Problem z kalkami

Tu dyskutujemy na temat technik stosowanych w modelarstwie redukcyjnym

Problem z kalkami

Postprzez dzidektancerz » Pią Paź 14, 2011 1:16 am

Witam, czemu kalka nalozona po 2 dniach smiga, slizga sie po modelu przy nie wielkim dotyku jakby wciaz byla wilgotna. Dodam ze przed kalkomania stosowalem sidolux, czyzby za duzo ?
dzidektancerz
 
Posty: 22
Rejestracja: Śro Gru 15, 2010 12:34 am

Re: Problem z kalkami

Postprzez Artur Domański » Pią Paź 14, 2011 9:40 am

Coś więcej napisz. Sidolux schnie w ciągu godziny na kamień, prawdopodobnie wina leży po stronie kalkomanii
Jeśli coś może pójść nie tak, to pójdzie w najgorszym momencie.

Ciągle coś dłubię
Awatar użytkownika
Artur Domański
Site Admin
 
Posty: 3263
Rejestracja: Czw Lip 08, 2004 5:36 pm
Miejscowość: Włocławek

Re: Problem z kalkami

Postprzez Biskup » Pią Paź 14, 2011 5:03 pm

Zalecam użycia płynów Set i Sol. Set przed Sol po. Wychodzi na to jest problem z klejem na kalkach, który jest albo za słaby albo jest go za mało.
Inny problem może być, że kalka leżała za długo w wodzie zanim ją wyjąłeś i nałożyłeś na model.
Pozdrawiam
Łukasz
Awatar użytkownika
Biskup
 
Posty: 1869
Rejestracja: Wto Lis 22, 2005 11:52 pm
Miejscowość: Łódź

Re: Problem z kalkami

Postprzez siepra » Śro Paź 26, 2011 12:22 pm

Miałem tak samo. Kalki się nie trzymały, a nawet jak już przyschły to teraz po pół roku podnoszą się i marszczą. Chyba jakiś lewy sido. Tam gdzie się dało czyściłem sido spirytusem - trochę pomagało na szybko.
Ostatnio kładłem kalki na denaturat tzn. moczyłem w wodzie i kładłem na modelu na warstwę denaturatu i dociskałem wacikiem. Zero srebrzenia na macie a jak po chwili denaturat odparuje i zassie kalkę to jest nie do ruszenia i przylega idealnie. Ale jej powierzchnia jest nadal błyszcząca niestety.
siepra
 
Posty: 92
Rejestracja: Wto Lut 22, 2011 8:04 pm
Miejscowość: Lowenstadt

Re: Problem z kalkami

Postprzez robert.bednarczyk » Śro Paź 26, 2011 1:03 pm

siepra napisał(a):Miałem tak samo. Kalki się nie trzymały, a nawet jak już przyschły to teraz po pół roku podnoszą się i marszczą. Chyba jakiś lewy sido. Tam gdzie się dało czyściłem sido spirytusem - trochę pomagało na szybko.
Ostatnio kładłem kalki na denaturat tzn. moczyłem w wodzie i kładłem na modelu na warstwę denaturatu i dociskałem wacikiem. Zero srebrzenia na macie a jak po chwili denaturat odparuje i zassie kalkę to jest nie do ruszenia i przylega idealnie. Ale jej powierzchnia jest nadal błyszcząca niestety.


A ja z uporem maniaka powtarzam - zostawcie ten sidolux - niech on służy podłogom. Chemia domowa z pewnością nie ma tak utrzymywanej receptury jak modelarska i może pojawić się "jakiś lewy sido", a efekty.... jak widać. Ja od kilku lat nie zmieniam nic w technice oklejania modelu. Najpierw model maluję na połysk, lekko wygładzam powierzchnię ściereczką ścierną Gunze, a nastepnie kładę kalki, obowiązkowo z użyciem seta i sola bo inaczej się nie przykleją albo nie wnikną w powierzchnię modelu jak należy. Kalki zawsze trzymają się dobrze. Potem, zależnie od grubości filmu kalki znowu lakier połysk, żeby krawędzie wygładzić, nastepnie znowu polerka i na koniec mat czy satyna, zależy jaki był "blask" oryginału. I to tyle. Proces może i długotrwały ale nikt nic lepszego dotychczas nie wymyślił, a modelarstwo jest dla cierpliwych. Używam wyłącznie lakierów akrylowych Gunze Mr Color serii C - uważam je za najlepsze, choć niestety chemia Gunze tania nie jest. RB.
robert.bednarczyk
 
Posty: 505
Rejestracja: Śro Mar 16, 2011 4:55 pm

Re: Problem z kalkami

Postprzez siepra » Śro Paź 26, 2011 1:11 pm

Zgadzam się. Na swoich modelach nauczyłem się co może pokazać sido - odradzam. Ale ja mógłbyś rzucić okiem na mój wątek (z dziś) o błyszczących kalkach i może coś tam doradzić będę wdzięczny.
siepra
 
Posty: 92
Rejestracja: Wto Lut 22, 2011 8:04 pm
Miejscowość: Lowenstadt


Wróć do Modelarstwo redukcyjne - plastik

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 3 gości