[L] Ta 152 / Fw 190D

Pomysły i sugestie odnośnie nowych i aktualnie trwających konkursów i projektów.

Postprzez Piotr Dmitruk » Nie Lis 09, 2003 5:24 pm

:P
Ostatnio edytowany przez Piotr Dmitruk, Pon Paź 15, 2007 12:43 am, edytowano w sumie 1 raz
Cenzura? Myślałem, że to minęło już dawno.
Piotr Dmitruk
 
Posty: 1154
Rejestracja: Wto Wrz 30, 2003 7:20 am
Miejscowość: Łańcut

Postprzez MarCo » Nie Lis 09, 2003 9:44 pm

Piotr Dmitruk napisał(a):Przypuszczam, że mogłaby to też być D-12, bo się różniły tylko działkiem silnikowym, mam rację?


Jak najbardziejszą ;)

Piotr Dmitruk napisał(a):Gdybając, to nawet bardziej prawdopodobne byłoby D-12, bo zdążyli wybudować małą serię.


Trochę inaczej.
Wybudowali małą serię D11 - dokumenty stwierdzają że dostarczono do jednostek 17 sztuk.
D12 powstały tylko trzy prototypy - V63,64i 65 a seryjne maszyny nie były budowane - do produkcji zatwierdzili D13.

Piotr Dmitruk napisał(a):Chyba że wiadomo jaki to konkretnie był egzemplarz.


Na tym zdjęciu stoi D13 Wnr 836017 czyli sławna "żółta 10".

Piotr Dmitruk napisał(a):Dzięki za objaśnienie, chociaż niestety nie wykorzystam tej dziurki ;o)


Ale dzięki tobie ja ją wykorzystam :D

Piotr Dmitruk napisał(a):
A może w którymś ze źródeł jest zdjęcie, na którym widać górne powierzchnie mojego FE-112?


Tak na szybko nic nie znalazłem, może koledzy pomogą. Mam tylko zdjęcie 3/4 od tyłu, ale widać niewiele :(

Piotr Dmitruk napisał(a):
Jeśli nie znajdę konkretnego potwierdzenia, będę musiał przyjąć, że ten mój miał W.Nr 150010, co się zawiera między 3 a 167 i sprawa malowania będzie jasna.


Większość żródeł maluje od góry "4" właśnie w ten sposób. Tylko że chyba trzeba przyjąć Wnr 150020 - ostatnio amerykanie zaczęli się interesować co tak naprawdę mają w muzeach i "wreszcie" ustalili jego numer na 020 :) Przy okazji wyszło że jest to co prawda H0, ale początkowo miał być maszyną wersji C - ma podstawy do kadłubowych km.
Podeślę artykuł na priv.

Pozdrowienia

MarCo
Awatar użytkownika
MarCo
 
Posty: 106
Rejestracja: Czw Wrz 18, 2003 10:34 pm
Miejscowość: Wrocław

Postprzez Piotr Dmitruk » Nie Lis 09, 2003 10:16 pm

:P
Ostatnio edytowany przez Piotr Dmitruk, Pon Paź 15, 2007 12:45 am, edytowano w sumie 1 raz
Cenzura? Myślałem, że to minęło już dawno.
Piotr Dmitruk
 
Posty: 1154
Rejestracja: Wto Wrz 30, 2003 7:20 am
Miejscowość: Łańcut

Postprzez MarCo » Nie Lis 09, 2003 11:36 pm

Piotr Dmitruk napisał(a):No cóż, korzystałem z Jarskiego, a tam tak pisze.


Niestety, jest tam dużo pomyłek - ale z drugiej strony, to była pierwsza porządna publikacja o "długonosych" i wciąż niektóre fragmenty są świetne. Tylko żeby jeszcze nie mylili wersji późnych dor i ich silników...

Piotr Dmitruk napisał(a):Chyba to nie będzie stręczycielstwo? ;o)


:D:D:D

Piotr Dmitruk napisał(a):Mam nadzieję, że będzie to jeden z najbardziej gruntownie i sensownie opracowanych modeli.


Czekamy na zdjęcia !

MarCo
Awatar użytkownika
MarCo
 
Posty: 106
Rejestracja: Czw Wrz 18, 2003 10:34 pm
Miejscowość: Wrocław

Postprzez KP » Czw Lis 13, 2003 3:59 pm

Czolem Panowie

Przyznam ze podobnie jak Piotrek wiedzialem ze to zdjecie z Close Up'a i Kagero nie przedstawia zadnego Ta (prosze zerknac chociazby na pokrywy podwozia no i przede wszystkim rozpietosc plata. Nie wiedzialem jednak ze to D-13 836017. Myslalem ze moze ktoras D-11 lub cokolwiek innego, blizej nieoznaczone.

pozwolcie ze bede cytowal framenty i do nich sie odnosil ok?

Jest rzeczywiście cool, chociaż w locie to on był raczej hot, sądząc po odymieniu


myslisz ze tamtedy wydostawaly sie jakies gorace gazy? Z jednej strony wyglada to na cien lopaty smigla z drugiej zas na stronie 30 Closeup'a 24 o Ta oraz 77 Kagero o JG 301 na zdjeciu Ta 152 H z odpalanym silnikiem widac klab bialego dymu wydostajacy sie jakby spomiedzy oslon silnika. Co to u licha?

A może w którymś ze źródeł jest zdjęcie, na którym widać górne powierzchnie mojego FE-112?
Obejrzałem wszystkie dostępne mi i nie jestem w stanie ustalić schematu malowania górnych powierzchni, a na innych samolotach są różne. Na 100% identyczne tylko w V3(150003) i 150167, natomiast w 150168 jest już inny.
W Kagero przedstawili Fw190V30 i napisali, że ten układ plam był typowy dla wszystkich Ta-152H- akurat!
Jeśli nie znajdę konkretnego potwierdzenia, będę musiał przyjąć, że ten mój miał W.Nr 150010, co się zawiera między 3 a 167 i sprawa malowania będzie jasna.


NIestety w zadnej z dostepnych mi ksiazek nie ma zdjecia wyraznie pokazujacego gorne powierzchnie Fe 112. Sa jedynie zdjecia z ukosa jednak odblysk na powierzchni plata uniemozliwia chocby czesciowe rozpoznanie ukladu plam...

W przypadku rozkladu plam na 150003 oraz 150167 nie moge sie zgodzic z twierdzeniem ze sa identyczne. Sa co najwyzej podobne... Szczegolne roznice wystepuja na prawym skrzydle.
V3 mial plamy w ksztalcie pokazanym na rozkladowce z Close Up'a (chyba na nim wzorowano sie rysujac schemat) gdyz V30 ma zupelnie innego kroju plamy (tez sa dobre zdjecia ukazujace je), 167 rowniez nosi inny kamuflaz...a 150168 jeszcze inny. Sa wiec potwierdzone, odczytane ze zdjec conajmniej 4 warianty kamuflazu gornych powierzchni.
Nie wiem czy mozna mowic o typowym schemacie malowania. Znam cztery samoloty sfotografowane tak, ze da sie odczytac kroj kamuflazu i kazdy jest inny :-)

Tylko że chyba trzeba przyjąć Wnr 150020 - ostatnio amerykanie zaczęli się interesować co tak naprawdę mają w muzeach i "wreszcie" ustalili jego numer na 020 Przy okazji wyszło że jest to co prawda H0, ale początkowo miał być maszyną wersji C - ma podstawy do kadłubowych km.
Podeślę artykuł na priv.


tak, tez ostatnio spotkalem informacje podwazajace WNr samolotu z Garber. Jest to juz 3 czy 4 wersja jaka znam, czytalem jeszcze ze to..150003 na przyklad :-)
Mam wrazenie ze hipoteza iz to 150010 powstala po zinterpretowaniu plamy pod otworem luku radio po prawej stronie maszyny. Wyglada ona jak litera "J" i byc moze uznano ze to koncowka stammkenziehen CW+CJ przypisanego maszynie o numerze 010....
Podobnie cyfra 4. Prosze zauwazcie ze wyglada iz namalowana ja dopiero wraz z ponownym nalozeniem krzyzy i krzywej swastyki juz na brytyjskie kokardy. Zielona 4 jest zbyt swieza i rowna by mogla byc oryginalna. Kto wie? Byc moze namalowano cyfre taka, jaka nosil samolot w oryginalnych barwach?
Jak sadzicie?


Pamietam rowniez mail otrzymany jakis czas temu opisujacy kolorystyke tego samolotu. Ludzie z muzeum podobno zczyscili farbe z usterzenia i steru i...not a trace of Braunviolet!
Niestety nie moge sie dokopac do tego maila, obawiam sie ze poszedl w cyberprzestrzen :-(

Ciekawa sprawa jest z tymi mocowaniami w kadlubie dla uzbrojenia. Przyznam ze sie bardzo zdziwilem gdy przeczytalem ta informacje bodajze na stronie smithsonian institute. Czyzby jakas maszyna testowa? Moze probowano na niej wariant uzbrojenia zblizony rozkladem do C-1?
Acha tu taka drobna dygresja do Marka - czy nie powinno czasem byc "podstawy kadlubowych MG 151/20" a nie karabinow?
Co do artykulu, jesli to z ynternetu to wklej moze tutaj link a jesli nie bardzo sie da to i ja bym poprosil kopie.
;o)
Verkaafts mei Gwand 'I foahr in Himmel!
KP
 
Posty: 207
Rejestracja: Nie Wrz 28, 2003 6:23 am
Miejscowość: Warszawa

Postprzez MarCo » Czw Lis 13, 2003 5:52 pm

KP napisał(a):pozwolcie ze bede cytowal framenty i do nich sie odnosil ok?


Chyba nie możemy Ci tego zabronić :(

KP napisał(a):myslisz ze tamtedy wydostawaly sie jakies gorace gazy?


Ależ skąd, to był taki żart.

Ale skoro w normalnych dorach była tam pokrywa "oil system heat exchanger" to może jednak coś obok niej mogło grzać ? A może to zabrudzenie od gorącego powietrza z chłodnicy ?

KP napisał(a):Z jednej strony wyglada to na cien lopaty smigla


Na innych zdjęciach z zamkniętą pokrywą też jest to odymienie.

KP napisał(a):Ciekawa sprawa jest z tymi mocowaniami w kadlubie dla uzbrojenia. Przyznam ze sie bardzo zdziwilem gdy przeczytalem ta informacje bodajze na stronie smithsonian institute.
.........
Co do artykulu, jesli to z ynternetu to wklej moze tutaj link a jesli nie bardzo sie da to i ja bym poprosil kopie.


Z tego co powyżej i poniżej widzę że doskonale go pamiętasz, artykuł z internetu - ze strony smithsonian.
http://www.nasm.si.edu/research/aero/aircraft/focke_ta152.htm

KP napisał(a):Acha tu taka drobna dygresja do Marka - czy nie powinno czasem byc "podstawy kadlubowych MG 151/20" a nie karabinow?


Myślę że i tak wszyscy zainteresowani zrozumieli o co chodziło - unikałem makaronizmów. Ale skoro je lubisz - oddam cześć purystom - powinno być "podstawy kadlubowych MG 151/20" .

MarCo
Awatar użytkownika
MarCo
 
Posty: 106
Rejestracja: Czw Wrz 18, 2003 10:34 pm
Miejscowość: Wrocław

Postprzez KP » Czw Lis 13, 2003 11:40 pm

hyba nie możemy Ci tego zabronić :(


No Chyba nie :(

Ależ skąd, to był taki żart.
Ale skoro w normalnych dorach była tam pokrywa "oil system heat exchanger" to może jednak coś obok niej mogło grzać ? A może to zabrudzenie od gorącego powietrza z chłodnicy ?


lubie zarty, jestem z natury wesolym facetem, ale Marku - mam dostep do duzej ilosci zdjec Fw 190 D i nie widze wyraznie napisu eksploatacyjnego w jezyku niemieckim o tresci "wymiennik ciepla ukladu olejowego" o ile poprawnie tlumacze z angielskiego. Niemiecki troszke znam. Moglbys podac mi poprawne brzmienie oryginalnego napisu na pokrywach oraz przyblizony jego wyglad? Poprawie i ja swoje plany oraz "stencilling".
Taka moja prosba :-)


Na innych zdjęciach z zamkniętą pokrywą też jest to odymienie.


ok, wierze Ci. Moglbys podeslac jakies wyrazne zdjecie z tym zjawiskiem ew podac mi strone w dostepnych nam obu publikacjach? Zerkne sobie z checia. Akurat bede robil weather na 500666 to bym i to oddal. :-)


Myślę że i tak wszyscy zainteresowani zrozumieli o co chodziło - unikałem makaronizmów. Ale skoro je lubisz - oddam cześć purystom - powinno być "podstawy kadlubowych MG 151/20" .


Marku, tak po starej znajomosci i z sympatia, tak samo ma sie karabin maszynowy MG 131 do dzialka MG 151/20 jak chlodnica Fw 190 D-9 do chlodnicy Ta 152 H :-)
To jest akurat tez taki moj zart...:D:D:D:D

a juz powaznie - czy opublikowano jakiekolwiek zdjecia tych "cannon mounts" w maszynie z USA?
Jesli bylyby to te same mocowania Mauserow co w Ta 152 C-1 (proto V7???) byloby to cenne zdjecie! Szczegolnie ze i Ty i ja mamy kilka Caesarow Dragona do zbudowania!

pozdrawiam
Kuba Plewka
Verkaafts mei Gwand 'I foahr in Himmel!
KP
 
Posty: 207
Rejestracja: Nie Wrz 28, 2003 6:23 am
Miejscowość: Warszawa

Postprzez MarCo » Pią Lis 14, 2003 12:47 am

KP napisał(a):No Chyba nie :(


I w sumie dobrze - bez Ciebie byłoby smutniej i na temat.

KP napisał(a):.... mam dostep do duzej ilosci zdjec Fw 190 D...


Tylko się cieszyć. Mam nadzieję że nie zawsze tak słabej jakości jak ostatnio podsyłałeś na forum ;)

KP napisał(a):...i nie widze wyraznie napisu eksploatacyjnego w jezyku niemieckim o tresci "wymiennik ciepla ukladu olejowego" o ile poprawnie tlumacze z angielskiego. Niemiecki troszke znam. Moglbys podac mi poprawne brzmienie oryginalnego napisu na pokrywach oraz przyblizony jego wyglad? Poprawie i ja swoje plany oraz "stencilling".
Taka moja prosba :-)


Prośba co najmniej dziwna. Ja wcale nie pisałem że na pokrywie jest jakikolwiek napis eksploatacyjny i to w dodatku w języku niemieckim.
Zacytowałem angielski opis tej kolistej pokrywy z planów modelarskich.
Za dużo piwa czy taka nadinterpretacja to u ciebie norma ?

W poprzednim poście całkiem poważnie zastanowiłem się nad tematem, ale źle mnie chyba zrozumiałeś.

KP napisał(a):Moglbys podeslac jakies wyrazne zdjecie z tym zjawiskiem ew podac mi strone w dostepnych nam obu publikacjach? Zerkne sobie z checia.


Bym mógł, ale nie chcę niszczyć książki - musiałbym przełamać jej (klejony) grzbiet do przeskanowania. Strony podawałem kiedyś na preclu, a w innych publikacjach trafiają się pojedyncze zdjęcia, jak to w Kagero.

KP napisał(a):Akurat bede robil weather na 500666 to bym i to oddal. :-)


Gdybyś przeczytał wątek dokładniej, to może udało by Ci się zauważyć, że ten ślad i "dziurka" pojawiła się okazjonalnie na D13. Sądzę że tylko na dorach wersji "naście", więc życzę powodzenia z D9.

KP napisał(a):Marku, tak po starej znajomosci i z sympatia, tak samo ma sie karabin maszynowy MG 131 do dzialka MG 151/20 jak chlodnica Fw 190 D-9 do chlodnicy Ta 152 H :-)


Kubo, pisałem już o tych działkach "km" w innym wątku i nawet Ty nie miałeś wątpliwości o co chodzi. Tak nagle Cię naszło, czy nie masz o co zaczepić ? Nigdy nie napisałem MG131 - znowu tworzysz.

KP napisał(a):a juz powaznie - czy opublikowano jakiekolwiek zdjecia tych "cannon mounts" w maszynie z USA?


Nic mi o tym nie wiadomo, ale mam nadzieję że prędzej czy później pojawią się w jakiejś książce...

KP napisał(a):Szczegolnie ze i Ty i ja mamy kilka Caesarow Dragona do zbudowania!


Ja mam tylko jednego.

MarCo
Awatar użytkownika
MarCo
 
Posty: 106
Rejestracja: Czw Wrz 18, 2003 10:34 pm
Miejscowość: Wrocław

Chyba coś nowego

Postprzez Artur » Pon Lis 17, 2003 10:18 am

Artur Domański
Awatar użytkownika
Artur
 
Posty: 459
Rejestracja: Pon Wrz 29, 2003 7:50 am
Miejscowość: Kielce

Postprzez Piotr Dmitruk » Wto Lis 18, 2003 10:47 am

:P
Ostatnio edytowany przez Piotr Dmitruk, Pon Paź 15, 2007 12:46 am, edytowano w sumie 1 raz
Cenzura? Myślałem, że to minęło już dawno.
Piotr Dmitruk
 
Posty: 1154
Rejestracja: Wto Wrz 30, 2003 7:20 am
Miejscowość: Łańcut

Postprzez Piotr Dmitruk » Wto Lis 18, 2003 2:10 pm

:P
Ostatnio edytowany przez Piotr Dmitruk, Pon Paź 15, 2007 12:47 am, edytowano w sumie 1 raz
Cenzura? Myślałem, że to minęło już dawno.
Piotr Dmitruk
 
Posty: 1154
Rejestracja: Wto Wrz 30, 2003 7:20 am
Miejscowość: Łańcut

150003 vs 150167

Postprzez KP » Wto Lis 18, 2003 3:46 pm

No nie wiem, musisz w takim razie mieć dostep do innych lub lepszych materiałów niż ja.


mam dostep do zdjecia 167 pokazujacego ok 60% plata idealnie od Tylu oraz do zdjec 003 ukazujacych maszyne od tylu oraz lekko z lewej strony od tylu.
Niestety nie mam skanera na szczescie znalazlem fotografie 167 oraz 003 (nie dokladnie ta o ktorej mowie, ale moze masz gdzies u siebie te z V3 od ogona) na komputerze.
Naszkicowalem czerwona kreska zarysy plam na 167 i 003.Porownaj.
Poza tym 167 i 003 rozrysowane sa rowniez zgodnie ze zdjeciami w JAPO a w closeupie dodatkowo jest schemat malowania prawie identyczny z tym z V3 (z reszta dodano - representative for prototypes and pre-production machines of H-0 series)

ponizej linki do zdjec

V3 bez linii
http://republika.pl/sturmvogel/Ta/TA152-1.jpg

i z podkresleniem (troszke nieudolne bo w PhShopie)

http://republika.pl/sturmvogel/Ta/TA152-1a.jpg
Image

oraz 150167

http://republika.pl/sturmvogel/Ta/f167-100.jpg

i z liniami

http://republika.pl/sturmvogel/Ta/f167-100a.jpg
Image


Nie jest to na pewno cień. Chyba trzeba przyjąć, że w związku z niechlujnym montażem w ostatnich dniach wojny (co nieraz podkreślano), zdarzały się przedmuchy. W takim razie trzebaby też zaznaczyć takie osmalenia za wnękami podwozia i w szczelinach między blachami osłon silnika.


Owszem, moznaby to sprobowac oddac w modelu.
Ja napewno zrobie efekt zachlapania wnek podwozia blotem. Dieter Harmann podaje iz personel EKdo 152 oraz JG 301 narzekal na wode i bloto rozbryzgiwane w obrebie komory podwozia dostajace sie pozniej do komory dzialek 151/20. Podobno jeszcze 15 min po wyladowaniu w komorze dzialka znajdowalo sie ok 4 cm wody. Personel poradzil sobie z tym przez zainstalowanie specjalnych oslon oraz wydrazenie 6mm srednicy otworow przez ktore odprowadzana miala byc woda.

Dieter Harmann- Focke-Wulf Ta 152 - The story of the Luftwaffe's Late War, High altitude fighter.

pozdr
KP
Ostatnio edytowany przez KP Sob Lis 22, 2003 4:59 pm, edytowano w sumie 2 razy
Verkaafts mei Gwand 'I foahr in Himmel!
KP
 
Posty: 207
Rejestracja: Nie Wrz 28, 2003 6:23 am
Miejscowość: Warszawa

Postprzez KP » Wto Lis 18, 2003 3:58 pm

Piotr Dmitruk napisał(a):Co Wy na to?
http://hsfeatures.com/ta152hfs_1.htm


jak na moj gust troszke przesadzony weathering ale ogolnie bardzo fajna sprawa! Te nity i detale... Ładny, bardzo ładny.

Ciekawe czy autor mial jakies zdjecia "13", jakies potwierdzenie istnienia tej maszyny i jej wygladu?
Harmann pokazuje 4 zdjecia maszyny podpisanej jako samolot Reschkego.
Przedstawiaja one wizyte Generalmajor Peltz'a ktory podobno wykonal lot na "152" (zdjecia z dnia 14.III.1945)
Samolot podpisany jest jako 150007, czarne 3.
na stateczniku widoczna jest koncowka WNr. no i m.in osoby Fritza Aufhammera (Geschwaderkommodore JG 301), gruppenkommandeura III/JG 301 Hptm H.Noltera oraz samego Peltza oczywiscie.
Na pasie RVT widnieje pozioma belka III Gruppe.

i tyle :D

KP
Verkaafts mei Gwand 'I foahr in Himmel!
KP
 
Posty: 207
Rejestracja: Nie Wrz 28, 2003 6:23 am
Miejscowość: Warszawa

Re: 150003 vs 150167

Postprzez MarCo » Sob Lis 22, 2003 1:01 am

Witam,

Długo niestety nie wytrzymałem, ale może się moje analizy komuś przydadzą... gdyby chciał zrobić któryś z tych dwóch.

KP napisał(a):
Naszkicowalem czerwona kreska zarysy plam na 167 i 003.Porownaj.


Nie da się. Kreski nie pasują do plam na zdjęciach. Ale trzeba przyznać że i tak widać różnice w kamuflażu.

KP napisał(a):
Poza tym 167 i 003 rozrysowane sa rowniez zgodnie ze zdjeciami w JAPO


Nie no, bez przesady - o ile 167 jest narysowana jako-tako (ja mam zastrzeżenia do stateczników) o tyle płaty 003 nie zgadzają się w żaden sposób.

KP napisał(a):
(troszke nieudolne bo w PhShopie)


Dobrze że zaznaczyłeś. Myślałem że próbujesz nagiąć zdjęcia na swoje potrzeby.

Dla porównania podzielę się swoimi próbami odtworzenia plam na skrzydłach (dla równowagi także w PhotoShopie), na zdjęciach zeskanowanych ze źródła i o rozdzielczości rzędu 1900x600 dpi pracuje się bardziej komfortowo. Zdjęcia pochodzą z monogram ModelArt Special - Fw 190D & Ta 152, str 56 i 61.
Pod spodem linki do wyższej rozdzielczości. Gdyby ktoś potrzebował całej analizy to zapraszam na priv.

Image
http://republika.pl/marcorp3/images/Ta1520041m4-u.jpg

Image
http://republika.pl/marcorp3/images/Ta1520042m3-u.jpg

Image
http://republika.pl/marcorp3/images/Ta1520046m3-u.jpg

pozdrowienia

MarCo
Awatar użytkownika
MarCo
 
Posty: 106
Rejestracja: Czw Wrz 18, 2003 10:34 pm
Miejscowość: Wrocław

Postprzez KP » Sob Lis 22, 2003 9:57 am

dzieki Marek za poswiecenie wiecej jak 5 min na poparcie mojej tezy. Teraz widac w miare jasno roznice.

Kuba :P
Verkaafts mei Gwand 'I foahr in Himmel!
KP
 
Posty: 207
Rejestracja: Nie Wrz 28, 2003 6:23 am
Miejscowość: Warszawa

PoprzedniaNastępna

Wróć do Dyskusje o konkursach i projektach.

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość

cron