Shermanoholikom jedną książkę polecam a drugą odradzam

Tutaj dyskutujemy na temat czołgów, transporterów i innych pojazdów wojskowych. Poruszamy tutaj także kwestie malowania maszyn, użycia bojowego, techniki wojskowej, historii itp. W tym dziale zamieszczamy zdjęcia pojazdów rzeczywistych.

Shermanoholikom jedną książkę polecam a drugą odradzam

Postprzez Pan_Cerny » Sob Cze 12, 2004 4:45 pm

Witam wszytskich,

zakupiłem dziś ksiażkę pana W. Gawrycha pt. "Sherman IC Firefly" z wydawnictwa ROSSAgraph. Ksiażka kosztuje 56 zł, ale jest warta swojej ceny. Mający 72 strony zeszyt jest dwujęzyczny i poświęcony jest wyłącznie tej jednej odmianie shermana.
Całość składa się z dwóch część, w pierwszej jest przedstawiona historia wozu a w drugiej szczegółowy opis tworzenia modelu Rycerza I.
W środku jest cała fura wysokiej jakości zdjęć i rysunków.
Szczerze polecam osobom, które chcą zrobić shermana z II Korpusu.

Wpadłem też na chwilę do Pelty i przejrzałem na szybko ksiażeczkę z Kagero "M3 and M4 Tanks in Pacific Combat". Jestem rozczarowany. Załatwiły mnie plansze barwne, na których był przedstawiony M4 z 47° przednią płytą, z charakterystycznym "ogródkiem" na płycie silnika, obudowany deskami i opisany jako M4A3. To każe powątpiewać w rzetelność całej pozycji. Tak ksiażeczka kosztuje 35 zł. Może ktoś ją kiedyś wystawi na allegro, to wtedy sobie kupię.

Pozdrawiam
Marek
Pan_Cerny
 
Posty: 388
Rejestracja: Wto Wrz 30, 2003 1:19 am
Miejscowość: W-wa

"Firefly Ic'

Postprzez Witek Cisłak » Sob Cze 12, 2004 6:41 pm

A gdzie mozna ją kupić?
Chociaż sądząc po zdjęciach z reklamówki zamieszczonej w Modelu Redukcyjnym to ostrożnie z peanami, zwłaszcza w części poświęconej modelowi Rycerza I. Nieodpowiednio umieszczona nazwa czołgu to może drobiazg, ale Rycerz miał brytyjską wieżyczkę dowódcy ( zresztą jak wiele innych Firefly z 2 Warszawskiej Dywizji Pancernej) a na modelu jest wieżyczka amerykańska. To tyle refleksji po zdjęciach w reklamówce.
Witek
Witek Cisłak
 
Posty: 617
Rejestracja: Czw Lut 19, 2004 11:05 am
Miejscowość: Wrocław

Postprzez Pan_Cerny » Sob Cze 12, 2004 7:06 pm

Ja swoją kupiłem w sklepie firmowym, czyli w Rossa na Puławskiej w W-wie.
A co Rycerza... no to żeś mi popsuł humor.
Przyjrzałem się dokładnie zdjęciu Rycerza I z Loreto.
Fuck!tycznie ma brytyjską wieżyczkę. Poznać to po tym, że odchylona klapa jest równoległa do ziemi. W amerykańskim włazie dowódcy klapy nie odchylały się aż tak bardzo. No i coś mi się zdaje, że pan Gawrych zwalił oslonę przekładni. Wg mnie na zdjęciu wyraźnie widać, że powinna być późna, ostronosa. I nazwa własna jest rzeczywiście za wysoka.
Ale ja będę robił Bekasa :)
A książka i tak jest warta polecenia.

Pozdrawiam
Marek
Pan_Cerny
 
Posty: 388
Rejestracja: Wto Wrz 30, 2003 1:19 am
Miejscowość: W-wa

Firely IC

Postprzez Witek Cisłak » Sob Cze 12, 2004 7:26 pm

Co do transmisji na podstawie małego zdjęcia z reklamówki ciężko powiedzieć, jak kupię ksiązkę to pogadamy.
Jakie w ksiązce są materiały do wnętrza ? Czy jest coś o zasobnikach z amunicją i mechaniźmie podniesienia armaty? Czy tylko standartowo ( jak w innych książkach o F. ) rysunki z instrukcji( stowage sketch)?
Mam troche zdjęć z renowacji Vc ale szukam więcej.
A to lista polskich F. z defilady w Loretto:

Sherman Firefly 2nd Polish Armoured Brigade ( 2nd Polish Corps in Itally 1945)

Regiment 4th Armoured “Scorpion”

TRZYNIEC T-331605 Firefly Ic with british cupola & 4” smoke dischargers
TEMPO T-269761 Firefly IcH w/o pistol port
POWAB T- ? Firefly IcH w/o pistol port
PAWIAN T- ? Firefly IcH with british cupola and pistol port
PIORUN III T- ? Firefly IcH with british cupola w/o pistol port
SZTORM T- ? Firefly IcH with british cupola w/o pistol port
SIROCCO T- ? Firefly IcH with british cupola w/o pistol port

1st Krechowiecki Lancers

BEKAS T- ? Firefly IcH with british cupola w/o pistol port
BESTJA T-269795 Firefly IcH with british cupola
BÓBR II T-? Firefly IcH with british cupola
BUZDYGAN T- ? Firefly IcH with british cupola
RYCERZ T-270012 Firefly Ic with british cupola w/o pistol port
RYŚ T-263541 Firefly IcH with british cupola and pistol port
RADOM II T-263572 or 263512 Firefly IcH high bustle turret with oval loaders hatch
ROZBÓJNIK T- ? Firefly IcH with british cupola
ZAWISZA T-269953 or 269958 Firefly IcH with british cupola w/o pistol port
ZEMSTA T-269854 Firefly IcH
ŻĄDŁO T- ? Firefly IcH
ŻYRAFA T- ? Firefly IcH

6th Armoured Regiment

WOLA T- ? Firefly Ic with british cupola
WIELKI WALC T- ? Firefly IcH with british cupola w/o pistol port
JEŻ T- ? Firefly IcH with british cupola w/o pistol port
JOASIA T- ? Firefly IcH with british cupola w/o pistol port

15th Poznański Lancers

FRANKO T-288928 Firefly Vc

Pisałem to dla jednego gościa z zachodu dlatego po angielsku.
Zastanawiająca jest duża ilość czołgów z brytyjską wieżyczką dowódcy - przeczy to opiniom że była to modyfikacja spotykana bardzo rzadko . Co prawda nasi otrzymali F. późno ale mimo wszystko.
No i RADOM II wieża "high bustle" z owalnym włazem ładowniczego i amerykańską "all round vision cupola" czyli taka jak na M4 ze 105mm.

Pozdrawiam
Witek
Witek Cisłak
 
Posty: 617
Rejestracja: Czw Lut 19, 2004 11:05 am
Miejscowość: Wrocław

Re: Firely IC

Postprzez Pan_Cerny » Sob Cze 12, 2004 7:42 pm

Witek Cisłak napisał(a):Jakie w ksiązce są materiały do wnętrza ? [...] Czy tylko standartowo [...]( stowage sketch)?

:D Nieśmiertelnych "stowage sketch" nie mogło oczywiście zabraknąć.
Ze zdjęć są: przedział kierowcy z VC z Axvall (6 szt.), Continental na stojaku (4 szt.), peryskop celowniczego i dowódcy (2 szt.), jarzmo armaty 17-funtowej (2 szt. - te zdjecia mi nic nie mówią, ale jestem jeszcze zielony jeśli chodzi o shermany), widok z włazu dowódcy na wnętrz wieży (1 szt.), zapasowy peryskop na ścianie wieży (1 szt.), widok na ścianę z pistol-portem (1 szt.).
Ale jak kupisz/przejrzysz ksiażkę to sam ocenisz czy jest dobra.
Nie ma zdjęć ani rysunków armaty.
Lista czołgów z parady, którą zamieściłeś jest super!

Pozdrawiam
Marek
Ostatnio edytowany przez Pan_Cerny, Sob Cze 12, 2004 9:14 pm, edytowano w sumie 1 raz
Pan_Cerny
 
Posty: 388
Rejestracja: Wto Wrz 30, 2003 1:19 am
Miejscowość: W-wa

Dzięki

Postprzez Witek Cisłak » Sob Cze 12, 2004 8:16 pm

Dzięki za informacje. Ksiązkę kupię (ciekawe kiedy dotrze do Wrocławia), jak przeczytam podzielę się uwagami.
Swoją drogą F. to ciągle zagadka. Nawet w Bovington nie mają (???) materiałów do wnętrza przedziału bojowego. A raczej nie mają wśród oferowanych zestawów planów.
Jeżeli mnie pamięć nie myli ( nie mam teraz książki Haywarda o Firefly ) ten z Axwall to prawdopodobnie składanka wieży Firefly z kadłubem normalnego Shermana i to w wersji M4A4.Ale nie jestem w tej chwili na 100% pewny. Sprawdzę to dam znać.
Co do listy nie są na niej ujęte różne wersje pojemnika na radiostację. (Były trzy podstawowe) niestety większość zdjęć nie pozwala na ustalenie jaka wersja była na konkretnym czołgu. Najłatwiejsza do rozpoznania jest wersja z dwoma uchwytami do podnoszenia górnej płyty. Na zdjęciach widać je na gorze pojemnika wzdłuż jego krótszego boku. Podobny problem jest z częścią zaślepiającą otwór pod km w kadłubie (chyba 4 różne wersje).
robiłem też listy pojazdów pancernych z poszczególnych pułków. Ciekawa zabawa, w zeszytach "Od Acromy do Zwycięzcy" jest sporo błędów w podpisach ( np wszystkie czołgi z Pułku Ułanów Karpackich podpisane jako M4A2 to wersja M4). Niestety zdjęcia mogły by być większe, czasami nie można odczytać numerów WD. Muszę tego poszukać to wstawię.
Coś się rozpisałem, ale na koniec jeszcze jedno-mit o malowaniu podwozia kolorem żółtym ???
to jest pył, a nie specjalne malowanie .
Wystarczy obejrzeć zdjęcia pojazdów z walk i z defilady. pojazdy są upaprane na tych powierzchniach gdzie najłatwiej gromadzi się wszelkiego rodzaju zabrudzenie, tj. podwozie i powierzchnie poziome.
No na dzisiaj wystarczy
Pozdrowienia i jeszcze raz dzięki za info o książce.
Witek
Witek Cisłak
 
Posty: 617
Rejestracja: Czw Lut 19, 2004 11:05 am
Miejscowość: Wrocław

Postprzez Bigmodel » Sob Cze 12, 2004 9:11 pm

Witam.
Witek Cislak napisał.
Jeżeli mnie pamięć nie myli ( nie mam teraz książki Haywarda o Firefly ) ten z Axwall to prawdopodobnie składanka wieży Firefly z kadłubem normalnego Shermana i to w wersji M4A4.Ale nie jestem w tej chwili na 100% pewny.

Tak sie składa ze mam tą ksiązke i są wniej tylko 4 fotki Shermana Firefly z Axwall.Ze zdjęć wynika ze jest to składak wieza od Firefly kadłub od zwykłego M4A4.

Pozdro.Jacek.
Awatar użytkownika
Bigmodel
 
Posty: 1126
Rejestracja: Pią Lis 14, 2003 8:08 pm
Miejscowość: Wrocław/Breslau

Postprzez Juliusz » Nie Cze 13, 2004 12:18 am

Witam
A czy Rycerz I miał wczesny kadłub czy też taki?
www.ontheway.us/reviews/ESCI/graphics/M4A1sprue1.jpg
Pozdrawiam
Juliusz
Awatar użytkownika
Juliusz
 
Posty: 157
Rejestracja: Nie Wrz 28, 2003 5:55 pm
Miejscowość: Kalisz

Postprzez Pan_Cerny » Nie Cze 13, 2004 12:48 am

Rycerz I był oparty na shermanie M4, czyli kadłub miał spawany z płyt.
Natomiast, to co pokazujesz Juliuszu, to M4A1, czyli wersja z całkowicie odlewaną górą kadłuba.

Pozdrawiam
Marek
Pan_Cerny
 
Posty: 388
Rejestracja: Wto Wrz 30, 2003 1:19 am
Miejscowość: W-wa

Postprzez Juliusz » Nie Cze 13, 2004 1:32 am

No fakt. Wybacz pokręcilem z następnym pojazdem na zdjęciu. Który ma odlewaną w całości przednią płytę pancerną Hybrid IC Firefly( np. Zemsta II). I oto mi chodziło.
Pozdrawiam
Juliusz
Awatar użytkownika
Juliusz
 
Posty: 157
Rejestracja: Nie Wrz 28, 2003 5:55 pm
Miejscowość: Kalisz

Firefly Ic

Postprzez Witek Cisłak » Nie Cze 13, 2004 12:33 pm

Wczoraj troche mnie poniosłao z informacją o RADOMIU II. Wieża jest późna(high bustle) z owalnym włazem ładowniczego (amerykański), ale wieżyczka dowódcy to brytyjska ARVC Mark II , a nie amerykańska.
Co do modelu RYCERZA I to transmisja powinna być raczej "ostra", a ponadto błędna jest pokrywa pojemnika na radiostację. Model jest w wersji z 3 "grzybkami" a na podstawie zdjęć powinna być wersja z trzema pokrywami w kształcie kwadratu lub rzadziej spotykana z jednolitą płytą.

Generalnie były dwie wersje skrzynki:
1. z bocznymi płytami zachodzącymi na płytę tylną.
2. z tylną płytą na całą szerokośc pojemnika.
Do tego trzy wersje pokryw:
1. Płyta jednolita (występowała też z dwoma uchwytami wzdłuż krótszych krawędzi) bez jakichkolwiek pokryw, widoczne są tylko śruby mocujące.
2. Płyta z 3 kwadratowymi pokrywami mocowanymi na 3 śruby każda.
3.Płyta z 3 okrągłymi grubymi pokrywami (grzybkami). Na środkowym uchwyt do podnoszenia.
Też sprawdziłem F. z Axvall - ma zaślepiony otwór km w kadłubie, siedzenie strzelcai brak śladów po istnieniu uchwytu transportowego lufy na pokrywie silnika. Ale najważniejsze że to wersja M4A4 więc zamieszczanie zdjęć przedziału kierowcy w ksiązce o czołgu zbudowanym na bazie wersji M4, lub M4 Composite (lub Hybrid jak ktoś woli ) jakoś mija się chyba z celem.
Pozdrowienia
Witek
Witek Cisłak
 
Posty: 617
Rejestracja: Czw Lut 19, 2004 11:05 am
Miejscowość: Wrocław

Re: Shermanoholikom jedną książkę polecam a drugą odradzam

Postprzez Borch » Pon Cze 30, 2014 10:32 am

Szanowni Panowie i Panie (jeśli są),
Czy ktoś może mi podpowiedzieć gdzie znajdę zdjęcie Franko (Firefly VC) z 15pu? Kiedyś mignęło mi zdjęcie napisu na boku kadłuba. Pojazd jest o tyle ciekawy, że jest to chyba jedyny VC w II Korpusie.
Pozdrawiam,
Sławek
Też Was lubię ;-)
Sławek Pepłoński
s.peplonski-małpa-belgacom.net
Awatar użytkownika
Borch
 
Posty: 67
Rejestracja: Śro Lis 26, 2003 12:19 am
Miejscowość: N 52°14'44,38" E 21°05'48,67"

Re: Shermanoholikom jedną książkę polecam a drugą odradzam

Postprzez Zbigniew Kowalczyk » Nie Lip 06, 2014 6:07 pm

Witam.
Zdjecie "Franko" znajdziesz w ksiazce pana Wojciecha J. Gawrycha "Sherman Ic Firefly" str.22.
Zbigniew Kowalczyk
 
Posty: 45
Rejestracja: Nie Wrz 26, 2004 5:40 am
Miejscowość: Buffalo Grove/USA


Wróć do Rzeczywiste - pojazdy wojskowe

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 3 gości