Błyszczące kalki

Tu dyskutujemy na temat technik stosowanych w modelarstwie redukcyjnym

Błyszczące kalki

Postprzez siepra » Śro Paź 26, 2011 12:12 pm

Cześć!
Sklejony model psiknąłem matowymi akrylami modelmaster. Powierzchnia wyszła fajnie - taka satynowa, sami wiecie. Zrobiłem próbę z kalkami. Kładą się ładnie bez srebrzenia czy marszczenia. Ale niestety są błyszczące. Czy aby zniwelować ten efekt wystarczy, że gotowy model prysnę na koniec lakierem akrylowym półmatowym np. 4636 Flat Clear Acryl 30ml.
Czy warstwa takiego lakieru przywróci jednolitą matową powierzchnię? I czy można ją bezpieczniebrudzić potem olejami?
Czy może jest inny sposób na zmatowienie kalkomanii - coś słyszałem o rozcieńczonym wamodzie - ale boję się o zniszczenie malowania. I jeszcze jedno: sido nie wchodzi w grę, zniszczyłem nim kalkomanie na 2 modelach i nic do niego mnie nie przekona.
Być może w razie potrzeby jutro dodam zdjęcia.
siepra
 
Posty: 92
Rejestracja: Wto Lut 22, 2011 8:04 pm
Miejscowość: Lowenstadt

Re: Błyszczące kalki

Postprzez Artur Domański » Śro Paź 26, 2011 12:30 pm

Połóż lakier półmatowy i będzie OK.
Ale lakier musi być akrylowy
Jeśli coś może pójść nie tak, to pójdzie w najgorszym momencie.

Ciągle coś dłubię
Awatar użytkownika
Artur Domański
Site Admin
 
Posty: 3263
Rejestracja: Czw Lip 08, 2004 5:36 pm
Miejscowość: Włocławek

Re: Błyszczące kalki

Postprzez robert.bednarczyk » Śro Paź 26, 2011 2:00 pm

siepra napisał(a):Cześć!
Sklejony model psiknąłem matowymi akrylami modelmaster. Powierzchnia wyszła fajnie - taka satynowa, sami wiecie. Zrobiłem próbę z kalkami. Kładą się ładnie bez srebrzenia czy marszczenia. Ale niestety są błyszczące. Czy aby zniwelować ten efekt wystarczy, że gotowy model prysnę na koniec lakierem akrylowym półmatowym np. 4636 Flat Clear Acryl 30ml.
Czy warstwa takiego lakieru przywróci jednolitą matową powierzchnię? I czy można ją bezpieczniebrudzić potem olejami?
Czy może jest inny sposób na zmatowienie kalkomanii - coś słyszałem o rozcieńczonym wamodzie - ale boję się o zniszczenie malowania. I jeszcze jedno: sido nie wchodzi w grę, zniszczyłem nim kalkomanie na 2 modelach i nic do niego mnie nie przekona.
Być może w razie potrzeby jutro dodam zdjęcia.


No to jak chciałeś już się odzywam. Mój dzisiejszy post dot. klejenia kalkomanii jest w tej mierze częściowo aktualny, gdyż zachowanie opisanej tam procedury spowoduje, że cały, oklejony model będzię w miarę jednolicie błyszczał. To też umożliwi jego równomierne, jednolite zmatowienie - łącznie z kalkami, choć te wykazują niejednokrotnie spory upór w błyszczeniu. Więc trzeba model matowić czy satynować do skutku, pamiętając by się nie spieszyć i każdorazowo nakładać cieniutkie wartstwy lakieru. W przeciwnym wypadku, gdy kalkę zalejesz lakierem może ona popękać na kształt nieregularnej mozajki podłogowej - tak się wymądrzam ale sam parę razy taki mądry nie byłem i doprowadziłem do spękania. W takiej sytuacji mamy problem bo poszczególne elementy spękanej kalki najczęściej się nieco kurczą i wyłazi kolor powierzchni modelu. Można to uratować, retuszując b.delikatnie pędzelkiem o ile zdołamy dobrać odpowiedni kolor ale niestety najczęściej kalka nadaje się do usunięcia.
Słyszałem też o metodzie matowienia kalkomanii lakierem jeszcze na arkuszu, przed nałożeniem ale sam nie próbowałem więc za efekt nie ręczę. Jednak podstawą prawidłowego przyklejenia kalkomanii jest odpowiednie przygotowanie powierzchni i doprowadzenie jej do w miarę idealnej gładkości. Ja także kalki wycinam specjalnymi nożyczkami "Tamiyi" - oczywiście na tyle na ile jest to obiektywnie możliwe. Jednak jest to ryzykowne bo może doprowadzić do jej pęknięcia. W ogóle dla mnie oklejanie modelu to najbardziej stresujący moment - bo wszystko już niby prawie gotowe, a jeszcze wiele można zepsuć. To tyle z teorii - zabieraj się za prakykę bo tylko to da Ci odpowiednie umiejętności.
Absolutnie natomiast nie ryzykowałbym brudzenia modelu malowanego akrylami farbami olejnymi - w drugą stronę parę razy kiedyś próbowałem i było ok. Lepiej użyj suchych pigmentów, pasteli, jakiegoś akrylowego washa ale nie farb olejnych, które z tego co wiem na ogół wykonane są na bazie dość agresywnych syntetyków. Pozdrawiam. RB.
robert.bednarczyk
 
Posty: 505
Rejestracja: Śro Mar 16, 2011 4:55 pm

Re: Błyszczące kalki

Postprzez siepra » Śro Paź 26, 2011 4:13 pm

Dzięki za pomoc. Jutro może zrobię próbę z lakierem o ile kupię i zobaczymy. Ewentualnie zamieszczę zdjęcia efektów.
siepra
 
Posty: 92
Rejestracja: Wto Lut 22, 2011 8:04 pm
Miejscowość: Lowenstadt

Re: Błyszczące kalki

Postprzez siepra » Pią Paź 28, 2011 6:37 pm

Oto efekty prób, może komuś ułatwią życie:
kalka położona bezpośrednio na model
Image
Image

i po polakierowaniu
Image
Image

Ślady po kalce zniknęły, co prawda w liniach podziały kalka jest podniesiona ale nie to było celem eksperymentu. Efekt jest ok zobaczymy co wyjdzie na modelu.
siepra
 
Posty: 92
Rejestracja: Wto Lut 22, 2011 8:04 pm
Miejscowość: Lowenstadt

Re: Błyszczące kalki

Postprzez Sebastian K » Śro Lis 02, 2011 2:17 pm

No to trzeba zmiękczyć kalki :) płynem i dopiero dać akrylowy bezbarwny.
"Nic Panie kierowniku! Oczko mu się odlepiło! Temu misiu!":-)
"....Dziadek rzucał i wiedział jakie wojsko idzie a teraz kto Mu powie wszystko tajemnica...aaaa tam.."
"Łubudubu niech żyje prezes Naszego klubu-to mówiłem ja Sebastian"
Awatar użytkownika
Sebastian K
 
Posty: 400
Rejestracja: Pią Lut 03, 2006 2:35 pm


Wróć do Modelarstwo redukcyjne - plastik

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 3 gości