Jaki napęd do szybowca ?

Jaki napęd do szybowca ?

Postprzez stewoj » Pon Cze 12, 2006 9:36 am

Nie mam jeszcze doświadczenia w silnikówkach co zresztą widać po temacie pytania. Postanowiłem zelektryfikować mój model, ale aby nie wywalić kasy na bubel proszę o pomoc. Do rzeczy: Jaki proponujecie napęd do szybowca 1,4 m i max masie 1200g ? Chodzi mi parametry silnika i śmigła. Zakładam że będzie to silnik bezszczotkowy o mocy dostatecznej do swobodnego, kilkukrotnego wywindowania modelu. Nie zależy mi na pionowym wzlocie ;-) . Szybowiec ma dosyć solidną konstrukcję (kadłub laminat, skrzydło styrodur-fornir). Może gdzieś oferują gotowe zestawy silnik + śmigło + regulator (ew. + akku). Nie mam nic przeciwko zakupowi używki, jeśli ktoś miałby do odstąpienia. Pozdrawiam.
stewoj
 
Posty: 3
Rejestracja: Pon Cze 12, 2006 9:17 am
Miejscowość: Gliwice

Postprzez kojot » Wto Cze 13, 2006 12:05 am

Przepraszam???? 1,2kg przy 1,4m rozpiętości??? Bez napędu???? SZYBOWIEC????

To chyba silnik od Malucha......

Nie wiem czy cegłę jest sens elektryfikować.

Moja Agena 1,5 m z silnikiem 480, pakietem Ni-Cd ważyła koło 1 kg
Pozdrawiam,
Krzysiek "kojot" Choroszko
Awatar użytkownika
kojot
 
Posty: 1181
Rejestracja: Wto Mar 23, 2004 3:52 pm
Miejscowość: okolice Warszawy

Postprzez tomtom » Wto Cze 13, 2006 12:23 am

Proponuję przekopać się przez rady dot szybowców w sklepie towerhobbies.com.
Ja tam dokładam ołowiu do 2m motoszybowca, żeby miał 1000g ( silnik ~540 + 3LiPo ) - mniej wrażliwy na wiatr.
Może to konstrukcja na klify ? abo killer pylon ?
Chyba jednak lepiej przed zakupem napędu wejść na małą górkę i zobaczyć czy fruwa :?
tomtom
 
Posty: 9
Rejestracja: Pią Lis 18, 2005 11:50 pm
Miejscowość: Katowice

Postprzez stewoj » Wto Cze 13, 2006 9:07 am

Panowie nieporozumienie. Ten szybowiec ma według instrukcji max masę z napędem 1200 g. Latałem nim cały ubiegły sezon z gumy przy masie 980 g gdzie w celu wyważenia miał dołożone ok 150 g ołowiu. Przyznaję, że loty były krótkie bo dla utrzymania się musiał mieć prędkość. Dlatego chciałem spróbować napędu i polatać wyżej. Jeśli zamiast ołowiu włożymy silnik i aku (masę regulatora już pomijam) to myślę że i tak nie przekroczy 1100 g. A może się mylę ?. Dlatego proszę o opinię bardziej doświadczonych w temacie. Owszem, rozważałem zakup większego modelu. Ale postanowiłem najpierw pójść w kierunku modernizacji tego co mam wychodząc z założenia ,że jesli nie spełni oczekiwań albo się w końcu znudzi, to zawsze napęd można będzie wykorzystać w nowym szybowcu. Dlatego też wolałbym kupić coś co ma nazwijmy to pewien zapas mocy. Mam wykształcenie elektrotechniczne i zagadnienia związane z parametrami elektrycznymi nie są mi obce. Nie orientuję sie natomiast jak dobierać moc, obroty i parametry śmigła do modeli. A oferta rynkowa jest szeroka zarówno asortymentowo jak i cenowo. Powtarzam - nie chciałbym wydać 400-500 zł na coś co nie nadaje się do mojego modelu. Dziekuję za odpowiedzi.
stewoj
 
Posty: 3
Rejestracja: Pon Cze 12, 2006 9:17 am
Miejscowość: Gliwice

Postprzez kojot » Wto Cze 13, 2006 11:34 am

To lepiej. I tak jest cegłowaty, ale to już lsporo epiej.

a) zdecyduj czy pakiet 2s czy 3s
b) rzuć okiem jakie śmigła proponują producenci do podobnych konstrukcji
obstawiam jakieś 10x6, 11x6
c) sprawdź np. na stronie modelmotors jaki model AXI proponuje producent
d) kup AXI lub u Nastika analogiczny silnik Dualsky.

W każdym razie powien wystarczyć układ napędowy z outrunnerem, o mocy ok. 100W. Oczywiście mocniejszy zestaw będzie mieć kilka zalet :-).

W każdym razie minimalny regulator to IMO 18A.
Pozdrawiam,
Krzysiek "kojot" Choroszko
Awatar użytkownika
kojot
 
Posty: 1181
Rejestracja: Wto Mar 23, 2004 3:52 pm
Miejscowość: okolice Warszawy

za słaba bateria czy za małe śmigło

Postprzez amerigo » Wto Cze 13, 2006 11:46 am

Witam! A ja wpisałem swoje dane do programu motocalc i nie uzyskałem odpowiedzi. Co sądzicie o takiej konfiguracji i czy to się wzniesie w powietrze: szybowiec sunny e, rozp. 2000 mm, silnik 600 bez przekładni 8,4 v zasilany z baterii 6 cel 1800 mAh, masa pustego modelu (wg. opakowania) 600 g. Aaa - śmigło składane 8x4,5''
amerigo
 
Posty: 20
Rejestracja: Sob Lut 07, 2004 2:56 pm

Re: za słaba bateria czy za małe śmigło

Postprzez kojot » Wto Cze 13, 2006 2:16 pm

amerigo napisał(a):... 6 cel 1800 mAh.........


To IMO bez sensu. Na 6 celach latają nieliczne modele multiplexa. Tu raczej 7-8 cel. Na 6-ciu to jeżdżą samochody ;o)
Pozdrawiam,
Krzysiek "kojot" Choroszko
Awatar użytkownika
kojot
 
Posty: 1181
Rejestracja: Wto Mar 23, 2004 3:52 pm
Miejscowość: okolice Warszawy

Postprzez amerigo » Wto Cze 13, 2006 3:24 pm

Ale przecież 8x1,2 = 9,6V czy to nie ma wpływu na silnik który ma nominalnie 8,4 V ?
Myślałem o powiększeniu pakietu-chyba da się podłączyć te 1-2 ogniwa i zgrzać z powrotem? A czy problemu nie rozwiązałoby np. większe śmigło?
amerigo
 
Posty: 20
Rejestracja: Sob Lut 07, 2004 2:56 pm

Postprzez kojot » Wto Cze 13, 2006 3:32 pm

P=U x I, to fakt. Ale do lotu potrzebujesz prędkości (w tym przypadku strumienia zaśmigłowego). Bez napięcia nie polatasz. Nie zauważyłeś, że typowe pakiety lotnicze to jednak 8 cel?
Pakiety 2s tak naprawdę mają zastosowanie do silników BL.
Pozdrawiam,
Krzysiek "kojot" Choroszko
Awatar użytkownika
kojot
 
Posty: 1181
Rejestracja: Wto Mar 23, 2004 3:52 pm
Miejscowość: okolice Warszawy

Postprzez Piotr Konopka » Wto Cze 13, 2006 3:37 pm

1. Pakiet 6 cel do silnika 8.4V to grube nieporozumienie.

2. Mam szybowiec o rozpiętości 2M. Napędzam go zestawem SPEED 500/7.2V z przekładnią 3,8:1 i śmigłem 12x8. Silnik (nominalnie 7.2V) zasilam z pakietu LiPo 3S 2200mAh (czyli w porywach 12V). I w takiej konfiguracji model ma w miarę akceptowalne parametry, a napęd pracuje z dość dużą (jak na tradycyjny silnik z przekładnią) sprawnością. Pakiet LiPo 3S możnaby zastąpić tradycyjnym 9-10 cel NiCd 1200-1600Mah. Pobór prądu nie przekracza 15A. Tutaj masz link do filmiku ze startem tego szybowca - oceń, czy jest to satysfakcjonujące wznoszenie:
fantasy.wmv
Dla mnie nie jest, i model pewnie dostanie bezszczotkę outrunnera.

3. Napęd bezpośredni w szybowcu (w przypadku typowego silnika szczotkowego) nie jest dobrym rozwiązaniem.
--
pozdrawiam - Piotr Konopka
http://teemto.republika.pl
Awatar użytkownika
Piotr Konopka
 
Posty: 364
Rejestracja: Pon Kwi 26, 2004 10:01 am
Miejscowość: Poznań/Mur.Goślina

Postprzez amerigo » Wto Cze 13, 2006 9:54 pm

oceń, czy jest to satysfakcjonujące wznoszenie


Jakby mój model osiągał choć 3/4 tego co Twój, to byłbym zadowolony :D
Na poważnie: dopiero teraz widzę jak słaby jest ten mój zestawik. Ledwo ściągam ster a już przepada, ale przypuszczałem, że to mógł być wynik złego wyważenie. Nie należało się sugerować instrukcją, gdzie było napisane, że rezultaty przy napięciu 7,2 V "okazały się zadowalające" :evil: . Zważyłem dzisiaj model, okazało się że ma 1200g. Z czym do ludzi :?

Ale jak teraz przerabiać pakiet? A w ogóle to potrzebna by była chyba jakaś przekładnia i mimo wszystko śmigło większe niż 8x4,5''
Czy nie wpłynie to źle na regulator?
amerigo
 
Posty: 20
Rejestracja: Sob Lut 07, 2004 2:56 pm

Postprzez Tomasz Gębala » Wto Cze 13, 2006 11:16 pm

amerigo napisał(a):A w ogóle to potrzebna by była chyba jakaś przekładnia i mimo wszystko śmigło większe niż 8x4,5''

Większe napięcie pakietu to wiekszy prąd. Jednak przekładnia zmniejsza pobór prądu. Jesli drastycznie nie obciażysz silnika dużym śmigłem (poprzez przekładnię) to prąd najprawdopodobniej się zmniejszy.

Najlepsze co możesz zrobić to zasymulować różne kombinacje napędów w Motocalcu.
Tomasz 'Cypis' Gębala
Awatar użytkownika
Tomasz Gębala
 
Posty: 676
Rejestracja: Czw Wrz 18, 2003 1:10 pm
Miejscowość: Bystra (k. Bielsko-Biała)

Postprzez amerigo » Śro Cze 14, 2006 12:27 am

Jednak przekładnia zmniejsza pobór prądu


Ale zmniejsza też obroty na śmigle a to jest główny problem - brak prędkości. Jak ten mechanizm dokładnie działa?
A może po prostu zwiększyć liczbę cel nie zakładając przekładni ani większego śmigła?
amerigo
 
Posty: 20
Rejestracja: Sob Lut 07, 2004 2:56 pm

Postprzez Piotr Konopka » Śro Cze 14, 2006 11:57 am

amerigo napisał(a):Ale zmniejsza też obroty na śmigle a to jest główny problem - brak prędkości. Jak ten mechanizm dokładnie działa?
A może po prostu zwiększyć liczbę cel nie zakładając przekładni ani większego śmigła?


Oczywiście można zwiększyć napięcie i już. Natomiast specyfika lotu motoszybowca (przewidzianego do lotów termicznych a nie hotlinera) jest taka, że lata wolno i jest mu potrzebna mała prędkość postępowa, ale za to duża siła "wyciągająca" do góry. To przekłada się na małą prędkość strumienia zaśmigłowego (pitch speed) ale musi ona być zrównoważona dużą ilością przepychanego śmigłem powietrza co można osiągnąć zwiększając średnicę śmigła.

W tym miejscu zaczynają się schody ;) Jeżeli damy duże śmigło, to silnik musi mieć wystarczającą moc, żeby je ukręcić a w samolocie mamy ograniczone możliwości zasilania i trzeba się pobawić w dobór najkorzystniejszej kombinacji pakiet/silnik/przekładnia/śmigło. Każdy silnik ma określoną charakterystykę pracy i osiąga największą sprawność lub moc w sobie właściwym przedziale obrotów/obciążenia. Z pomocą przychodzi tu Motocalc - warto poświęcić parę chwil na zapoznanie się z funkcjonowaniem programu i przebadanie różnych wariantów napędu. Nawet jeżeli wyniki z Motocalca nie są idealne, to są całkiem sensowną wskazówką ograniczającą pole poszukiwań.

Co do przekładni - pozwala na zmianę zakresu pracy silnika. Np. SPEED 500 7,2V może pracować zasilany:
1. Z 8 cel (nomin. 9,6V) ze śmigłem 8x4 bez przekładni, pobierając 17-22A i pracując z mocą 150-190W przy sprawności rzędu 42%

2. Z 10 cel (nom. 12V) ze śmigłem 12x8 z przekł. 3,8:1, pobierając 10-16A i pracując z mocą 110-180W przy sprawności rzędu 62%

Jak widac w obu przypadkach wykorzystywana moc silnika jest podobna, tak więc mimo zastosowania napięcia znacznie przekraczającego nominalne silnikowi nie powinno to specjalnie zaszkodzić. Różnicę pomiędzy obu zestawami widać kiedy popatrzymy na teoretyczną prędkość wznoszenia (RofC) dla napędu bez przekładni to ok. 2.4m/s a z przekładnią 4.5m/s. Czas lotu to odpowiednio 4min/4min50s (z uwzględnieniem większej ilości cel w drugim przypadku, ogniwa SANYO RC 2/3SC 1300mAh).

Korzyści są chyba wyraźnie widoczne. Silnik jest mniej obciążony. Potrzebny jest mniejszy regulator. Latamy szybciej. Latamy dłużej.
--
pozdrawiam - Piotr Konopka
http://teemto.republika.pl
Awatar użytkownika
Piotr Konopka
 
Posty: 364
Rejestracja: Pon Kwi 26, 2004 10:01 am
Miejscowość: Poznań/Mur.Goślina

Postprzez and76s » Nie Cze 18, 2006 2:57 pm

Podepnę się też pod to pytanko. Właśnie skończyłem budowę szybowca ma 1,7m rozpiętości waga to około 280g bez serw, elektroniki, poprostu golas. Chcę od razu zainwestować w bezszczotkę regiel 30A taki z allegro Tower Pro chyba że polecicie inny. No i jaki silnik? Pakiety zakładam że będę stosować Li pole tylko podpowiedzcie jakiej pojemności najlepiej. Z góry wielkie dzięki
and76s
 
Posty: 2
Rejestracja: Nie Lut 12, 2006 4:39 pm

Następna

Wróć do Szybowce i motoszybowce RC

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 3 gości