Nowoczesne profile w modelach szybowców RC

Nowoczesne profile w modelach szybowców RC

Postprzez PiotrP_de » Wto Sty 20, 2004 1:13 am

Cześć,

po wielu dyskusjach na temat profili w modelach szybowców, napisałem na ten temat nieco obszerniejszy artykuł na mojej stronie. Zapraszam do przeczytania.

Pozdrawiam Piotr
Image
Awatar użytkownika
PiotrP_de
 
Posty: 477
Rejestracja: Nie Wrz 28, 2003 9:37 am
Miejscowość: Okolice Hamburga

Nowoczesne profile

Postprzez Marek Foterek » Wto Sty 20, 2004 9:39 pm

No Piotrze gratuluje nie mało pracy w to włożyłeś ale wyszedł artykół który czyta się bez znurzenia . Są poszczególne działy krótkie treściwe a niekiedy i z humorem.
Nie powiem ale wyczuwa się w niektórych zdaniach ..... tą zadre która pozostała z niejednej dyskusji . Piotrze gratuluje dzisiaj dałem to na drukarke a w czwartek będzie na tablicy w modelarni.
Pozdrawiam Marek
Awatar użytkownika
Marek Foterek
 
Posty: 63
Rejestracja: Sob Paź 04, 2003 9:32 pm
Miejscowość: Słupsk

Postprzez Heyoan » Wto Sty 20, 2004 9:44 pm

Skomentuję krótko:
Dobrze, że komuś kto ma odpowiednią wiedzę i doświadczenie się chce, aby takie rzeczy spisać i opublikować.
Pozdrawiam,
Robert 'Heyoan' Gadomski
Awatar użytkownika
Heyoan
 
Posty: 1450
Rejestracja: Pon Wrz 29, 2003 3:03 pm
Miejscowość: Warszawa - Bemowo

Postprzez Szymon Bartuś » Śro Sty 21, 2004 12:03 am

Jak widać Piotr jako chyba nieliczny umie wyciągać wnioski z naszych dyskusji.
Gdzie najwięcej jest pytań, pisze na ten temat artykuł.

:notworthy: Tak trzymać!!! :notworthy:
Pozdrawiam,
Szymon
Szymon Bartuś
 
Posty: 370
Rejestracja: Czw Paź 02, 2003 7:29 pm

Postprzez piotrp » Śro Sty 21, 2004 3:19 am

Piotrze wykonałeś dobrą robotę, gratuluję i dziękuję. Szkoda, że nie ma podobnego artykułu na temat profili stosowanych w modelach silnikowych.
Niestety na obecnym poziomie mojej wiedzy nie wszystko jest dla mnie jasne. Pozwól, że wrócę do samego artykułu:

"Na powyższych wykresach widzimy wyraźnie, że profil albo może zachować niewielki współczynnik oporu przy niskim współczynniku siły nośnej, albo przy wysokim."
Nie widzę na tych wykresach sytuacji, gdy niewielki współczynnik oporu występuje wraz z wysokim współczynnikiem siły nośnej. Co prawda poniżej wartości CA (Cz) około 0,25 współczynnik oporu rzeczywiście nieznacznie maleje, ale powyżej tej wartości znacząco wzrasta. Zatem czy możliwa jest sytuacja, gdy przy niewielkim współczynniku oporu współczynnik siły nośnej jest wysoki? Wydaje mi się to zbyt piękne, ale jestem laikiem.

"Wniosek z tego taki, że albo cienki i mało ugięty profil co daje nam prędkość i niewielką siłę nośną, albo grubszy profil, o większym ugięciu i mamy większą siłę nośną, na przykład w spokojnym krążeniu w termice."
Wynika z tego, że zmniejszeniu siły nośnej towarzyszy zmniejszenie oporu (efekt zastosowania cienkiego profilu o małym ugięciu), a zwiększeniu siły nośnej towarzyszy zwiększenie oporu (efekt zastosowania grubego profilu o dużym ugięciu). Piszę o tym, gdyż szukam sytuacji, gdy profil zachowuje niewielki współczynnik oporu, przy wysokim współczynniku siły nośnej.
Wiem, że jestem upierdliwy jak mucha nad talerzem zupy, ale dociekliwość prowadzi do poznania.
pozdrowienia
piotrp
Awatar użytkownika
piotrp
 
Posty: 122
Rejestracja: Czw Wrz 18, 2003 11:30 pm
Miejscowość: Chełmno

Postprzez Tomasz Gębala » Śro Sty 21, 2004 11:23 am

piotrp napisał(a):Piszę o tym, gdyż szukam sytuacji, gdy profil zachowuje niewielki współczynnik oporu, przy wysokim współczynniku siły nośnej.


A doczytałeś zdanie Piotra_de, że nie ma uniwersalnego profilu? ;)

Piotr_de wyrażnie napisał, że albo masz profil o małym oporze (i małej sile nośnej) albo o dużym oporze i dużej sile nośnej. Niestety te dwie rzeczy (mały opór i duża siła nośna) się wzajemnie wykluczają. Stąd poszukiwania nowych profili by ten współczynnik Cx/Cz był jak najkorzystnieszy.

Gdyby taki profil istniał jakiego poszukujesz to nie byłoby nigdy dyskusji jaki profil wybrać. Wybierałoby się zawsze ten o małym oporze i dużej sile nośnej ;o)

A tak jest zawsze możliwość zadania pytającemu "Jaki profil wybrać?" pytań pomocniczych "do czego?", "do jakiego modelu?", "jaka rozpiętość?", "jakie obciążenie powierzchni?", itp. :lol:
Tomasz 'Cypis' Gębala
Awatar użytkownika
Tomasz Gębala
 
Posty: 676
Rejestracja: Czw Wrz 18, 2003 1:10 pm
Miejscowość: Bystra (k. Bielsko-Biała)

Postprzez PiotrP_de » Śro Sty 21, 2004 12:33 pm

piotrp napisał(a):Piotrze wykonałeś dobrą robotę, gratuluję i dziękuję.


Witam,

cieszę się bardzo, że artykuł jak widać przyda się, i że niektórych skłonił do zastanowienia się nad tym problemem.

piotrp napisał(a):Zatem czy możliwa jest sytuacja, gdy przy niewielkim współczynniku oporu współczynnik siły nośnej jest wysoki?


Tą sytuację masz na tej pierwszej grafice - na górnym zakreskowanym polu. Widać wyraźnie, że grubszy lub bardziej ugięty profil ma stosunkowo niski opór przy możliwie największej sile nośnej. Oczywistym jest jest jednak fakt, że przy grubym profilu nigdy nie uzyskasz mniejszego oporu profilowego jak w cienkim. Ale w cienkim, z kolei, nie uzyskasz takiego współcznnika siły nośnej. Tak więc jak to zwykle w życiu bywa - coś za coś :mrgreen:

Do tego jeszcze trzeba dodać, że wielki wpływ na aerodynamikę modelu ma nie tylko profil, ale forma płata (kształt i wydłużenie), profil i forma statecznika, no i kadłub. To jednak nie było celem mojego artykułu.

Tak samo pominąłem tu celowo problematykę profili w modelach silnikowych. Tam gdzie mamy z reguły i tak sporą nadwyżkę mocy nie musiemy się użerać z drobiazgami. Oczywiście, że nie jest to temat do zlekceważenia, ale zważywszy na ogromną skrótowość artykułu o profilach w szybowcach i fakt że jego objętość i tak przekroczyła znacznie moje zamiary, można by odrazu pisać książkę :D

No cóż, widać z tego że na razie nie zabraknie mi tematów na dalsze artykuły :shock:

Pozdrawiam Piotr
Image
Awatar użytkownika
PiotrP_de
 
Posty: 477
Rejestracja: Nie Wrz 28, 2003 9:37 am
Miejscowość: Okolice Hamburga

Postprzez piotrp » Śro Sty 21, 2004 10:18 pm

PiotrP_de napisał(a):Tą sytuację masz na tej pierwszej grafice - na górnym zakreskowanym polu. Widać wyraźnie, że grubszy lub bardziej ugięty profil ma stosunkowo niski opór przy możliwie największej sile nośnej. Oczywistym jest jest jednak fakt, że przy grubym profilu nigdy nie uzyskasz mniejszego oporu profilowego jak w cienkim. Ale w cienkim, z kolei, nie uzyskasz takiego współcznnika siły nośnej. Tak więc jak to zwykle w życiu bywa - coś za coś :mrgreen:
Pozdrawiam Piotr



Tak też myślałem i to także napisałem w swojej poprzedniej wypowiedzi.
Być może zdanie: "Na powyższych wykresach widzimy wyraźnie, że profil albo może zachować niewielki współczynnik oporu przy niskim współczynniku siły nośnej, albo przy wysokim." powinieneś rozwinąć lub zmienić, bo w tej postaci można je błędnie odczytać. W tej postaci zdaje się opisywać mniej więcej taki wykres (oczywiscie nieistniejący):

Image

Nie pomyśl, że czepiam się słówek. Po prostu nowicjoszuwi łatwiej jest wyłapać skróty myślowe autora tekstu, które mogą być źle odczytane.
pozdrowienia
piotrp
Awatar użytkownika
piotrp
 
Posty: 122
Rejestracja: Czw Wrz 18, 2003 11:30 pm
Miejscowość: Chełmno

Postprzez piotrp » Śro Sty 21, 2004 10:46 pm

Tomasz Gębala napisał(a):
piotrp napisał(a):Piszę o tym, gdyż szukam sytuacji, gdy profil zachowuje niewielki współczynnik oporu, przy wysokim współczynniku siły nośnej.


A doczytałeś zdanie Piotra_de, że nie ma uniwersalnego profilu? ;)


Nie chodziło mi o dosłowne szukanie takiej sytuacji - profilu, a na wykresie. Tomku, nie chodziło mi o profil uniwersany, tylko o konkretne zdanie, które moim zdaniem można odczytać mylnie. Oczywiście istnienie takiego profilu "idealnego" wydawało mi się niemożliwe - stąd mój pierwszy post: "Zatem czy możliwa jest sytuacja, gdy przy niewielkim współczynniku oporu współczynnik siły nośnej jest wysoki? Wydaje mi się to zbyt piękne, ale jestem laikiem. "

Piotr_de wyrażnie napisał, że albo masz profil o małym oporze (i małej sile nośnej) albo o dużym oporze i dużej sile nośnej.

To też napisałem w swojej wypowiedzi: "Wynika z tego, że zmniejszeniu siły nośnej towarzyszy zmniejszenie oporu (efekt zastosowania cienkiego profilu o małym ugięciu), a zwiększeniu siły nośnej towarzyszy zwiększenie oporu (efekt zastosowania grubego profilu o dużym ugięciu)."

[code]
Gdyby taki profil istniał jakiego poszukujesz to nie byłoby nigdy dyskusji jaki profil wybrać. Wybierałoby się zawsze ten o małym oporze i dużej sile nośnej ;o)
[/quote]
Jeśli wymyślę taki profil to dam Ci znać. :)
No co, kiedyś nie wierzono w możliwość latania i co pokazała historia? :)
pozdrowienia
piotrp
Awatar użytkownika
piotrp
 
Posty: 122
Rejestracja: Czw Wrz 18, 2003 11:30 pm
Miejscowość: Chełmno

Postprzez PiotrP_de » Czw Sty 22, 2004 2:14 am

piotrp napisał(a):Tak też myślałem i to także napisałem w swojej poprzedniej wypowiedzi.
Być może zdanie: "Na powyższych wykresach widzimy wyraźnie, że profil albo może zachować niewielki współczynnik oporu przy niskim współczynniku siły nośnej, albo przy wysokim." powinieneś rozwinąć lub zmienić, bo w tej postaci można je błędnie odczytać.


Cześć Imienniku :)

Mam nadzieję, że moja zmiana tego zdania Cię usatysfakcjonuje. Dzięki za uwagę!

Pozdarwiam Piotr
Image
Awatar użytkownika
PiotrP_de
 
Posty: 477
Rejestracja: Nie Wrz 28, 2003 9:37 am
Miejscowość: Okolice Hamburga

Postprzez Tomasz Gębala » Czw Sty 22, 2004 11:50 am

piotrp napisał(a):Nie chodziło mi o dosłowne szukanie takiej sytuacji - profilu, a na wykresie. Tomku, nie chodziło mi o profil uniwersany, tylko o konkretne zdanie,


A to pseplasam.. nie zlozumiałem pytania... ;)

Ja przeczytałem artukuł Piotra i jakoś mi się to w oczy nie rzuciło ;)

Rzuciło mi się w oczy co innego. Piotr napisał, że Clark Y jest niekiedy OK! :mrgreen: A już się bałem się, że jak powiem mojemu modelowi, że lata na niesłusznym profilu to mu odejdzie wszelka ochota do najdzikszych harcy :lol: [to jest żart, żart.. nie kij w mrowisko! ;o) ]
Tomasz 'Cypis' Gębala
Awatar użytkownika
Tomasz Gębala
 
Posty: 676
Rejestracja: Czw Wrz 18, 2003 1:10 pm
Miejscowość: Bystra (k. Bielsko-Biała)

Postprzez sn4il » Nie Sty 25, 2004 9:35 pm

Witam.
Jak zwykle Piotr odwalil kawal dobrej roboty. Gratuluje.
Nie chcialem zakladac nowego watku dlatego postanowilem zadac moje pytanie tutaj gdyz jest ono w jakims stopniu powiazane z tematem.
Nie tak dawno zaczalem projektowac dwuplata i powoli zbliza sie okres jego budowy. Ma byc to prosty dwuplat, elektryk budowy konstrukcyjnej.
W modelu tym chcialem zastosowac profil ClarkY dla obu platow. "Googlujac" wyczytalem, ze zastosowanie profilu ClarkY z plaskim spodem dla gornego plata nie jest dobrym rozwiazaniem gdyz sprzyja to powstawaniu nieporzadanych sil.
Teraz pytanka:D
1. Jesli to prawda to jaki profil najlepiej zastosowac dla gornego lub obu platow.
2. Jak liczymy powierzchnie skrzydel w przypadku dwuplata? Domyslam sie, ze liczymy tylko powierzchnie rzutu z gory. Jesli jestem w bledzie prosze mnie poprawic.
3. Jak obliczamy srodek ciezkosci w przypadku dwuplatow?

Dziekuje za wszystkie rady i pozdrawiam wszystkich modelarzy.
Sn4il
Awatar użytkownika
sn4il
 
Posty: 128
Rejestracja: Nie Wrz 28, 2003 10:10 am
Miejscowość: NY


Wróć do Szybowce i motoszybowce RC

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości