[L] Samoloty śmigłowe Jakowlewa

Pomysły i sugestie odnośnie nowych i aktualnie trwających konkursów i projektów.

Postprzez pm » Sob Sty 15, 2005 1:09 pm

U mnie ruszyła budowa Jak-a 1. Chyba znalazłem wreszcie samolot, którego model chciałbym zrobić.
Image
Jest to samolot, który był pilotowany przez Zhidova ze 123IAP. Zdjęcie zrobione jest w kwietniu 1942 (niezła zima), na jeziorze Ładoga.
Wyciągnąłem je z artykułu http://www.airforce.ru/staff/zhidov/page_1.htm. Jest tam także ciekawa "rekonstrukcja kolorystyczna" wykonana przez Massimo Tessitori.
Szczególnie ciekawe wydają mi się elementy w naturalnej barwie metalu. Z przodu wygląda to dość dziwnie. Rozumiem, że pierwszy element gónej pokrywy silnika był niezamalowany, ale boczne osłony? Tam nie ma żadnego podziału. Czyżby dla wrażeń artystycznych :shock: , ktoś nie zamalował kamuflażem części bocznej osłony?
Czy ktoś wie cokolwiek o takich przypadkach?
Pozdrawiam
Przemek
P.S.
Przy okazji: wydaje mi się, że Massimo nieco się pomylił i metalowe wzmocnienia mocowania sterów też są niemalowane, a nie mocno zamalowane białą farbą.
PM
na warsztacie:
F4U-1A Corsair (1/48 Tamiya) - 20%
B-239 Buffalo (1/48 Classic AirFrames) - przymiarki
pm
 
Posty: 88
Rejestracja: Śro Gru 24, 2003 3:19 am
Miejscowość: Warszawa

Postprzez Marcin (pvf) Krajewski » Sob Sty 15, 2005 2:14 pm

pm napisał(a):Szczególnie ciekawe wydają mi się elementy w naturalnej barwie metalu. Z przodu wygląda to dość dziwnie. Rozumiem, że pierwszy element gónej pokrywy silnika był niezamalowany, ale boczne osłony? Tam nie ma żadnego podziału. Czyżby dla wrażeń artystycznych :shock: , ktoś nie zamalował kamuflażem części bocznej osłony?
Czy ktoś wie cokolwiek o takich przypadkach?
Pozdrawiam
Przemek
P.S.
Przy okazji: wydaje mi się, że Massimo nieco się pomylił i metalowe wzmocnienia mocowania sterów też są niemalowane, a nie mocno zamalowane białą farbą.
PM


Witam!

Podejrzewam (ale to tylko moje podejrzenia ;) ), że Massimo oparł się przy swojej rekonstrukcji na analizie zdjęć innych Jaków przez co, jak mi się wydaje, nie rozminął się zbytnio z prawdą.

W Jakach zdarzało się, że przednie pokrywy miały wytarty do metalu lakier (widziałem parę zdjęć takich maszyn - dwa zdjęcia choć tej samej maszyny, Jaka-7A są w monografii AJ-Pressu). Myślę, że mogło to być skutkiem szybkiego lub niechlujnego wykończenia powłoki lakierniczej danego samolotu w fabryce. A częste zmiany temperatury pokryw silnika przyspieszały proces odpadania lakieru. Dlatego też Massimo przód samolotu pozostawił w kolorze metalu a na ogonie zastosował farbę białą. Zresztą sądzę, że z ogonem się nie pomylił - jasny kolor nachodzi na powierzchnie kryte płótnem i raczej mało prawdopodobne jest aby tym kolorem był srebrny :)

Tak naprawdę jedynie kolor pokryw silnika jest niepewny. Może to być rzeczywiście kolor metalu lub kolor biały. Co przy niejako świeżo położonej białej farbie na ogonie wydaje się dosyć prawdopodobne (po prostu odświeżyli z jakichś względów malowanie zimowe na niektórych partiach płatowca...).

Tak czy inaczej - powodzenia w budowaniu modelu!
Czekamy na rezultaty!

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Marcin (pvf) Krajewski
 
Posty: 125
Rejestracja: Pon Wrz 29, 2003 4:01 pm
Miejscowość: Kraków

Postprzez Jendrek » Pon Sty 17, 2005 9:32 pm

Witam!
Jak tam prace w waszych fabrykach wojennych towarzysze? 8-) Bo u mnie trochę przystanęły :oops: :cry: i pospiesznie wyjaśniam dlaczego. Zrobiłem już tablicę przyrządów, rozciąłem i wyszlifowałem owiewkę, zmniejszając grubość jej szyb do w miarę normalnych rozmiarów, wyciąłem i oszlifowałem większość części, zrobiłem fotel, stuningowałem :D podłogę i stanąłem na panelach bocznych. Nie wiem, chyba mam łapy za duże do takiej roboty. Zacząłem robić je z karty telefonicznej i kliszy, jednak idzie mi to bardzo topornie :cry: . Może macie na to jakiś patent :?: ? Poza tym nie wiem jakiej farby użyć do wnętrza. Który z tych zielonych, posiadanych przeze mnie Humbroli będzie najlepszy: 149, 155, 116, 31, 105, 159, 78? A może Pactra: mam A34 i 35. Nie mam ochoty dokupywać do Jaczka nowych farb, więc może da się coś podpasować?
No, to chyba tyle, nara.
Na warsztacie:
Gustav Academy 1:48
Awatar użytkownika
Jendrek
 
Posty: 202
Rejestracja: Śro Cze 23, 2004 8:27 pm
Miejscowość: Łęczna k. Lublina

Postprzez Tomek Obrębski » Wto Sty 18, 2005 10:49 am

Cześć!

Jendrek napisał(a):Jak tam prace w waszych fabrykach wojennych towarzysze? 8-) Bo u mnie trochę przystanęły :oops: :cry:


U mnie też :oops: ale przynajmniej pstryknąłem trochę fotek z "etapu pośredniego" (chyba po raz pierwszy). Na dniach je zamieszczę w tym wątku.

Jendrek napisał(a):(...)Który z tych zielonych, posiadanych przeze mnie Humbroli będzie najlepszy: 149, 155, 116, 31, 105, 159, 78? A może Pactra: mam A34 i 35. Nie mam ochoty dokupywać do Jaczka nowych farb, więc może da się coś podpasować?


Wiesz Jendrek, ile modeli, tyle propozycji malowania wnętrza wczesnych Jak-ów. Ja wybrałem... RLM 02 Pactry. Zajrzałem również do instrukcji Accurate Miniatures (choć to zupełnie nie moja skala) i tam też polecają ten odcień.
Zatem z Twoich Pactr to chyba nic nie dobierzesz, ale taki H31 Slate Grey byłby chyba całkiem niezły. Porównaj go z tym co zobaczysz na ekranie i w razie potrzeby doprowadź do odpowiedniego odcienia.
:arrow: http://www.ipmsstockholm.org/colorserve ... p?fs=34159
:arrow: http://www.ipmsstockholm.org/colorserve ... p?fs=24226
Pozdrawiam,
Tomek
http://www.plastikowe.pl
Awatar użytkownika
Tomek Obrębski
 
Posty: 93
Rejestracja: Wto Wrz 30, 2003 11:20 am
Miejscowość: Gdańsk

Postprzez Drwal » Czw Sty 20, 2005 3:43 pm

Witam wszystkich miłośników myśliwców Jakowlewa ! Dotychczas tylko biernie przyglądałem się Forum .Ten temat sprowokował mnie jednak aby się odezwać . Co prawda z braku czasu nie mogę teraz wziąć aktywnego udziału w projekcie ,ale jeśli pozwolicie ,napisze co wiem. A mianowicie jasne powierzchnie przedstawionego na zdjęciu Jaka ,moim zdaniem nie są ani w kolorze naturalnego metalu , ani też tym bardziej białe .Przedstawiony na fotografi Jak został najprawdopodobniej wyprodukowany pod koniec 1941r. W tym okresie występowały znaczne deficyty materiałów w tym także farb . Powierzchnie płócienne i drewniane były najpierw gruntowane nitrocelulozowym lakierem bezbarwnyn ,następnie takim samym lakierem podkładowym którego pigmentem był proszek aluminiowy , a na koniec podwójną warstwą cimno -żółto zielonej farby AMT-4 i czarnymi plamami AMT-6. W związku z tym że używane farby były typu nitro nie specjalnie trzymały się na powierzchniach duralowych . Aby zwiększyć ich przyczepność stosowano specjalny podkład którego pigmentem też był prawdopodobnie proszek aluminiowy. Natomiast nie jest prawdą jakoby do malowania powierzchni duralowych stosowano olejne emalie typu A-24m , jak to sugeruje nasza literatura . Stosowanie dwóch różnych farb w procesie końcowego malowania , było by bardzo nietechnologiczne. Biorąc pod uwagę okres powstania tego Jaka jest prawdopodobne , że zwyczajnie nie zastosowano podkładu i farba się złuszczyła , a mechanicy w jednostce odnawiając malowanie zastosowali najpierw podkład. Taka sama jest też pewnie przyczyna złuszczenia farby na wspomnianych Jakach 7A , wyprodukowanych pewnie w tym samym okresie . Tak więc jest to zapewne srebrzanka . Można też spróbować porównać jej odcień z odcieniem malowanych na srebrno np. MiG-ów 15 lub 17 na czarno-białych fotografiach.Natomiast jeśli chodzi o malowanie powierzchni wewnętrznych, jeśli kogoś to interesuje , napisze następnym razem, oczywiście tylko to co wiem.
Drwal
 
Posty: 15
Rejestracja: Czw Sty 20, 2005 12:07 am
Miejscowość: Poznań

Postprzez Jendrek » Sob Sty 22, 2005 7:11 pm

Witam
Zapomniałem :oops: , mam też odpowiednik Revella RLM 02, jednak H31 wydaje mi się bardziej podobny do tego, co zaprezentowane jest w podanych przez ciebie linkach. Poza tym zmieniłem trochę koncepcję budowy :idea: . Po pierwsze zamówię sobie owiewkę Pavli, gdyż zamawiam do Hurricana, Dory i do Mustanga, a jej koszt wynosi tylko 4 złocisze, więc nie ma problemu (poza tym koszt wysyłki się rozłoży). Po drugie postawię Jaczka na mini dioramce, będzie przyklejony, więc nie muszę robić wnęki podwozia, co mi bardzo nie szło. Po trzecie na dioramce zimowej oczywiście będzie dzielny radziecki lotnik, który odchodzi właśnie od swego sprzętu. Z tym związane me pytanie: czy są do nabycia figurki pilotów w skali 1:72 :?: Jeśli tak, to w jakiej cenie.
Co do szybkości moich prac: pewnie bym już skończył, gdyby nie to, że czekam dalej na sprężarkę. A muszę go pomalować aero, bo biała farba jak powszechnie wiadomo niezbyt chętnie podchodzi pod pędzel. No i jak będzie ładne malowanie, to mam nadzieję odciągnie trochę wzrok od niedociągnięć technicznych :lol: . Technika uzyskiwania zimowego ruska będzie taka sama jak w przypadku Marcina :D , czyli wacik do uszu z denaturatem.

No, to tyle. Na razie. Jak skończę wnętrze to się odezwę.

PS. Przerobłem kilka linii podziału na wgłębne, jednak ten plastik niezbyt się nadaje do tego celu :evil: , gdyż jest twardy jak niewiem co normalnie. Jednak linie muszę ćwiczyć, bo coś mi się Łoś spodobał znowu :D :D :D :D .
Na warsztacie:
Gustav Academy 1:48
Awatar użytkownika
Jendrek
 
Posty: 202
Rejestracja: Śro Cze 23, 2004 8:27 pm
Miejscowość: Łęczna k. Lublina

Postprzez pm » Wto Mar 29, 2005 12:20 pm

Witam po przerwie. Prace nad Jaczkiem wolno, ale posuwają się do przodu. Już ma zmontowany kadłub. Cały czas mam jednak wątpliwości co do malowania mojego czerwonego 23.
Zaczynam skłaniać się do tego, że przód samolotu by jednak biały - tyle tylko, że brudny. Jak na odpryski kolor na zdjęciu jest zbyt jednolity, a poza tym, myślę, że odpryski byłyby także w dalszej części okaptowania silnika. Bardzo duża jest również różnica w kolorze przodu osłon silnika i tylnej części kołpaka - ewidentnie metalicznego.

Drwal napisał(a):...Powierzchnie płócienne i drewniane były najpierw gruntowane nitrocelulozowym lakierem bezbarwnyn ,następnie takim samym lakierem podkładowym którego pigmentem był proszek aluminiowy , a na koniec podwójną warstwą cimno -żółto zielonej farby AMT-4 i czarnymi plamami AMT-6. W związku z tym że używane farby były typu nitro nie specjalnie trzymały się na powierzchniach duralowych . Aby zwiększyć ich przyczepność stosowano specjalny podkład którego pigmentem też był prawdopodobnie proszek aluminiowy. ...
Czy znasz może zdjęcia innych Jaków tak ślicznie poobdzieranych - najlepiej w letnim kamuflażu?

Z innej beczki - nie znalazłem zdjęcia ani rysynku reflektora na skrzydle - nie trafiło się komuś?

Przy okazji duuuuuuuuża prośba: czy ktoś ma może kalki z zestawu AModel do tego samolotu?? Dobry skan z tej kalki ułatwiłby mi pracę na moimi własnymi kalkami (AModel to niestety nie ta skala)

Pozdrawiam
Przemek

P.S.
Czy może ktoś wie, czy są jakieś pułapki przy budowaniu modelu tego samolotu z zestawu ACC ?
PM
na warsztacie:
F4U-1A Corsair (1/48 Tamiya) - 20%
B-239 Buffalo (1/48 Classic AirFrames) - przymiarki
pm
 
Posty: 88
Rejestracja: Śro Gru 24, 2003 3:19 am
Miejscowość: Warszawa

Postprzez Drwal » Śro Mar 30, 2005 11:25 pm

Witam . No nareszcie ktoś się odezwał . W poprzednim poście nie chodziło mi o to że przód kadłuba jest obdarty z farby , ale że pewnie był obdarty , a następnie zagruntowany podkładem pod nową warstwę farby nawierzchniowej. Odcień obydwu elementów jest mniej więcej jednakowy. Jak też wcześniej nadmieniłem samolot ten był wyprodukowany w okresie kiedy występowały najostrzejsze niedobory materiałowe , w tym równierz i farb , w związku z tym jest możliwe że z powodu braku podkładu w fabryce naniesiono nawierzchniową farbę nitro , bezpośrednio na blachę . Zdjęć tak poobdzieranych Jedynek nie znam , ale w monografi AJ- press-u , są zdjęcia Jaków 7A wyprodukowanych w tym okresie i tak właśnie obdartych , są w letnim kamuflażu. Zresztą jutro postaram się podać link do strony z której można ściągnąć skan książki " Pierwyj Jak " . Jest tam mnóstwo zdjęć i rysunków , między innymi te o które Ci chodzi
Drwal
 
Posty: 15
Rejestracja: Czw Sty 20, 2005 12:07 am
Miejscowość: Poznań

Postprzez pm » Czw Mar 31, 2005 12:11 am

Tak ramach wstępu zdjęcia z hali produkcyjnej - niestety z lampą błyskową więc raczej kiepskiej jakości.
Image
Image
Zapomniałem już jak głupi jest podział części w tym modelu. Obecnie jestem na etapie klap i podwozia. Potem malowanko, choć tak na prawdę nie wiem jeszcze jak :( A potem przerwa - niestety jeszcze oczekuje na papier do zrobienia kalki.
Może jeszcze ktoś się skusi na Jaczka?
Pozdrawiam
Przemek
na warsztacie:
F4U-1A Corsair (1/48 Tamiya) - 20%
B-239 Buffalo (1/48 Classic AirFrames) - przymiarki
pm
 
Posty: 88
Rejestracja: Śro Gru 24, 2003 3:19 am
Miejscowość: Warszawa

Postprzez Drwal » Czw Mar 31, 2005 9:24 pm

Oto ten link www.wunderwaffe.narod.ru , u dołu strony znajduje się wejście do archiwum nowości . Albo bezpośrednio http://wunderwaffe.narod.ru/WeaponBook/ ... /index.htm Strona ta była już chyba prezentowana w tym temacie . A przy okazji ładny Jak9U www.airforce.ru/modelism/gallery/albul/yak-9u/index.htm i Jak7B http://vif2ne.ru/smf/forum/gallery/Mega ... 174277/get gdzie są wskazówki jak zbudować poprawny model z zestawu ICM.
Drwal
 
Posty: 15
Rejestracja: Czw Sty 20, 2005 12:07 am
Miejscowość: Poznań

Postprzez pm » Sob Kwi 02, 2005 10:02 am

Drwal napisał(a):...nie chodziło mi o to że przód kadłuba jest obdarty z farby , ale że pewnie był obdarty , a następnie zagruntowany podkładem pod nową warstwę farby nawierzchniowej. Odcień obydwu elementów jest mniej więcej jednakowy...

To wydaje mi się zdecydowanie bardziej prawdopodobne, ale...
Mam pewne wątpliwości, czy komuś w kwietniu 42 by się chciało bawić domalowywanie kamuflażu. Przy okazji naprawy - pewnie tak, ale tu samolot jest chyba przygotowywany do lotu.

Co do zdjęć poobdzieranego Jaka-7 w książce AJ-Presu - jest on "normalnie" :D obdarty, farba odchodziła płatami, ale nie cała, zawsze coś zostało.

Jakiekolwiek zdjęcie z podobnym motywem, a chętnie dam się przekonać (model byłby ładniejszy :D ) - na razie pozostaje przy wariancie brudno-białym.

Drwal - dzięki za pomoc.

Pozdrawiam
Przemek
na warsztacie:
F4U-1A Corsair (1/48 Tamiya) - 20%
B-239 Buffalo (1/48 Classic AirFrames) - przymiarki
pm
 
Posty: 88
Rejestracja: Śro Gru 24, 2003 3:19 am
Miejscowość: Warszawa

Postprzez Drwal » Sob Kwi 02, 2005 8:49 pm

O wersji ze srebrną farbą podkładową oprócz odcienia przekonują mnie elementy które są pomalowane , to znaczy metalowe owiewki , a w szczególności oprofilowanie statecznika pionowego . W rosyjskim lotnictwie były spotykane elementy szybkiej identyfikacji , ale były to zazwyczaj kolorowe maski silnika , a nie podstawa statecznika pionowego . Ale prawdą jest że przydały by się inne zdjęcia . Z tym jednak będzie problem bo zdjęcia wczesnej wersji Jaka 1 wogóle należą do rzadkości. Jak w rzeczywistości wyglądało to malowanie nie dowiemy się pewnie nigdy , więc jak byś nie pomalował modelu ,to będzie dobrze i efekt będzie ciekawy .
Drwal
 
Posty: 15
Rejestracja: Czw Sty 20, 2005 12:07 am
Miejscowość: Poznań

Postprzez pm » Sob Kwi 02, 2005 9:44 pm

Drwal napisał(a):O wersji ze srebrną farbą podkładową oprócz odcienia przekonują mnie elementy które są pomalowane , to znaczy metalowe owiewki , a w szczególności oprofilowanie statecznika pionowego ....
Ha,
też zwróciłem uwagę na owiewkę, ale zinterpretowałem ją odwrotnie - biała zmywalna farba, ale nie zmyta :)

Drwal napisał(a):...W rosyjskim lotnictwie były spotykane elementy szybkiej identyfikacji , ale były to zazwyczaj kolorowe maski silnika , a nie podstawa statecznika pionowego...
Oczywiście nie pomyślałem o tym, że kolorek z przodu to elemety szybkiej identyfikacji, to ewentualnie nie zmyta farba kamuflażu zimowego.

Znalazłem też na stronie "Modeling The Aircraft of the Soviet VVS" zrobiony model tego samego samolotu i przód jest także biały.

Pozdrawiam
Przemek
na warsztacie:
F4U-1A Corsair (1/48 Tamiya) - 20%
B-239 Buffalo (1/48 Classic AirFrames) - przymiarki
pm
 
Posty: 88
Rejestracja: Śro Gru 24, 2003 3:19 am
Miejscowość: Warszawa

Postprzez Jendrek » Nie Kwi 17, 2005 5:03 pm

Witam!
Ze względu na stan psychiczny, który uległ zdecydowanemu pogorszeniu, wycofałem z linii produkcyjnej Jaka 1 Mastercrafta. Naprawdę ten model jest beznadziejny, może kiedyś do niego wrócę? W końcu miałem już sklejony kadłub.
Są jednak i dobre wiadomości. Z projektu wykreślam Jaka 1 Mastera, ale dodaje również Jaka 1 A modelu. Prace już zaczęte. Gdyby ktoś miał jakieś uwagi co do tego modelu, lub mógłby powiedzieć o błędach tego zestawu – bardzo proszę. Model powinienem skończyć przed wakacjami, będzie powstawał powoli, gdyż teraz kończę Gimnazjum i trzeba się trochę pouczyć. Co do modelu to mam dwa zapytania:
1. Jak wyglądały pasy pilota? Chodzi mi o jakieś zdjęcie.
2. Napaliłem się już na malowanie zimowe i z niego nie zrezygnuję. Malowanie, które jest w moim nowym Jaku było też w tym starym. A więc: malowanie V.I. Kuznetsov 301 lub 30I (nie wiem, nie znam się na ruskich przepisach i jednostkach) G.A.P., A.B. Sokolniki, Luty 1942 roku (przepisane z polskiego modelu, więc mogą być błędy). Samolot ma czerwony numer 26, raczej standardowe malowanie, szukam zdjęć tego egzemplarza. Aha, czy on miał płozy i czerwonone śmigło?
NARA
Na warsztacie:
Gustav Academy 1:48
Awatar użytkownika
Jendrek
 
Posty: 202
Rejestracja: Śro Cze 23, 2004 8:27 pm
Miejscowość: Łęczna k. Lublina

Postprzez Jendrek » Pon Cze 06, 2005 2:11 pm

Witam!
U mnie znowu obsunięcie terminu. Kokpit jest właściwie gotowy do malowania, może go skończę i wtedy będę musiał odstawić model na jakiś czas, ze względu na brak szpachlówki w płynie. Model ma jakieś takie dziury i bez Mr. Surfacera to ja sobie raczej nie poradzę. Będę go miał około połowy czerwca i wtedy prace zostaną wznowione.
Poza tym czekam jeszcze odpowiedź z poprzedniego mojego wątku (trochę tak głupio sobie samemu odpowiadać).
Na warsztacie:
Gustav Academy 1:48
Awatar użytkownika
Jendrek
 
Posty: 202
Rejestracja: Śro Cze 23, 2004 8:27 pm
Miejscowość: Łęczna k. Lublina

PoprzedniaNastępna

Wróć do Dyskusje o konkursach i projektach.

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość