Depronowy motoszybowiec

Depronowy motoszybowiec

Postprzez tomaszbm » Nie Paź 08, 2006 10:17 pm

W akcie desperacji i wbrew logice udało mi się popełnić motoszybowiec z depronu. dane : rozpiętośc 140 cm, długość 78 cm, napęd : speed 400 7,2 V - 8 cell Kan 1050, smigło Graupner składane 6x3, odbiornik JetiRex5Mpd, serwa Conrad - wysokość i lotki.
Model wygląda tak :
plan ogólny:
Image
sam model :
Image
film z oblotu ( 11Mb, 4 minuty ):
http://www.tbm.lasowice.net/alex/szybdepr/toto2lot.wmv
Pozdrawiam
Motylasty
Image
Awatar użytkownika
tomaszbm
 
Posty: 70
Rejestracja: Sob Cze 18, 2005 2:21 pm
Miejscowość: Tarnowskie Góry

Postprzez Anasazi » Nie Paź 08, 2006 11:26 pm

Nono, widze, ze kolega sie zabral za walke ze stereotypami ;)

A co w sprawie mojego Easy Glidera? Nadal aktualne? Daj znac by e-mail.
Anasazi
 
Posty: 227
Rejestracja: Śro Lut 15, 2006 1:26 am
Miejscowość: Ruda Śląska

Postprzez tomaszbm » Nie Paź 08, 2006 11:45 pm

No ze stereotypami należy walczyć "siłom i godnościom" :)
Ktoś powiedział że depronowy motoszybowiec to nieporozumienie, tylko że ja o tym nie wiedziałem.
Co do Twojego Easy to potencjalny kupiec właśnie będzie składał ten mój wynalazek, właśnie robię opracowanie szczegółowej dokumentacji, będzie dostępna na mojej stronie niebawem. Ale jakby co to będę dalej pytał chętnych, myślę że w Gliwicach ktoś się skusi.
Pozdrawiam
Motylasty
Image
Awatar użytkownika
tomaszbm
 
Posty: 70
Rejestracja: Sob Cze 18, 2005 2:21 pm
Miejscowość: Tarnowskie Góry

Postprzez qpa » Śro Paź 11, 2006 10:07 pm

cze Motylasty :P na tamtym forum nie mialem jak skomentowac a tu napisze :)

szybowczyk bardzo zgrabny i dość krąglutki ładnie sie prezentuje :) pomaluj go jeszcze farba do depornu i bedzie piknie :)

pees :) wpadnij do nas na forum :) link w stopce
pozdrawiam serdecznie
Kuba

Image
qpa
 
Posty: 193
Rejestracja: Pon Sty 05, 2004 11:30 pm
Miejscowość: LUBLIN

Postprzez tomaszbm » Śro Paź 25, 2006 10:54 am

Budowa modelu

Rozpoczynając pracę nad modelem przyjąłem następujące założenia :

- model wyglądem przypominający motoszybowiec
- model w powietrzu zachowywujący się jak motoszybowiec.

Największym problemem okazuję się być konstrukcja płata, który winien spełnić następujące oczekiwania.

- odpowiednia sztywność przy zadanej rozpiętości
- cienki szybowcowy profil
- lekkość konstrukcji.

Materiał taki jak depron pozostaje w dużym konflikcie z tymi wymaganiami i dlatego też całość konstrukcji jest dość dużym kompromisem.
Starałem się w modelu użyć jak najmniej materiałów innych niż depron, ograniczjąc ich udział jedynie w elementach najbardziej obciążonych i podatnych na złamania.

Tania konstrukcja

Użyte materiały to depron 6 mm, depron 3 mm, trochę balsy , listwa sosnowa, troche tektury. Innym przyświecającym mi celem w tej konstrukcji był jak najmniejszy jej koszt . Do napędu użyłem popularnego Speeda 400 7.2 V, śmigło składane graupner 6x3 zasilanie to 7-8 cell Kanów 1050, odbiornik JetiRex5Mpd, serwa Conrada. Docelowo jako napęd posłuży jakaś bezszczotka.

Geneza i przemyślenia początkowe

W pierwszej wersji chciałem zbudować doświadczalny płat z wymiennymi końcówkami, coś co byłoby bardziej uniwersalne do polatania szybkiego, polatania na zboczu, czy też w termice. Pierwszy projet wyglądał następująco:

Image

Założenie to jednak po pewnym czasie zweryfikowałem, podyktowane to było głównie zbędną komplikacją budowy płata z wymiennymi końcówkami, co nie znaczy że nie wrócę do tego pomysłu.
Głównym wyznacznikiem wymiarów modelu jakie przyjąłem było jednorodne, niedzielone skrzydło mieszczące się w całości na tylnym siedzieniu samochodu. Rozpiętość ustaliłem na ok. 140 cm, cięciwa płata to 16 cm, zakładana waga modelu z racji zastosowanego napędu powinna oscylować maksymalnie w okolicach 700-750g . Po tych "przemyśleniach" konstrukcja wygląda następująco:

Image

Jak widać zrezygnowałem całkowicie z jakiegokolwiek wzniosu skrzydła przez co model powinien być a'stateczny. Wybrany przeze mnie napęd i chęć uzyskania platformy doświadczalnej jako całości deprymują kształt samego kadłuba, a głównie jego pojemność. Stanowi to kompromis pomiędzy wytrzymałością, sztywnością usterzenia, które jak wiadomo w konstrukcjach depronowych jest dość "wiotkie" a ładnym rasowym szybowcopodobnym kształtem.

Wynik ostateczny

Trzecie podejście koncepcyjne z pomocą Corela pozwoliło mi dokładnie rozrysować ostateczny kształt modelu, zmianie uległy raz jeszcze końcówki płata i w ten właśnie sposób "zrodził" się ToTo.

Plany modelu składają się z trzech arkuszy, rozrysowane są w skali 1:1. Arkusz 1 zawiera ogólny rysunek modelu w trzech ujęciach.

Image

Arkusz 2 zawiera w miarę dokładne rysunki wszystkich elementów i sposób ich złożenia

Image

Arkusz 3 zawiera szablony elementów kadłuba.i usterzenia.

Image

Jako że moja biegłość w posługiwaniu się programami typu CAD nie jest taka jakiej bym sobie życzył, przeto całośc planów powstała w programie Corel Draw 11. Innym aspektem pozostaje też fakt znajomości zasad rysunku technicznego, kiedyś się tego uczyłem, ale jako, że nigdy nie popełniałem "prawdziwych" rysunków technicznych dlatego też "dokumentacja", którą stworzyłem daleko odbiega od przyjetych standardów. Raczej skupiłem się na samym zobrazowaniu procesu wykonania modelu i myślę że kompilacja rysunków i fotografii w miarę prosto ukaże jak ten model wykonać.

Arkusze z planami modelu :

Arkusz nr 1. http://www.tbm.lasowice.net/modeldok/totoark1.cdr
Arkusz nr 2. http://www.tbm.lasowice.net/modeldok/totoark2.cdr
Arkusz nr 3. http://www.tbm.lasowice.net/modeldok/totoark3.cdr

Materiały użyte do budowy modelu

Do budowy ToTa wystarczy zgromadzić następujące materiały :

- 1 arkusz depronu 6 mm
- 1 arkusz depronu 3 mm
- balsa 4 mm
- balsa 1 mm
- sklejka 1.0-1,5 mm
- listwy sosnowe (dzwigar i wzmocnienia )
- styropian (wypełnienie kadłuba )
- tektura (karton) - wzmocnienie centropłata

Do klejenie używałem zależnie od potrzeb w danej chwili nastepujących "łaczników" :

- klej polimerowy DRAGON
- żywica 5 minutowa UHU
- żywica 30 minutowa UHU
- epidian 53 + utwardzacz Z1 + kawałek tkaniny szklanej (mocowanie wręgi silnika )

Ostatnie spostrzeżenia

W modelu zainstalowałem napęd CD , założyłem smigło GWS8x4, akumy to Kany1050 - 8 cell
Chciałem porównać ten napęd z uzywanym dotychczas. Warunki do latania raczej paskudne dla deproniaka - dośc silny i porywisty miejscami wiatr. Odbylismy dwa loty, w pierwszym "poszła" gumka z propsavera, w drugim "poszedł" tył kadłuba. Podchodząc do lądowania zza drzew straciłem model z lini wzroku, prowadzony virtualnie dojrzał gdzieś czającego sie kreta o zapolował nań. Ogon do naprawy.
Z nową "mordką"
Image
W powietrzu
Image
Już nie w powietrzu
Image

Wnioski ogólne

ToTo jes t w miarę uniwersalnym modelem, w lotach beznapędowych potrafi wozić sie majestatycznie po niebie i myślę że dodanie mu jeszcze trochę "rozpiętości" zwiększyłyby tę majestatyczność. Ma dość dobrą doskonałość, co przejawia się szczególnie w fazie lądowania.
Potrafi latać szybko i dynamicznie wydając charakterystyczny świst.
Wykonuje pełną akrobację, skrzydło w obecnej konstrukcji jest jednak jeszcze za mało sztywne i nad tym musze popracować.
W locie plecowym idzie równiutko jak po sznurku, nie zauważyłem tendencji do zwalania się w korkociąg, model w fazie dużego przeciągnięcia wykonuje ślizg na ogon i równo z tego wychodzi.
W lotach z napędem przypomina raczej typowego akrobata.
Testowałem do tej pory dwa napędy:
Speed 400, smigło składane 6x3, zasilany 7 i 8 celami. Przy ośmiu celach uzyskuje bardziej dynamiczne wznoszenie.
CD + śmigło 8x4 GWS - lepsze wznoszenie. Myślę że zapodanie składanego 8x4 to byłoby właśnie to, co tygryski lubią najbardziej.
Z racji swej a'stateczności model wymaga uwagi w powietrzu, aczkolwiek mój przyjaciel Olo, który od trzech lat nie miał "drągów" w ręcach radził sobie z modelem bez jakigokolwiek problemu, odbywając pełny kilkunastominutowy lot z elementami akrobacji. Myślę że może to być niezły latak na zbocze. Dotychczasowe loty odbywały się w silnych warunkach wiatrowych, więc latanie w spokojnym powietrzu nie powinno nastręczać jakichkolwiek problemów.
Pozdrawiam
Motylasty
Image
Awatar użytkownika
tomaszbm
 
Posty: 70
Rejestracja: Sob Cze 18, 2005 2:21 pm
Miejscowość: Tarnowskie Góry

Postprzez DAREKRC » Śro Paź 25, 2006 3:34 pm

Witam,

Naprawdę wyszedł Ci bardzo fajny modelik :D . Idealny do szkolenia młodych pilotów. Tani w budowie, łatwy w naprawie itp. Szkoda tylko, że nie przewidziałeś w nim steru kierunku, wtedy to już by była pełnia szczęścia...
Pozdrawiam,
Darek

No risk, no fun...
35MHz - k62, rez. k65
Awatar użytkownika
DAREKRC
 
Posty: 190
Rejestracja: Pon Gru 29, 2003 3:29 pm
Miejscowość: Mińsk Mazowiecki - Warszawa

Postprzez kojot » Śro Paź 25, 2006 5:19 pm

BRAWO Motylasty!!! Dzięki w imieniu społeczności! :notworthy:

Napisz jeszcze coś o profilu.
Pozdrawiam,
Krzysiek "kojot" Choroszko
Awatar użytkownika
kojot
 
Posty: 1181
Rejestracja: Wto Mar 23, 2004 3:52 pm
Miejscowość: okolice Warszawy

Postprzez tomaszbm » Czw Paź 26, 2006 5:00 pm

DAREKRC napisał(a):Witam,

Naprawdę wyszedł Ci bardzo fajny modelik :D . Idealny do szkolenia młodych pilotów. Tani w budowie, łatwy w naprawie itp. Szkoda tylko, że nie przewidziałeś w nim steru kierunku, wtedy to już by była pełnia szczęścia...


Darku nie widzę żadnego problemu by wstawic tam serwo kierunku, miejsca w kadłubie jest dość.

kojot napisał(a):Napisz jeszcze coś o profilu.


Zamiarem moim bylo wstawić w model dobry profil szybowcowy i wybór padł na SD7037, niestety życie weryfikuje pewne zamiary, w trakcie pracy wyszedł z niego profil CRD( co ręka dała ), spowodowane jest to tym iż mimo wszystko trudno z depronu taki profil uzyskać, generalnie myslę tutaj o krawędzi spływu. Dodatkowo w trakcie klejenia lekko mi podgięło w górę, tak że uzyskałem profil dwuwypukły i to sie okazało chyba dobrym strzałem :). Model naprawdę ładnie się nosi na tym profilu.

A swoją drogą chetnie umieściłbym na swej stronie sznurki do waszych. Mogę ?
Pozdrawiam
Motylasty
Image
Awatar użytkownika
tomaszbm
 
Posty: 70
Rejestracja: Sob Cze 18, 2005 2:21 pm
Miejscowość: Tarnowskie Góry

Postprzez Roman B » Czw Paź 26, 2006 10:51 pm

Fajne toto jest.Proponuję dodatni wznios profilowy końcówki w miejsce ujemnego. Mała rzecz a może ucieszyć .
Roman B
 
Posty: 78
Rejestracja: Wto Wrz 26, 2006 7:53 am
Miejscowość: KRAKÓW

Postprzez tomaszbm » Czw Paź 26, 2006 11:01 pm

Następna wersja ToTa powiększona będzie miała tytułem eksperymentu jak w pierwotnych założeniach wymienne końcówki płata.
Pozdrawiam
Motylasty
Image
Awatar użytkownika
tomaszbm
 
Posty: 70
Rejestracja: Sob Cze 18, 2005 2:21 pm
Miejscowość: Tarnowskie Góry

Postprzez tomaszbm » Pią Paź 27, 2006 7:47 pm

No to jeszcze jeden krótki filmik z latania ToTem

http://www.tbm.lasowice.net/alex/szybdepr/toto3lot.wmv
(9 Mb, 4 minuty latania)
Pozdrawiam
Motylasty
Image
Awatar użytkownika
tomaszbm
 
Posty: 70
Rejestracja: Sob Cze 18, 2005 2:21 pm
Miejscowość: Tarnowskie Góry

Postprzez tomaszbm » Śro Lis 01, 2006 1:22 pm

BUDOWA MODELU

Prezentowana konstrukcja jest własnością intelektualną autora, wykorzystywanie zawartych na tej stronie informacji
w celach komercyjnych jest ściśle zakazane. Wszelkie inne użycie tych materiałów poza budową modelu dla własnych celów
wymaga uprzedniej pisemnej zgody autora.


Budowa kadłuba

Image
Budowę modelu rozpoczynamy od kadłuba, Kadłub ToTa składa się z czterech elementów nośnych, są to boki kadłuba , spód oraz pokrycie górne. Cały kadłub wycięty został z depronu 6 mm. Boki kadłuba zostały dodatkowo wzmocnione poprzez przyklejenie wzdłóż każdego z nich od góry i dołu w odległości 6 mm od krawędzi wyciętych z depronu "listew" o przekroju 6x6 mm. Zadaniem tych listew jest wzmocnienie kadłuba w narożach. W późniejszym czasie naroża te zostaną zeszlifowane by nadać kadłubowi zaokrąglonych kształtów. Te elementy zostały ze sobą sklejone przy pomocy polimeru Dragona. Dodatkowo można kadłub wzmocnić w części tylnej poprzez wklejenie czterech listewek sosnowych o przekroju 2x2 mm.

Image
Z 4 mm balsy wycięte zostały wzmocnienia boczne kadłuba, które jednocześnie będą podstawą "siodła" pod skrzydło . Wzmocnienia te wkleiłem przy pomocy żywicy 15 minutowej. Jako że w tym właśnie miejscu kadłub będzie brany w łapska, a takoż i w tym właśnie miejscu będzie instalowany pakiet napędowy dodatkowo wkleiłem kawałek listwy sosnowej o przekroju 6x3 mm. Druga połówka kadłuba stanowi dokładnie lustrzane odbicie. Wywierciłem otwory w których będą osadzone kołki mocujące skrzydło.

Image
Skleiłem ze sobą dół i boki kadłuba w następującej kolejności. Wpierw zostały ze sobą sklejone części środkowe kadłuba ( część podskrzydłowa ) przy pomocy żywicy 15 minutowej. Podczas tej czynności należy zadbać o to by boki do dołu zostały dokładnie przyklejone pod kątem 90 stopni. Po "wyschnięciu" kleju dokleiłem część tylną kadłuba, a następnie część przednią. Dodatkowo dno kadłuba w miejscu w którym będzie pakiet zostało wzmocnione poprzez doklejenie czterech poprzeczek z listewki sosnowej o przekroju 6x3. Kadłub został w ten sposób wzmocniony na okoliczność naprężeń "dłonio-ściskowych".

Image
Miejsce w którym skrzydło będzie napierać krawędzią natarcia na kadłub zostało potraktowane sklejką 1,5 mm wklejoną, a właściwie wspawaną pomiędzy balsowe wzmocnienia żywicą wpierw 5 minutową, a później zalane to zostało epidianem 53. W tym czasie wycięty został z dwóch warstw sklejki 1,5 mm główny element mocujący silnik, czyli wręga silnikowa. Wręga zostanie przyklejona do kadłuba z pomocą 5 minutowej żywicy , następnie przód kadłuba zostanie od środka wylaminowany jedną warstwą tkaniny szklanej i żywicy epidian 53. W ten sposób uzyskam trwałe połączenie tej wręgi z kadłubem.

Image
W kadłub wkleiłem resztę wręg wyciętych z depronu 6 mm . Z tego samego depronu wycięta została półka pod serwo steru wysokości. Na półkę nakleiłem kawałek sklejki 1,5 mm z wyciętym prostoątnym otworem pod serwo. Wywierciłem otwory pod wkręty mocujące serwo, w te otwory wpuściłem po parę kropli CA celem wzmocnienia gwintu, który tam się pojawi niebawem.

Image
Przed "zamknięciem" tylnej częsci kadłuba wstawiłem weń normalny tradycyjny pomarańczowy pancerzyk bowdena napędu steru wysokości . W następnym kroku tył kadłuba został zamknięty. Do klejenia użyłem w tym wypadku kleju polimerowego. W przypadku użycia w modelu steru kierunku wklejamy drugi bowden.

Image
Kadłub modelu po zamknięciu jego tylnej części jeszcze przed "zaokrągleniem".

Image
Na tej fotografii widać dokładnie sam tył kadłuba. Statecznik poziomy będzie przymocowany do sklejkowej półeczki wykonanej ze sklejki 1,5 mm. Jak widać naroża kadłuba już zostały zeszlifowane celem ich zaokrąglenia.

Image
Kadłub został też zamkniety od przodu. Fotografia ta pokazuję sposób zamocowania silnika. Akurat dysponowałem w tym momencie napędem Speed 400 7,2 V, przeto też przód kadłuba został "zaprojektowany" konkretnie pod ten właśnie silnik.Przód kadłuba ma odejmowana klapkę, w tym miejscu będzie się znajdował regler. Klapka ta ma ułatwić dostęp do silnika, reglera i okablowania.

Image
W środkowej części kadłuba od góry nakleiłem dwa pasy balsy 1,5 mm, które będą grały rolę siodła pod skrzydło. Jednocześnie widać mechanizm zamykania klapki. Klapka zaopatrzona jest z przodu w język, którego szerokość jest dokładnie równa szerokości otworu w który wchodzi. Język ten został wzmocniony poprzez przyklejenie od spodu przy pomocy żywicy epidian 53 tekturowego wzmocnienia.

Image
Zamocowałem w kadłubie silnik. Wkleiłem kołki pod mocowanie płata. Z zewnątrz kadłuba wzmocniłem mocowanie kołków poprzez naklejenie wyciętych ze sklejki 1,5 mm kółek. Kołki do mocowania płata zostały wykonane z patyczków do szaszłyków. Jako że patyczki te jednak wydawały mi sie dość wiotkie "oblaminowałem" je papierem o gramaturze 180g przy pomocy kleju CA. Patyczki zostały owinięte 4 warstwami mocno przesączonego CA papierem. Całośc później jeszcze parę razy przeszlifowałem i przesmarowałem CA. Od spodu nakleiłem na kadłub pas przezroczystej taśmy samoprzylepnej w celu uodpornienia go na krety :) Kadłub gotowy. Raz jeszcze przeszlifowałem wszystkie zaokrąglenia.

Image
Z niebieskiej taśmy zasymulowałem owiewkę kabinki pilota co nadało modelowi bardziej "lotniczego" wyglądu. Dodatkowo zamocowałem z kawałka tektury wylaminowanej CA po wcześniejszym wycięciu otworu za wręgą silnikową wlot powietrza chłodzącego silnik i pakiet.


Usterzenie

Image
Stateczniki poziomy i pionowy wykonane są z depronu 6 mm. Po wycięciu stateczników wg szablonu zaokrąglamy wszystkie ich krawędzie. Krawędź spływu statecznika pionowego została zeszlifowana w klin. Elementem nośnym statecznika poziomego jest balsowe wzmocnienie. ster do statecznika został przyklejony dwustronnie szeroką przezroczystą taśma samoprzylepną.

Image
Przy pomocy żywicy 5 minutowej wklejamy dzwignię wykonaną ze sklejki

Image
Przyklejamy statecznik poziomy do kadłuba, zakładamy snap na dzwignię, Odwracamy kadłub i przyklejamy statecznik pionowy . Na tym etapie musimy zadbać o prawidłową geometrię. Na końcu doklejamy płozę ogonową, wzmocnioną przesączoną CA balsą .

Budowa płata

Image
Budowę płata najlepiej rozpocząć od wycięcia zgodnie z rysunkiem dwóch szablonów sklejkowych żeberek. Z depronu 6 mm wycinamy zgrubnie przy pomocy skalpela żeberka, całość składamy w blok i obrabiamy przy pomocy papieru ściernego.

Image
Z depronu 3 mm wycinamy pas ( dolny obrys płata ) przyklejamy do niego zgodnie z planami dziwgar sosnowy , resztę dzwigara doklejamy z paska depronu.

Image
Z depronu 6 mm przygotowywujemy krawędź spływu i krawędź natarcia, następnie krawędzie te odcinamy od płyty depronowej.

Image
Przyklejamy krawędź natarcia, krawędź spływu i górną część dzwigara.

Image
Doklejamy z listwy sosnowej 6x3 dzwigarek, którego zadaniem będzie "przytrzymanie" uszu.

Image
Wklejamy w płat zgodnie z planami wszystkie żeberka. W środku płata wycinamy otwór do wyprowadzenia okablowania serwomechanizmów. Pomiędzy żeberka 1 i 2 z każdej strony wklejamy zwiniętą z papieru rurkę o średnicy ok 5-6 mm. Rurką tą będziemy doprowadzać kable do lewego i prawego sewrwa lotek.

Image
Doklejamy spodnią część uszu z obu stron płata, następnie doklejamy spływ i natarcie uszu ( nie uwidocznione na fotografii)

Image
"Zamykamy" płat, czyli wpierw naklejamy górny obrys płata od strony spływu, po dokładnym wyschnięciu powoli zaginając płytę depronu doklejamy ją do krawędzi natarcia, całość ściskamy uważając by płat nam się nie wypatrzył. pozostawiamy do wyschnięcia. Po wyschnięciu obrabiamy papierem ścierny krawędź natarcia nadając jej odpowiedni obrys, doklejamy z depronu 6 mm końcówki płata, przeszlifowywujemy je na odpowedni kształt.

Image
Ze sklejki zgodnie z rysunkiem wycinamy dźwignie napędu lotek, celem ich wzmocnienia kilkukrotnie przesmarowywujemy je CA i szlifujemy. W tym samym czasie posługując się długą linijką wycinamy w płacie lotki.

Image
Zgodnie z rysunkiem wykonujemy ze sklejki i kawałeczków listewki sosnowej mocowanie pod serwa.

Image
Po wycięciu lotek usztywniamy skrzydło naklejając z balsy wzmocnienia na całej długości lotek, balsę możemy przesączyć CA.

Image
Lotki też traktujemy balsą od strony natarcia, brzegi lotek zostają wzmocnione przy pomocy kawałków tektury przyklejonej żywicą, przesączonej CA i przeszlifowanej.

Image
Wycinamy otwory pod serwa, w otwory te wklejamy sklejkowe mocowania serw oczywiście wcześniej nawiercając w nich otworki do przykręcenia wspomnianych serwomechanizmów.

Image
Mocujemy lotki w skrzydłach przyklejając je wpierw od góry, a później od dołu taśmą przezroczystą.

Image
Z tektury wycinamy wzmocnienia dolne i górne płata. Następnie wzmocnienia te przyklejamy do płata z pomocą żywicy epidian 53 .

Image
Przykręcamy serwa, przewlekamy okablowanie, instalujemy popychacze.

Image
Z depronu 3 mm wycinamy i sklejamy ze sobą 3 kółka, które posłuża do wykonania osłon serwomechanizmów.

Image
Z pomocą dowolnej wiertarki obrabiamy te kólka przy pomocy siatki czy też papieru ściernego.

Image
W tak obrobionych "obudowach" zgodnie z rysunkiem wycinamy rowki w których poruszać się będa popychacze i następnie przyklejamy te "obudowy" do spodniej części płata przy pomocy taśmy dwustronnej. Elementy tekturowe modelu możemy pomalować lakierem w sprayu.

Image
Składamy całość "do kupy" i w powietrze. Przedstawiona tu przeze mnie koncepcja modelu nie jest moim ostatnim zdaniem w tym temacie. Po odbyciu kilkunastu lotów, zmianie napędu na CD znam już jego słabe strony. Po pierwsze tył kadłuba wymaga wzmocnienia, np. poprzez wklejenie od wewnątrz podłuźnic z 2mm balsy. Przyjęta metoda budowy płata, zresztą dość dyskusyjna też wymaga weryfikacji, szczególnie jeśli chce się tym modelem polatać naprawdę dynamicznie. Płat jest bardzo elastyczny, ale niestety za mało sztywny.

Zapraszam do budowy ToTa i eksperymentowania z tym modelem, jednocześnie byłbym bardzo wdzięczny za wszystkie uwagi i pytania pojawiające się w trakcie budowy, a takoż i pomysły modyfikacji.
Pozdrawiam
Motylasty
Image
Awatar użytkownika
tomaszbm
 
Posty: 70
Rejestracja: Sob Cze 18, 2005 2:21 pm
Miejscowość: Tarnowskie Góry

Postprzez valery » Sob Gru 16, 2006 7:22 pm

hehehe
motoszybowiec z depronu????
dobry zart
1. silnik przy wyzszych obrotach stopi depron
2 lekie ladowanie i mamy puzle lub ognisko ( tzn model jednolotny)

ehhhh
jak juz musice skrzydla z depronu (nie wiem jak chcecie profil odwzorowac??) to zróbcie kadlub z balsy 3 mm wzmacniany firnirem z przobu :!:
pozdro krzysiek
valery
 
Posty: 11
Rejestracja: Sob Gru 16, 2006 7:08 pm

Postprzez kojot » Sob Gru 16, 2006 9:08 pm

O, kolejny wątek i znów nasz nowy guru :lol: .
Podoba mi się to o stopieniu depronu, może założymy jakiś wątek ze złotymi myślami?
Dobrze że ToTo i jego wersje rozwojowe nie czytają forum, bo by się załamały i przestały latać. A robią to AFAIK zupełnie nieźle..
Pozdrawiam,
Krzysiek "kojot" Choroszko
Awatar użytkownika
kojot
 
Posty: 1181
Rejestracja: Wto Mar 23, 2004 3:52 pm
Miejscowość: okolice Warszawy

Postprzez tomaszbm » Nie Gru 17, 2006 11:58 pm

hehehe
motoszybowiec z depronu????
dobry zart
1. silnik przy wyzszych obrotach stopi depron
2 lekie ladowanie i mamy puzle lub ognisko ( tzn model jednolotny)


No nic będę musiał ToTowi w jakiś sposób powiedzieć o tym wszystkim, tylko nie wiem jak, bo jeszcze się "latakowi" przykro zrobi. Biedak nieświadom już wylatał 15 godzin w powietrzu, a tu masz takie niebezpieczeństwa na niego czychają. Cóż nieświadomi żyją ( latają ) szczęśliwsi.
Pozdrawiam
Motylasty
Image
Awatar użytkownika
tomaszbm
 
Posty: 70
Rejestracja: Sob Cze 18, 2005 2:21 pm
Miejscowość: Tarnowskie Góry

Następna

Wróć do Szybowce i motoszybowce RC

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości