Jak dopasowac wielkosc modelu RC do danego silnika?

Jak dopasowac wielkosc modelu RC do danego silnika?

Postprzez 88Maciek » Nie Mar 14, 2010 3:43 am

Witam serdecznie wszystkich, zwracajac sie jednoczesnie z zapytaniem jak ustalic wielkosc modelu, a konkretnie Wicherka do posiadanego silnika?
Jest to silnik benzynowy, jednocylindrowy dwusow, Quadra 100M, o pojemnosci 100 ccm i mocy 9 - 12 KM w zaleznosci od uladu wydechowego.
Zalecane smiglo w granicach 24 x 12 do 28 x 8. Zdaje sobie sprawe ze model bedzie dosc duzy. Nie wiem tylko jak duzy? Wszelkie uwagi i sugestie beda mile widziane. Jestem gotowy do zaczecia budowy, mam tez radio Futaba i odpowiednie serwa. Chcialem dolaczyc zdjecie silnika ale nie jestem pewien czy jest to mozliwe na tym forum.
Maciek[/img]
88Maciek
 
Posty: 1
Rejestracja: Nie Mar 14, 2010 3:01 am
Miejscowość: Gdynia

Postprzez kojot » Pon Mar 15, 2010 5:23 pm

a) czemu Wicherek???? To nie jest konstrukcja pod benzynę, ani dużego modelu
b) taki silnik zapewnia imo spokojny lot modelu 20-30 kg. Czyli Wicherek może mieć śmiało 4-5m rozpiętości :-)
c) jeżeli zadajesz takie pytania, to chyba będzie za duży model na tym etapie?
d) zajrzyj na pfmrc.eu do działu giganty, tam znajdziesz trochę opisów dużych modeli
Pozdrawiam,
Krzysiek "kojot" Choroszko
Awatar użytkownika
kojot
 
Posty: 1181
Rejestracja: Wto Mar 23, 2004 1:52 pm
Miejscowość: okolice Warszawy

Postprzez Kaper » Wto Mar 16, 2010 8:09 pm

W pełni popieram przedpiśćcę ;o)

Oczywiście jeśli z jakichś powodów* upierać się na coś podobnego do Wicherka, to owszem - jest jednak "małe ale" - trzeba będzie dość mocno zmienić konstrukcję. to ten moment, kiedy różnice ilościowe stają się wyraźnie różnicami jakościowymi. Zwróć uwagę, że podstawowy z oryginalnych wicherków (o ile się nie mylę) to Wicherek 10 czyli model o rozpiętości 1,1m.

Aby model latał "wicherkowato" nie powinien mieć nadmiaru mocy - zatem myślę, że Kojotowe oszacowanie (raptem 2x większe od Wicherka 50) może być dalej zaniżone.

I na koniec uwaga/przestroga, mam nadzieję, że masz już spore doświadczenie z pilotowaniem modelami "lżejszego kalibru" - bo w niepewnych rękach taki gigant to już całkiem skuteczna "maszyna zabijająca".


*) np. dlatego, że w tym roku mija 50 rocznica wydania książki z planami - "Miniaturowe Lotnictwo" (tak, I wyd 1960, II 1961, III 1965, potem ABC miniaturowego lotnictwa


Pozdrawiam,
uwaga - od jakiegoś czasu dostaję informacje mailem o nadchodzących prywatnych wiadomościach z tego forum, a po zalogowaniu ich nie widzę. Proszę zatem nie traktować tego sposobu komunikacji ze mną jako pewnego. Można spróbować PW na innych forach, bo problem z PW obserwuję tylko tutaj.
Awatar użytkownika
Kaper
 
Posty: 215
Rejestracja: Nie Wrz 28, 2003 8:01 am
Miejscowość: Warszawa-Ursynów

Mnie dziwi po co jest to forum. Skoro odsyłacie na inne.

Postprzez kotecek » Czw Mar 18, 2010 10:53 am

Już budowano takie duże Wicherki i nie za bardzo rozumiem dlaczego to miałby być na tym silniku nietrafiony model.

Wicherek to model, który posiada specyficzny profil o małym oporze (np. w stosunku do profilu Clark Y), bo był specjalnie projektowany do napędu słabymi i ciężkimi silnikami, które były wtedy dostępne. Dostępne dzisiaj nowoczesne silniki mają dużo większy stosunek mocy do masy (wzrost nastąpił o co najmniej dwukrotną wartość w stosunku do czasów pierwszych lotów Wicherków) co spowodowało, masowe odejście od Wicherków na rzecz modeli o grubszych profilach gwarantujących w zamian większe możliwości wytrzymałościowe i nośne płata, a co za tym idzie np. zdolność modelu do wykonywania akrobacji. Do czego Wicherki też są zdolne , ale w bardzo ograniczonym zakresie.

Z tego co rozumiem, kolega dysponuje silnikiem benzynowym, który jest w miarę ciężki w stosunku do rozwijanej mocy. Czyli jego zainteresowanie Wicherkiem jest absolutnie zrozumiałe. Model faktycznie powinien mieć 3 - 4m rozpiętości.

Nie zgadzam się jednak z przedmówcami, że Wicherek jest to model o głownie 1,1 m rozpiętości, bo sam jego konstruktor opracował wersję W50 czyli dużo większą, niż 1,1 m .


ps.
Tak przy okazji to dziwi mnie, po co jest to forum, jeżeli każdego pytającego o cokolwiek związanego z RC szanowni koledzy odsyłacie na inne konkurencyjne forum. To jest tak jak by sprzedawca w salonie Skody, opowiadał potencjalnym klientom, że za rogiem jest salon Mercedesa i tam są dużo lepsze samochody i że szkoda czasu i pieniędzy by kupować u niego te Skody.

Dodatkowo to model o rozpiętości 4m, ma dwukrotnie większą rozpiętość od modelu o rozpiętości skrzydeł 2m, ale trudno o nim powiedzieć, że jest dwukrotnie większy, bo w lotnictwie obowiązuje raczej porównanie powierzchni nośnych, a nie wymiarów liniowych.
Ostatnio edytowany przez kotecek Czw Mar 18, 2010 12:54 pm, edytowano w sumie 3 razy
Awatar użytkownika
kotecek
 
Posty: 30
Rejestracja: Pią Sty 15, 2010 3:04 pm

Re: Mnie dziwi po co jest to forum. Skoro odsyłacie na inne.

Postprzez alehar » Czw Mar 18, 2010 12:34 pm

kotecek napisał(a):ps.
Tak przy okazji to dziwi mnie, po co jest to forum, jeżeli każdego pytającego o cokolwiek związanego z RC szanowni koledzy odsyłacie na inne konkurencyjne forum. To jest tak jak by sprzedawca w salonie Skody, opowiadał potencjalnym klientom, że za rogiem jest salon Mercedesa i tam są dużo lepsze samochody i że szkoda czasu i pieniędzy by kupować u niego te Skody.


Rzadko już chodze po Forach, ale zaglądam od czasu do czasu i to o czym piszesz wyżej coraz częściej ma miejsce właśnie tutaj... czyżby temu zasłużonemu Forum groziła samoistna likwidacja ???
Przepraszam, ze nie na temat Wicherka ....
Awatar użytkownika
alehar
 
Posty: 56
Rejestracja: Śro Wrz 21, 2005 7:55 pm
Miejscowość: Warszawa

Postprzez Kicuś » Czw Mar 18, 2010 1:17 pm

Forum żyje i ma się dobrze. Jedynie dział RC kuleje i to jemu może grozić jak to piszesz: "samoistna likwidacja" a szkoda.
Awatar użytkownika
Kicuś
 
Posty: 2546
Rejestracja: Nie Lis 16, 2008 9:01 am
Miejscowość: Bydgoszcz

Postprzez kojot » Czw Mar 18, 2010 1:35 pm

Jednym z moich obowiązków jest pomóc w rozwiązaniu problemu/udzieleniu odpowiedzi. Niestety w dziale RC jest kilkanaście/małe kilkadziesiąt postów w miesiącu i nie więcej niż 10 aktywnych uczestników, raczej zaglądającyh tu przez sentyment.

pfmrc.eu czy się to komuś podoba czy nie jest w tej chwili największym, najlepszym i najbardziej aktywnym forum poświęconym modelom latającym RC. Dziennie jest tam >300 postów. Stąd szansa na znalezienie tam odpowiedzi i owocną dyskusję jest nieskończenie większe.
I dla tego wskazuję szukającym wiedzy ten adres.

Wobec zaszłości historycznych obawiam się, że pwm.org.pl utraciło swoją pozycję w zakresie modeli RC. Szczęśliwie dział modeli plastikowych ma się znakomicie.

Gdyby jednak z jakichś powodów miała nastąpić "druga młodość" tego miejsca - pozostaje mi się tylko cieszyć. Serdecznie zapraszam. Polecam też ciekawe archiwum forum
Pozdrawiam,
Krzysiek "kojot" Choroszko
Awatar użytkownika
kojot
 
Posty: 1181
Rejestracja: Wto Mar 23, 2004 1:52 pm
Miejscowość: okolice Warszawy

Re: Mnie dziwi po co jest to forum. Skoro odsyłacie na inne.

Postprzez Kaper » Sob Mar 20, 2010 9:52 am

Chyba się nie rozumiemy, albo czytamy bez zrozumienia (może z obu stron ;o) ?).

kotecek napisał(a):Nie zgadzam się jednak z przedmówcami, że Wicherek jest to model o głownie 1,1 m rozpiętości, bo sam jego konstruktor opracował wersję W50 czyli dużo większą, niż 1,1 m.


1) między "głównie" a "podstawowy" - bo takiego słowa użyłem - jest bardzo duża różnica. Podstawowy, czyli ten, na którego bazie (podstawie jak sam źródłosłów pokazuje) powstawały inne wersje także wspomniana przeze mnie wersja 50. Zresztą ja sam mam w dorobku różne wersje od 5 przez 10 do 25.
50 nigdy nie robiłem.

1a) pisząc podstawowy miałem na myśli ten, dla którego były dobierane założenia konsstrukcyjne. zatem 50tka jest już powiększona liniowo 2:1 z modelu podstawowego. A tutaj mielibyśmy do czynienia z powiększaniem w skali 4:1 czy 5:1 - czy uważasz, że założenia projektowe można traktować jako dalej obowiązujące? Ja jestem w stanie wyobrazić sobie typowy samolot myśliwski z II wojny po prostu "rozdmuchany" do rozpietości rzędu 22m (pomijam jego ew. przydatność w akcji). Jednak już do 44metrowego - nie. A przecież buduje się (i już wtedy budowano - np. B-29) samoloty o takiej i większej rozpiętości. Tylko stosuje się inne rozwiązania konstrukcyjne bo tego wymagają inne wymiary.

2) Kwestia miary jest oczywiście dyskusyjna. Ja użyłem jej w najprostszym do zobrazowania wymiarze liniowym. Oczywiście na różne aspekty oceny modelu wpływają też inne miary.
Model o analogicznej - po prostu przeskalowanej liniowo 200% konstrukcji będzie miał 2x większe wymiary liniowe, 4x większą powierzchnię i 8x większą masę. Jak wiemy, ta ostatnia ma w lotnictwie też całkiem istotne znaczenie, często równie duże albo i większe niż powierzchnia.

3) Nie napisałem, że to "nietrafiony model". Choć pokazałem, gdzie widzę cienkie strony pomysłu.
Ba, wskazałem nawet, że są niezłe uzasadnienia do budowy takiego modelu (np. okrągła rocznica).

Natomiast poparłem Kojota w wypowiedzi:
"c) jeżeli zadajesz takie pytania, to chyba będzie za duży model na tym etapie? "

i dodam, że zwłaszcza chodzi mi o to "na tym etapie"

I jeszcze raz podkreślę. O ile metrowy model depronowy ciągle można traktować jako zabawkę i szkody, które można takim modelem spowodować, to raczej tylko dość małe szkody materialne, ew. niewielki uszczerbek na zdrowiu, o tyle model zasilany 10konnym silnikiem może łatwo spowodować bardzo znaczne szkody materialne i skutecznie ubić człowieka.

W przypadku gigantów zupełnie nie ma miejsca na pozorne oszczędności np. biedniejsze serwa, pojedynczy układ zasilania, itp.

Dodam jeszcze potencjalny aspekt formalny - świadectwa kwalifikacji pilota-operatora modelu latającego

Także podsumowując: proszę o zaniechanie prób interpretacji moich wypowiedzi.
"Com napisał - napisałem".
A com myślał wiem (albo i nie ;o) ) ino ja sam.

Pozdrawiam,
uwaga - od jakiegoś czasu dostaję informacje mailem o nadchodzących prywatnych wiadomościach z tego forum, a po zalogowaniu ich nie widzę. Proszę zatem nie traktować tego sposobu komunikacji ze mną jako pewnego. Można spróbować PW na innych forach, bo problem z PW obserwuję tylko tutaj.
Awatar użytkownika
Kaper
 
Posty: 215
Rejestracja: Nie Wrz 28, 2003 8:01 am
Miejscowość: Warszawa-Ursynów

Postprzez Kaper » Sob Mar 20, 2010 10:33 am

A teraz do OT: czyli o dziale RC na tym forum.

PWM jest miejscem, gdzie przez kilka lat przenosił się kilka lat temu prawie cały ruch z precla (czyli z grupy usenetowej na forum dyskusyjne) i o ile dział "redukcyjny" tu się w dużej części ostał (choć działa kilka forów bardziej specjalizowanych), o tyle RC przeniósł się dalej (w dużej części równolegle) w kilka innych miejsc. Zresztą miejsc o węższych profilach: oddzielnie płatowce oddzielnie śmigłowce, oddzielnie pojazdu w kilku podgrupach itd. Taki był wybór (nie napiszę decyzja) społeczności RC - tam się lepiej odnalazła.

Może za jakiś czas przeniosą się jeszcze gdzieś indziej - ale jak wiemy zwykle w życiu tak bywa, że skoro to już było, to se raczej ne wrati.

Pozdrawiam,
uwaga - od jakiegoś czasu dostaję informacje mailem o nadchodzących prywatnych wiadomościach z tego forum, a po zalogowaniu ich nie widzę. Proszę zatem nie traktować tego sposobu komunikacji ze mną jako pewnego. Można spróbować PW na innych forach, bo problem z PW obserwuję tylko tutaj.
Awatar użytkownika
Kaper
 
Posty: 215
Rejestracja: Nie Wrz 28, 2003 8:01 am
Miejscowość: Warszawa-Ursynów


Wróć do Samoloty z napędem spalinowym RC

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość

cron