Przeróbki nielotniczych silników benzynowych na lotnicze

Postprzez Tomasz Gębala » Nie Sie 30, 2009 8:23 pm

roh napisał(a):Jeżeli ktokolwiek podejdzie do mnie lub PiotraP podczas pikniku na Żarze z silnikiem iskrowym samodziałką /przeróbką gotowym do odpalenia ale bez gaźnika (...)

Oj ale latek minęło od tego czasu. Cztery! Ależ ten czas leci.

Sporo muszę powyjaśniać... No to po kolei.

Owa dyskusja, sprzed czterech lat, zaowocowała, że Witek1 (stoktorne dzięki Witku, za bezinteresowność, nawet nie wiem czy jeszcze czytujesz to forum. Jeśli tak to proszę o kontakt - tgebala(małpa)gmail(kropal)com) wysłał mi jeden ze swoich silników. I to Kanady! Silnik dotarł i... leżakował. Wiele czynników złożyło się na to, że leżał aż cztery lata (Przepraszam Witku). Najczęściej był to brak pieniędzy by duży model złożyć i silnik wykorzystać. Wiele razy patrzyłem na silnik i chciałem go komuś oddać (o sprzedaży mowy być nie mogło), by ktoś go wykorzystał. Jednak czułem jakieś zobowiązanie wobec Witka. Silnik leżał i czekał.

Doczekał się. Najpierw uruchomienia. Okazało się ma skrzywiony wał. Dzięki innemu mojemu koledze wał został wyprostowany. Silnik nadal czekał bez modelu. Aż pojawił się model. I wtedy silnik z piły motorowej, czy innego niewiadomoco motorowego, dzielnie pociągnął model w górę.

Pięknie pracuje, ma wolne obroty. Holuje nawet 3,5m szybowce. Witku, Panie, Panowie oto rzeczony silnik, model i zadowolony właściciel.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Tomasz 'Cypis' Gębala
Awatar użytkownika
Tomasz Gębala
 
Posty: 676
Rejestracja: Czw Wrz 18, 2003 11:10 am
Miejscowość: Bystra (k. Bielsko-Biała)

Postprzez karlem » Pon Sie 31, 2009 5:26 pm

... a kilka słów więcej?
Pojemnośc silnika, wielkość modelu, waga itp. ;o)
Pozdrawiam
karol
Awatar użytkownika
karlem
 
Posty: 190
Rejestracja: Sob Gru 17, 2005 10:25 pm
Miejscowość: Pabianice

Postprzez Tomasz Gębala » Wto Wrz 01, 2009 6:20 am

Mea culpa. Przy popularności innego forum modelarskiego nie sądziłem, że to jeszcze ktokolwiek czytuje ;) A wątek dopełniłem bo czułem, że miałem pewne zobowiązania w stosunku do Witka.

Model to zwykły "chińczyk". Kupiony w ModelPartner. Wykonany bardzo ładnie ale kiepsko (wniosek po tym jak kolega poważnie uszkodził podczas kraksy podobnego). Jak zwykle producent poskąpił kleju. Po kraksie kadłub modelu został przywrócony do stanu sprzed montażu - puzzli

Jednak lata bardzo ładnie. Rozpiętości ma toto 2,4m, waży jak bombowiec - ok. 11kg.. Konstrukcja sklejkowo-balsowa. Sklejka to typowa chińska "kalarepa". Kruszy, łamie i rozwarstwia się od samego patrzenia. Kupiony został z przeznaczeniem na holownik do szybowców i w tej roli spisuje się znakomicie. Prosty w sterowaniu, posłuszny. Jednak bez hamulców, z uwagi na spora masę szybki w lądowaniu. Po zastosowaniu hamulców (klapy 90* w dół) ląduje prawie jak Fun-Fly. Profil ma jakiś clarko-podobny.

Napędza go silnik ok. 36 ccm. Niestety nie wiem z jakiego moto-narzędzia pochodzi, bo jak pisałem silnik dostałem już przerobiony i gotowy do lotu. Może Witek coś napisze więcej o nim (pod warunkiem, że pamięta). Kręci obecnie śmigłem Biela 19/10, jednak lepiej mu idzie ze śmigłem 18/8. Większe śmigła są dla niego za duże. Ze śmigłem 18/8 wykręca ok. 7500 obr./min. Sam silnik jest dość ciężki jak na tą pojemność (ma bardzo masywny karter). Z tłumikiem waży prawie 1,5kg. Żłopie benzynę jak smok. 500ccm paliwa starcza mu raptem na dwa, może trzy krótkie holowania.

Bardzo ładnie się reguluje. Ma niskie wolne obroty. Nie mierzone ale można prawie czytać napisy na śmigle ;)

Cóż tu więcej pisać.... Nic do głowy mi nie przychodzi. Pytajcie. Odpowiem.

Zdjęcia z lotów (i kraksy modelu kumpla) są do obejrzenia tu:
http://www.prv.neteasy.pl/photogallery.php?album_id=14
Tomasz 'Cypis' Gębala
Awatar użytkownika
Tomasz Gębala
 
Posty: 676
Rejestracja: Czw Wrz 18, 2003 11:10 am
Miejscowość: Bystra (k. Bielsko-Biała)

Poprzednia

Wróć do Samoloty z napędem spalinowym RC

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości

cron