The Ships of Christopher Columbus
Pozdrawiam
Marek
Marecki
 
Posty: 885
Rejestracja: Czw Wrz 18, 2003 10:18 pm
Miejscowość: P-ń

Postprzez <Hadżi> Murat Sylwe » Śro Gru 14, 2005 11:36 pm

Marecki napisał(a):Wiązanie martnet falls oraz bridles

Bridles (z przodu żagla) będzie przywiązane do bowlines ,
która to będzie przechodzić przez blok na bukszprycie , a dalej do pokładu .
Martnet fall (z tyłu żagla) będzie przywiązane do martnets ,
która to będzie przechodzić przez blok na maszcie , a dalej do pokładu .


Czyli w naszym nazewnictwie po prostu "bulina". Łatwiejsze słowo do zapamiętania.

Pozdrawiam

"Hadżi"
Na pochylni: ok. podwodny SIEWIERJANKA wg. planów z Modelarza.
Obecnie budowa wstrzymana.
Awatar użytkownika
<Hadżi> Murat Sylwe
 
Posty: 231
Rejestracja: Sob Lut 19, 2005 8:18 pm
Miejscowość: Olkusz

Postprzez Marecki » Czw Gru 15, 2005 6:08 pm

Oto najnowsze fotki :)

Żagielek wstępnie powieszony na maszcie - to ułatwiło dalsze prace .

Image

Image


Parrel
widoczek od tyłu

Image

wiązanie z przodu reji

Image

Image


naciąg

Image


i bieżący widoczek ogólny :)

Image
Pozdrawiam
Marek
Marecki
 
Posty: 885
Rejestracja: Czw Wrz 18, 2003 10:18 pm
Miejscowość: P-ń

Postprzez <Hadżi> Murat Sylwe » Czw Gru 15, 2005 11:21 pm

Witam!

Marecki napisał(a):Oto najnowsze fotki :)

Żagielek wstępnie powieszony na maszcie - to ułatwiło dalsze prace .


Pierwsze lody przełamane i jak z tego wynika "nie taki diabeł straszny". Teraz wykończenie gładko popłynie.

Pozdrawiam

"Hadżi"
Na pochylni: ok. podwodny SIEWIERJANKA wg. planów z Modelarza.
Obecnie budowa wstrzymana.
Awatar użytkownika
<Hadżi> Murat Sylwe
 
Posty: 231
Rejestracja: Sob Lut 19, 2005 8:18 pm
Miejscowość: Olkusz

Postprzez Marecki » Sob Gru 17, 2005 1:53 am

Tym razem prace skupiły się na podwieszeniu rei
Za namową Tomka (dzięki za poradę) postanowiłem nieco poprawić zestaw .
Wg zestawu reja wisi na jednym bloku pod marsem .
Modyfikacja polegała na dorobieniu sheeveblocks ponad marsem .

Moje przeróbki były robione na podstawie poniższych rysuneczków :

Image

Image


Powyżej wiązanie nie jest zbyt widoczne więc dodam jeszcze rysunek z Mondfelda

Image


Największym problemem było przeciągniecie linek przez bocianie gniazdo .
Niestety w zestawie Artesanii Latiny kosz ma pełne dno
i są tam tylko wcześniej wywiercone otwory na wanty .
Jednak ze względu na ograniczoną ilość miejsca otwory na wanty
były dość precyzyjnie dopasowane do linek want
i nie dało się nic więcej przez nie przepchnąć .
Chcąc zrobić przeróbkę musiałem najpierw wywiercić jakieś nowe otworki .
Operacja o tyle trudna że trzeba to zrobić w koszu przyklejonym do masztu ,
a w dodatku w około pełno innych linek .
Bałem się że coś uszkodzę , ale zaryzykowałem i udało się :)

Następnie zabrałem się za zrobienie sheaveblocks
Ponieważ tej części nie było w zestawie to całość trzeba było zrobić ręcznie .

Przygotowałem sobie kawałek listewki z gruszy .
Na szlifierce bębnowej przeszlifowałem ją na grubość 3 mm
Następnie wyrysowałem i wyciąłem odpowiedni kształt oraz otwory na kółka .
Otworki na kółka lepiej zrobić przed wycięciem całości - większy element lepiej się trzyma !
Potem nawierciłem otwory na oś koła .

W międzyczasie wypiłowałem kółka - trochę podtoczyłem na Proxxonie
tzn kółka założyłem na gwóźdź i umocowałem we wrzecionku tego ręcznego Proxxona .
Na wolnych obrotach pilnikiem nadałem odpowiedni kształt .
Kółka mają średnice 4 mm

Pozostało już tylko złożyć wszystko w całość ,
a efekt jest taki jak na fotce poniżej .
Dodam jeszcze że oczywiście kółeczka się obracają :)

Image


Jak widać na zdjęciu krawędź która powinna przylegać do masztu ma lekkie ugięcie .
Ponieważ wiążąc maszty nie przewidziałem że będę robił taką przeróbkę
to na maszcie nie bardzo było miejsce na przyklejenie sheeveblocks .
W koszu jest za mało miejsca , a powyżej odległość miedzy wiązaniem masztów
też nie jest za duża .
To ugięcie jest właśnie na linkę która jest nawinięta na maszt .
Następne fotki lepiej pokażą co miałem na myśli.

Widok po przyklejeniu do masztu :

Image


Widok z przodu po przywiązaniu lin :

Image


Widok z tyłu :

Image


naciąg

Image
Pozdrawiam
Marek
Marecki
 
Posty: 885
Rejestracja: Czw Wrz 18, 2003 10:18 pm
Miejscowość: P-ń

Postprzez Grzechotnik » Sob Gru 17, 2005 8:08 pm

Gratulacje .Bardzo ładnie to wychodzi - mam na myśli olinowanie. I tu mam pytanko. Jakich nici używasz i czym je impregnujesz?. Ja przy "GRZECHOTNIKU" opieram się na nitkach z zestawu i niestety pomimo woskowania widać włoski :cry:.
Pozdrowienia
Grzechotnik
Grzechotnik
 
Posty: 64
Rejestracja: Nie Cze 26, 2005 3:39 pm
Miejscowość: Zielona Góra

Postprzez Marecki » Sob Gru 17, 2005 10:21 pm

Nitek i linek z zestawu nie używam w ogóle - nie podobają mi się !

Pojedyncze nitki w Santa Marii to :
- DMC czarne i ecru (wszystkie grubsze)
- Altun Basak Klasic ecru (wszystkie cieńsze)
Niestety mam tylko dwie grubości .

Grubsze liny do SM też kręciłem z powyższych nici ,
ale w tym przypadku można już pokombinować z grubością używając różnych splotów .
Choć moim zdaniem najładniejsze są linki czteronitkowe :)

Najcieńsze użyte w SM nici (ecru) to pożyczka z zapasów mojej małżonki
te nici są bez metki i nie mam pojęcia co to jest .
Po prostu z tego co miała wybrałem najmocniejsze odpowiadające mi kolorem .

Mam jeszcze Kordonek z Fabryki Nici Ariadna Łódź ,
ale w SM chyba ich nie używałem bo nie pasuje mi ich grubość :)

Odnośnie woskowania i wystających nitek to byłem trochę zaskoczony
Twoją metodą z suszarką na gotowy model i dlatego już wcześniej o to pytałem .
Byłem trochę sceptyczny do tej metody bo robiłem różne próby
i samo woskowanie nie sprawdzało się najlepiej .
Moim skromnym zdaniem samo woskowanie nie usuwa nitek
tylko przykleja je do nici co nie rozwiązuje problemu .
Dlatego też z ciekawością czekam na Twój opis i wynik tego eksperymentu .

Ja robię tak że każdą nitkę najpierw opalam zapalniczką .
(Świeczka się za bardzo nie nadaje bo czasem robi okopcenia)
Trzeba trochę poćwiczyć i doświadczalnie ustalić tempo przesuwania zapalniczki
tak żeby nie przepalić nitki , ale opalić te drobne włoski .
Następnie woskuje naturalnym woskiem pszczelim i ponownie opalam zapalniczką .
Cały wosk wsiąknie w nitkę .
Na koniec jeszcze raz woskuje .
Zabieg dość czasochłonny , ale efekt zadowalający .

Niestety kilka nitek w SM (na początku pracy przy olinowaniu)
zapomniałem wstępnie opalić co od razu jest widoczne
w postaci wystających gdzie nie gdzie włosków .
Pozdrawiam
Marek
Marecki
 
Posty: 885
Rejestracja: Czw Wrz 18, 2003 10:18 pm
Miejscowość: P-ń

Postprzez Grzechotnik » Nie Gru 18, 2005 2:58 am

Hmmmmm.Metoda faktycznie pracochłonna ale efekt jest ok.Jako że wykonuję pierwszy model zrobiłem błąd ufając nitkom zestawowym.Grubsze średnice jak: 0,8 i 1,0mm jeszcze ujdą, ale cieńsze wyglądają nie za bardzo.Zobaczymy po końcowym opaleniu co to będzie z tej mąki.Zaplatanie idzie mi jak krew z nosa-dziś skończyłem otaklowanie jednego masztu( fokmaszt) a wcześniej całe olinowanie stałe i zaczynam nabierać coraz większego szacunku dla tych dziatków którzy to konstruowali i obsługiwali w naturze. No ale tu wątek o SM a ja o sobie.Czas lulu.

Powodzenia
Grzechotnik
Grzechotnik
 
Posty: 64
Rejestracja: Nie Cze 26, 2005 3:39 pm
Miejscowość: Zielona Góra

Postprzez Marecki » Pon Gru 19, 2005 12:35 am

I kolejny mały kroczek :

Image

Image

Image
Pozdrawiam
Marek
Marecki
 
Posty: 885
Rejestracja: Czw Wrz 18, 2003 10:18 pm
Miejscowość: P-ń

Postprzez Marecki » Śro Gru 21, 2005 5:47 pm

Miałem drobny problem jak zawiesić reje na bezanmaszcie
Plany z AL (Artesania Latina) tego nie precyzują ,
rysuneczek w książce The ships of Christopher Columbus
jest dla mnie mało czytelny - wygląda tak :

Image

Nieco lepiej jest to pokazane w książce Historic Ship Models

Image

W końcu w książce Die Shiffe des Christoforo Colombo
znalazłem coś takiego :

Image


na modelu wyszło tak :

Image

Image

Image
Pozdrawiam
Marek
Marecki
 
Posty: 885
Rejestracja: Czw Wrz 18, 2003 10:18 pm
Miejscowość: P-ń

Postprzez Marecki » Śro Gru 28, 2005 3:17 pm

Armaty odtłuszczone i przygotowane do czernienia

Image


Dwie po lewej są już gotowe - oksyda na ciepło

Image
Pozdrawiam
Marek
Marecki
 
Posty: 885
Rejestracja: Czw Wrz 18, 2003 10:18 pm
Miejscowość: P-ń

Postprzez Marecki » Śro Gru 28, 2005 7:44 pm

Najnowsze zdjęcia z pracy nad olinowaniem
(więcej fotek na mojej stronie)
Do zrobienia zostało już tylko kilka drobiazgów :)

Image

Image
Pozdrawiam
Marek
Marecki
 
Posty: 885
Rejestracja: Czw Wrz 18, 2003 10:18 pm
Miejscowość: P-ń

Postprzez Marecki » Czw Gru 29, 2005 1:04 pm

Tokarka przydaje się częściej niż myślałem :)
Taka prosta sprawa jak wywiercenie (centryczne) otworu w latarni
okazała się dość trudna do zrobienia ręcznie .
(Latarnie widać na zdjęciach poniżej)
Nie wiem co to za metal , ale ręcznie miałem problem żeby zrobić nawet minimalny otworek .
W końcu myślę sobie po co ja się męczę i latarnia wylądowała w tokarce .
Dwie minuty i otworek zrobiony :)

Przy okazji pytanie - jak umieścić flagę na rufie ?
Ładniej wygląda na fotce po lewej ,
ale biorąc pod uwagę ustawienie żagli (wiatr od rufy)
powinna chyba być tak jak na fotce po prawej .
Co o tym myślicie ? (sprawa pilna !!! )
(Flagi na grotmaszcie i fokmaszcie są skierowane do przodu)

Image
Pozdrawiam
Marek
Marecki
 
Posty: 885
Rejestracja: Czw Wrz 18, 2003 10:18 pm
Miejscowość: P-ń

Postprzez Waldek » Czw Gru 29, 2005 2:42 pm

Kochańieńki to nie blacha, nigdy nie pod wiatr podstawowy błąd począdkujących modelarzy.
Awatar użytkownika
Waldek
 
Posty: 282
Rejestracja: Czw Mar 25, 2004 12:43 pm
Miejscowość: Szczecinek- Thyregod

Postprzez Marecki » Czw Gru 29, 2005 2:48 pm

Kochanieńki dobrze o tym wiem , ale na forum taka cisza że chciałem kogoś sprowokować :)
Pozdrawiam
Marek
Marecki
 
Posty: 885
Rejestracja: Czw Wrz 18, 2003 10:18 pm
Miejscowość: P-ń

PoprzedniaNastępna

Wróć do Warsztat - szkutnicze

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość