Wylonanie kadluba metoda admiralicji

Wylonanie kadluba metoda admiralicji

Postprzez Vegelus » Wto Gru 16, 2003 11:13 am

od pewnego czasu chodzi za mna zbudowanie prostej jednostki metoda admiralicji z odwzorowaniem wszystkich czegolow

ale mam kilka problemow
1. posiadam dwie ksiazki jak budowac takie modele ale po niemiecku ( ni w zab nie rozumie)
2. jakiego drewna uzywac na wykonanie stepki i wreg oraz pokladnikow. a jakiego na poszycie kadluba i poklad
3. w jaki sposob wyrysowac wregi miedzy przekrojami poprzecznymi
4. czy wykonane wregi wstepnie sie szlifuje czy dopiero po zmontowaniu na stepce
5. jak szlifowac wregi wewnatrz modelu ( na zewnatrz dosc latwo)


to narazie tyle
Vegelus
 
Posty: 504
Rejestracja: Pon Wrz 22, 2003 10:36 am
Miejscowość: Olsztyn

Postprzez Michał Daranowski » Wto Gru 16, 2003 1:51 pm

:D
Witam
Co do znajomości języków obcych nie ma rady trzeba się ich nauczyć lub poszukać tłumaczeń.
Drewno - powinno być zwarte, [nie polecam dębu i pochodnych, bo w skali wiązki naczyniowe tego rodzaju drewna - takie drobne kanaliki które są widoczne na powierzchni-szpecą i nie oddają charakteru orginału], najlepsze wyniki dają drewna z drzew owocowych - orzech, gruszka, wiśnia i niektóre egzotyczne. Drewno pochodzenia iglastego- polecam modrzew z racji spoistości, gęstości słojów i koloru.
Wręgi:
Starą metodą można z pewnym błędem zrobić to graficznie uwzględniając wszystkie przekroje kadłuba tj. poprzeczne i podłużne pionowe i poziome,wtedy możesz mając taką przestrzenną siatkę wrysować brakujące elementy, to trochę geometrii ale działa.
Wręgi trzeba praktycznie wykończyć przed montażem, tak aby ewentualnie została potem tylko kosmetyka.
Malowanie, impregnowanie,barwienie poszczególnych elementów rób zawsze przed montażem - wiem trudne-ale o wiele lepszy efekt końcowy, nie zawsze się tak da zrobić , stosuję tę metodę zawsza gdy tylko się da.
Pozdrawiam
Michał Ace Daranowski
Awatar użytkownika
Michał Daranowski
 
Posty: 252
Rejestracja: Pon Wrz 29, 2003 2:44 pm
Miejscowość: Kielce

Postprzez Vegelus » Wto Gru 16, 2003 6:23 pm

Michał Daranowski napisał(a)::D
Starą metodą można z pewnym błędem zrobić to graficznie uwzględniając wszystkie przekroje kadłuba tj. poprzeczne i podłużne pionowe i poziome,wtedy możesz mając taką przestrzenną siatkę wrysować brakujące elementy, to trochę geometrii ale działa.



mozesz rozwinac ten temat
mysle ze przyda sie wszystkim ta wiedza
Vegelus
 
Posty: 504
Rejestracja: Pon Wrz 22, 2003 10:36 am
Miejscowość: Olsztyn

Postprzez Michał Daranowski » Wto Gru 16, 2003 7:29 pm

:D
Witam

Może będę nudził ale "cała zabawa" polega na rysowaniu,
mianowicie trzeba zacząć np. od rzutu kadłuba z góry - na poziomie np. pokładu. [ niestety, ponieważ w starych statkach i okrętach pokład z reguły jest wielo-poziomowy i na dodatek nigdy płaski patrząc z boku i od przodu czy tyłu, to ten rzut już"na dzień dobry " jest obarczony błędem], . trzeba nanieść na ten przekrój pozycje tych wręg których rysunki mamy [ w większości przypadków będą problemy z wymiarami!!! częsty błąd wynikający z deformacji druku lub np z ksero],następnie zaznaczyć miejsca tych wręg których nan brakuje.
Po tym zabiegu trzeba całą operacją powtórzyć na kolejnym przekroju pozimym umiejscowionym niżej niż ten pierwszy. Trzeba tylko zachować jako punkty bazowe położenie wszystkich wręg na "pierwszym" poziomie i później tę czynność powtórzyć na każdym poziomym przekroju przy zachowaniu punktów bazowych.
Linie przecięcia wręg z liniami tworzącymi obrys kadłuba [ w kazdym przekroju poziomym] dadzą Ci możliwość takiego trochę uproszczonego "ekstrapolowania" nowych przekroi.
Potem dobrze jest nanieść wszystkie tj"stare" i te "nowe" wręgi jedna na drugą od największago przekroju kadłba ku dziobowi i na drugim rysunku analogicznie ku tyłowi [ przyjmując jako podstawową linię pozimą np. KLW, a pionową oś jednostki]- to daje pogląd na to czy we wręgach nie pojawiły się jakieś duże błędy lub niekonsekwencje w ich kształcie.
I to wszystko!
Powodzenia!!!!
Michał Ace Daranowski
Awatar użytkownika
Michał Daranowski
 
Posty: 252
Rejestracja: Pon Wrz 29, 2003 2:44 pm
Miejscowość: Kielce

Re: Wylonanie kadluba metoda admiralicji

Postprzez Tomasz Aleksinski » Śro Gru 17, 2003 7:56 am

Vegelus napisał(a):od pewnego czasu chodzi za mna zbudowanie prostej jednostki metoda admiralicji z odwzorowaniem wszystkich czegolow

ale mam kilka problemow
1. posiadam dwie ksiazki jak budowac takie modele ale po niemiecku ( ni w zab nie rozumie)
2. jakiego drewna uzywac na wykonanie stepki i wreg oraz pokladnikow. a jakiego na poszycie kadluba i poklad
3. w jaki sposob wyrysowac wregi miedzy przekrojami poprzecznymi
4. czy wykonane wregi wstepnie sie szlifuje czy dopiero po zmontowaniu na stepce
5. jak szlifowac wregi wewnatrz modelu ( na zewnatrz dosc latwo)


to narazie tyle


To dosc trudne, zmudne i dlugotrwale zadanie, do pokonania tylko dla najbardziej doswiadczonych modelarzy-szkutnikow i dysponujacych dobrze wyposazona pracownia.

Ad.1 Niestety, niemieckiego tekstu nie bede Ci tu tlumaczyl, zwlaszcza ze i ja nie znam tego jezyka. :-(

Ad.2 W warunkach polskich, polecam na szkielet kadluba np. klon, brzoze czy buk, a na poszycie kadluba cos owocowego, np. czeresnia, grusza, jablon lub sliwa. Na poklady najlepszym jest drewno holly, z racji swego bardzo jasnego kremowego i jednolitego koloru, pieknie imitujacego wyszorowane i wybielone sloncem poklady. Z braku takiego, mozna stosowac buk, ktory jest ciemniejszy i ma malenkie cetki, doskonale imitujace fakture debu w skali (a wiemy, ze to wlasnie przewaznie dab stosowano do budowy historycznych zaglowcow). Tutaj - dab sie nie nadaje, bo w zmniejszonej skali modelu jego sloje bylyby zbyt duze. Dab tez ma to do siebie ze jest niejednolicie twardy i trudny do obrobki.

Ad.3 Wlasnie wyslalem e-mailem do Marka Kalka i Radka Trzcinskiego pierwsza czesc artykulu na strone Marka i jednoczesnie witryne PWM gdzie dokladnie opisuje procedure wyrysowywania wreg, nie tylko tych glownych (tzw. station frames), ale tez i te posrednie (filling frames). Jest to praca dosc zmudna, nieco latwiejsza dla szczesliwych posiadaczy oprogramowania komputerowego typu Auto CAD. Jak chcecie, to podajcie mi swoje adresy e-mail, a wysle i Wam kopie tego listu, bo nie wiem, ile czasu zajmie Markowi i Radkowi przetrawienie mych e-maili i zamieszczenie ich na swoich stronach internetowych.

Ad.4 Mozna wyszlifowac wstepnie (ale istnieje tu ryzyko, ze wyszlifujesz za duzo, wregi nie beda wzajemnie ze soba pasowac i caly szkielet bedzie sie nadawal do kosza), albo mozna wyszlifowac i wyprofilowac wregi juz zmontowane na kilu (stepce), wg. zaznaczonych nan olowkiem krawedzi, co jest bezpieczniejsze.

Ad.5 Na zewnatrz mozna szlifowac elektryczna szlifierka na papier scierny (wirujacy dysk lub wibrujacy klocek), a wewnatrz, recznie - papier scierny nalozony na odpowiednio wyprofilowany na polokraglo klocek drewniany.
"Politycy sa jak pieluchy,
musza byc czesto zmieniani
(z tego samego powodu)".
- Robin Williams

Pozdrawiam
Tomek
Awatar użytkownika
Tomasz Aleksinski
 
Posty: 477
Rejestracja: Nie Wrz 28, 2003 12:09 am
Miejscowość: Glendale, California, USA

Re: Wylonanie kadluba metoda admiralicji

Postprzez Marecki » Śro Gru 17, 2003 11:18 am

Tomasz Aleksinski napisał(a):
Ad.3 Wlasnie wyslalem e-mailem do Marka Kalka i Radka Trzcinskiego pierwsza czesc artykulu na strone Marka i jednoczesnie witryne PWM gdzie dokladnie opisuje procedure wyrysowywania wreg, nie tylko tych glownych (tzw. station frames), ale tez i te posrednie (filling frames).

Jak chcecie, to podajcie mi swoje adresy e-mail, a wysle i Wam kopie tego listu, bo nie wiem, ile czasu zajmie Markowi i Radkowi przetrawienie mych e-maili i zamieszczenie ich na swoich stronach internetowych.



Na razie na szybcika powiesiłem tekst u mnie na stronie .
Wybaczcie , ale nie miałem czasu przeczytać i zredagować wiec tekst jest w oryginale - bez polskich liter .
Pozdrawiam
Marek
Marecki
 
Posty: 885
Rejestracja: Czw Wrz 18, 2003 10:18 pm
Miejscowość: P-ń

Re: Wylonanie kadluba metoda admiralicji

Postprzez Marecki » Wto Gru 23, 2003 1:47 pm

Marecki napisał(a):
Tomasz Aleksinski napisał(a):
Ad.3 Wlasnie wyslalem e-mailem do Marka Kalka i Radka Trzcinskiego pierwsza czesc artykulu na strone Marka i jednoczesnie witryne PWM gdzie dokladnie opisuje procedure wyrysowywania wreg, nie tylko tych glownych (tzw. station frames), ale tez i te posrednie (filling frames).

Jak chcecie, to podajcie mi swoje adresy e-mail, a wysle i Wam kopie tego listu, bo nie wiem, ile czasu zajmie Markowi i Radkowi przetrawienie mych e-maili i zamieszczenie ich na swoich stronach internetowych.

Na razie na szybcika powiesiłem tekst u mnie na stronie .
Wybaczcie , ale nie miałem czasu przeczytać i zredagować wiec tekst jest w oryginale - bez polskich liter .


Cześć druga jest juz na mojej stronie !
W wolnej chwili (po świętach) powiesze na PWM :D
Pozdrawiam
Marek
Marecki
 
Posty: 885
Rejestracja: Czw Wrz 18, 2003 10:18 pm
Miejscowość: P-ń

Re: Wylonanie kadluba metoda admiralicji

Postprzez Marecki » Pią Sty 02, 2004 11:16 pm

Pozdrawiam
Marek
Marecki
 
Posty: 885
Rejestracja: Czw Wrz 18, 2003 10:18 pm
Miejscowość: P-ń


Wróć do Jak to zrobić - szkutnicze

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość

cron