Hol dynamiczny

Hol dynamiczny

Postprzez Cinek777 » Sob Cze 11, 2005 7:18 pm

Szukam informacji na temat holu dynamicznego. Interesują mnie informacje typu co to jest, jak to działa lub projekt budowy (plany). Wszystkich którzy wiedzą coś na ten temat proszę o odpowiedź.


Z góry dzięki.
Awatar użytkownika
Cinek777
 
Posty: 18
Rejestracja: Sob Cze 11, 2005 7:06 pm
Miejscowość: Parczew

Postprzez Dariusz Sobieski » Nie Cze 12, 2005 8:18 am

Witam,
hol, a właściwie start dynamiczny polega na wyczepieniu modelu przy dużej prędkości. Klasyczny model szybowca swobodnie latającego, wyczepiony przy dużej prędkosci wykona tzw. pompę, czyli bedzie się wznosił do utraty prędkości i przeciągnięcia, przy którym straci sporo wysokości. Specjalny mechanizm, w postaci haka dynamicznego powoduje, że model w momencie rozpędzania zaczyna wchodzić w zakręt, który jest kontynuowany po wyczepieniu na dużej prędkości. W ten sposób model może zyskać kilka, a nawet kilkanaście metrów po wyczepieniu. Zależne jest to od prędkości, przy której wyczepiamy model. Oczywiście niezbędna jest odpowiednio mocna konstrukcja skrzydeł, które muszą wytrzymać brutalne holowanie. Dodatkową korzyścią ze stosowania haka dynamicznego jest możliwość dowolnie długiego holowania modelu. Hol jest blokowany na haku, a model regulowany w ten sposób, że dość ciasno krąży na holu. Umożliwia to poszukiwanie noszeń w locie holowanym. W momencie podjęcia decyzji o starcie, zawodnik rozpędza model (poprzez szybki bieg z holem), wzrastająca siła nośna powoduje odblokowanie haka i lekkie wychylenie steru kierunku, zawodnik wyczepia model na dużej prędkości, co powoduje dalsze wznoszenie (w zakręcie, co pozwala na uniknięcie przeciągnięcia). Czasem stosuje się dodatkowy mechanizm czasowy, utrzymujęcy wychylenie steru kierunku lub lotki na skrzydle przez kilka sekund po starcie. Więcej informacji na ten temat oraz konstrukcje haków dynamicznych znajdziesz w książce Stanisława Kubita "Sekrety modeli szybowców klasy F1A" z "białej serii".

Pozdrawiam
Darek
Dariusz Sobieski
 
Posty: 4
Rejestracja: Śro Lis 10, 2004 11:42 pm
Miejscowość: Łódź

Postprzez Miszcz » Czw Cze 30, 2005 5:41 pm

A czy np. taką jaskóleczkę wolnolatającą można by dać na hol gumowy?? np. gyma 2-3 mm długości 20 m i 30 m żyłki. Co o tym myślicie??
Miszcz
 
Posty: 14
Rejestracja: Sob Kwi 09, 2005 12:39 pm

Postprzez trenerek » Sob Lip 02, 2005 10:33 pm

Witam
Teoretycznie tak, ale raczej teoretycznie, chyba |e zastosujesz przestawiany ster kierunku, polaczony z hakiem. Przy starcie z holu gumowego model musi isc idealnie prosto bez sterowania. Jesli po wyczepieniu bedzie nadal leciec prosto to masz kilometr biegu za modelem (no, moze pol kilometra, ale na przelaj). Jesli lubisz, to bardzo prosze. Mozna ewentualnie zrobic wahliwy hak, polaczony ciegnem z lotka na stateczniku pionowym, wychylana sprezynka lub gumka. Takie rozwiazanie stosowalo sie, kiedy jeszcze nie bylo hakow dynamicznych.

Pozdrawiam
Darek
trenerek
 
Posty: 2
Rejestracja: Nie Cze 12, 2005 7:59 am
Miejscowość: Łódź

Postprzez Miszcz » Nie Lip 03, 2005 1:09 pm

Mam ten przestawiany ster kierunku, w planach nazywają to autopilotem. Z twojej wypowiedzi wnioskuję że mogę spróbować dać na ten hol, ale rzecz jasna dopiero po "perfekcyjnym":) wyregulowaniu modelu.
Miszcz
 
Posty: 14
Rejestracja: Sob Kwi 09, 2005 12:39 pm

Postprzez trenerek » Nie Lip 03, 2005 8:38 pm

Witam,
chcesz, to probuj, ale odpowiedzialnosci wole za to nie brac. Holujac model recznie (noznie), czujesz na holu, co sie z nim dzieje, przy zbyt duzym naciagu zwalniasz, jak model opada przyspieszasz. Reagujesz na lot modelu i warunki atmosferyczne, przede wszystkim wiatr, jego sile i kierunek. Przy starcie z gumy, jak model wypuscisz, nic juz zrobic nie mozesz. Inaczej wyglada sprawa z modelami sterowanymi radiem, gdzie masz mozliwosc reakcji. Ale, do odwaznych swiat nalezy, a "Jaskolka" dobrze zrobiona jest modelem dosc pancernym i przy tym niezbyt drogim.

Powodzenia i pozdrawiam
Darek
trenerek
 
Posty: 2
Rejestracja: Nie Cze 12, 2005 7:59 am
Miejscowość: Łódź

Postprzez Cinek777 » Czw Wrz 15, 2005 4:19 pm

Miałem fajną historię na wiosne BR.
Na zawodach w 4 kolejce klasy f1 a\m (model "tukan") przy sporym wietrze i dość szybkim wycholowaniu na holu został wyczepiony i zrobił pętle :!: ustawił sie pod wiatr i musiałem go gonić przez kilosa :!: :twisted:

edit14 lip. 2006: A co do holu to chodziło mi o hak dynamiczny (wymyślił go radziecki uczony W. Oksjem w 1965), dzięki niemu można holować model teoretycznie nieskończenie długo.
Pozdrawiam Marcin

Modelarnia MDK Parczew
Awatar użytkownika
Cinek777
 
Posty: 18
Rejestracja: Sob Cze 11, 2005 7:06 pm
Miejscowość: Parczew


Wróć do Wolnolatające, gumówki i na uwięzi

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości