owiewka- jak zrobic..

Relacje warsztatowe z budowy modeli lotniczych.

Postprzez Waldemar Rosa » Pon Kwi 11, 2005 1:38 am

Odpowiedź na postawione pytanie znajdziesz w tym temacie:
http://www.old.modelarstwo.org.pl/forum ... php?t=9591
Dodam jeszcze że posługując się tą metodą można wykonać kabinki o kształtach bardziej złożonych. Dobrym przykładem może być owiewka kabiny pilota w Lancasterze. Wykonanie kroplowych przetłoczeń w bocznych szybach jest nie do wykonania metodą przepychania kopyta przez dziurę w desce.
pozdr.
Waldemar Rosa
Waldemar Rosa
 
Posty: 4
Rejestracja: Czw Mar 18, 2004 4:08 pm
Miejscowość: Łódź

Postprzez pawel-d » Czw Sie 04, 2005 4:02 pm

Witam,

mogę prosić o przybliżenie tematu wykonania samego kopyta ?
Czy silikon "kopiarski" jest do dostania np. w sklepach chemicznych / budowlanych. Nigdy o czymś takim nie słyszałem. Podobne pytanie dotyczy distalu. Nie wiem w jakiej formie on jest przed zastosowaniem.

Czy jeśli kopiujemy kabinkę z zestawu, to trzeba ją dodatkowo zabezpieczać (jakiś tłuszcz czy tym podobne) ?

z góry dzięki,
pozdrawiam,

Paweł Dragan
pawel-d
 
Posty: 45
Rejestracja: Pon Sie 16, 2004 12:06 am
Miejscowość: Gdańsk

Postprzez Krzysztof Strużyna » Sob Sie 13, 2005 11:51 pm

mogę prosić o przybliżenie tematu wykonania samego kopyta ?
Czy silikon "kopiarski" jest do dostania np. w sklepach chemicznych / budowlanych. Nigdy o czymś takim nie słyszałem. Podobne pytanie dotyczy distalu. Nie wiem w jakiej formie on jest przed zastosowaniem.

Czy jeśli kopiujemy kabinkę z zestawu, to trzeba ją dodatkowo zabezpieczać (jakiś tłuszcz czy tym podobne) ?


Jeśli chodzi o silikon kopiarski to chodzi pewnie o "Gumosil".......jest w chemicznych ........ale tylko niektórych....moze funkcja szukaj pomoże.

Distal .....to taki klej dwuskładnikowy....można go stosować zamias żywicy....trochę szybciej schnie....zakupiłem w przypadkowym sklepie chemicznym, raczej nie ma problemów z dostaniem, trzyeba tylko dokonać wyboru.....droższy schnie dużo szybciej...polecam. Jeśli chodzi o formę distalu to jest to taki gęsty klej (w dwóch tubkach), konsystencja płynnego miodu :lol: .

Jeśli chodzi o jakies dodatkowe natłuszczanie to chyba przy silikonie kopiarskim nie jest to potrzebne.......Ja ostatnio z braku jakiegokolwiek silikonu użyłem do zrobienia formy........plasteliny :D

Przy robieniu następnej formy nie miałem już plasteliny :( .......więc użyłem nowego wunderwafe........zalałem owiewke stearyną ze świeczki.

Tego drugiego sposobu raczej bym nie polecał, chociaż kopyto udało się zrobić ;o)


A teraz moje pytanko: Czy używał już ktoś przy tłoczeniu owiewek do nagrzewania folii..........opalarki (takiej mocnej suszarki :lol: ). Ja dzisiaj miałem tego spróbowac, ale niesety wczoraj kumpel pozbył się opalarki a własnej nie mam. Napiszcie parę słów jeśli, jeśli mieliście z tym do czynienia.
Pozdrawiam Krzysztof
http://home.elka.pw.edu.pl/~kstruzyn/ (w budowie)
Na warsztacie:
Sopwith Camel 1/32, P-51B Revell 1/72, Spitfire MkV Revell 1/72
Awatar użytkownika
Krzysztof Strużyna
 
Posty: 473
Rejestracja: Sob Kwi 17, 2004 7:59 pm
Miejscowość: Warszawa

Postprzez łysy » Sob Maj 06, 2006 5:41 pm

Zadanie tłoczenia moze ułatwić maszynka do formowania próżniowego, pojawiła się na allegro, nazywa się Vacuum forming set. Z tego co widać w opisie mozna tłoczyć kabiny i inne rzeczy metodą odsysania. I to wydaje sie najlepsza drogą do robienia własnych kabinek







_____________________
Robi się:
Lublin RXIII D (poprawiona wersja)
Awatar użytkownika
łysy
 
Posty: 112
Rejestracja: Pią Wrz 16, 2005 10:53 am
Miejscowość: Pomorskie

Postprzez androot » Pon Cze 19, 2006 8:27 pm

Zobacz na strone http://ipmsstockholm.org/. Dobry jest vectan lub pleksa, jesli ktos potrzebuje moge poslac poczta u mnie w robocie tego pelno.
pozdrawiam
plastiki sa piekne ale karton lata wyzej
androot
 
Posty: 10
Rejestracja: Nie Cze 04, 2006 5:35 pm
Miejscowość: londyn

Postprzez TROJAN » Pon Cze 26, 2006 11:56 pm

To może i ja się pochwalę swoim pomysłem - nie do końca wiem czy moim ale jest ciekawy.
Otóż zawczasu przygotowaną formę owiewki (pozytyw) odpowiednio pomniejszoną o grubość folii (tej samej co bindowane okładki) montuję we wjakimś imadełku na patyku. Przeważnie kopyto wykonuję ze szpachlówki samochodowej modelując ja najpierw na oko a potem z planami. Jest pioruńsko twarda ale i łatwa w obróbce i można dokonywać wszelkich korekt bez problemu przy okazji dopasowując do modelu.
Zawczasu przygotowuję paski owej folii - a tak ze 20. Jednocześnie w niewielkim garnuszku podgrzewam olej np Kujawski (marka nie ma znaczenia - jak ktoś winszuje może być z greckich oliwek). Olej nie może wrzeć - ma być gorący.
Bierzemy zatem pasek folii w obie dłonie, zginamy w "U" i zanurzamy na chwilę w gorącym oleju. Teraz następuje skok adrenaliny. Trzeba bacznie uważać by folia się nie przegrzała, nie zrolowała i nie roztopiła. Wszystko jest kwestią kilkuminutowej wprawy.
Jak folia zmięknie wyjmujemy ją z garnuszka paskudząc przy okazji pół kuchni olejem i delikatnie naciągamy na kopyto. Przez chwilę pozostajemy bez ruchu aż foli stężeje - i gotowe. Wystarczy obróbka i doklejenie ramek. Uprzednio należy owiewkę odtłuścić

Gorący olej daje to, że folia nie matowieje i jest ślicznie błyszcząca po lekkiej polerce. Przejrzystość też nie budzi zastrzeżeń. Metoda jest na tyle prosta, że można natłuc sobie owiewek do woli aż wtłoczy się najdoskonalszą. Przy moim 23-cim 5-ta wytłoczka była idealna. Innych sposobów nie testowałem i nie wiem czy ta metoda nadaje się do poszczególnych zastosowań ale ja jestem zadowolony.

Wersją rozwojową jest podwójne kopyto ale i podwójna załoga do formowania. Otóż w momencie naciągnięcia folii druga osoba nakłada negatyw na folię jednocześnie formując wierzch owiewki. Ta metoda jest niezbędna przy skomplikowanej owiewce gdzie samo naciągnięcie nie zdaje egzaminu.

To tyle. Nie wiem czy pomogłem ale wszystkie drogi prowadzą do Rzymu (oczywiście w skali :D )
Image
Awatar użytkownika
TROJAN
 
Posty: 11
Rejestracja: Pią Cze 23, 2006 1:37 am
Miejscowość: Warszawa

Postprzez leszczu » Pon Wrz 25, 2006 11:55 pm

Cześć!

Ostatnio walczyłem z próżniowym wykonywaniem owiewek. Jak to robię? Kupuję folię do bindowania w papierniczym, nagrzewam nad palnikiem kuchenki gazowej, załączam odkurzacz nogą i szybciutko przykładam folię do pudełka które przysysa folię zarazem odsysając powietrze. Pudełko to wykonałem z balsy klejonej CA w 20 min, podziurkowanie zajęło mi 5 minut, uszczelniłem akrylem budowlanym. Z boku tego sześcianu jest otwór na rurę odkurzacza (czyli sposób podany przez Tomka M. 'tommol'). Jako kopyta stosuję podszlifowaną owiewkę "spudła". Folia po podgrzaniu staje się bardzo cienka i miękka, dzięki czemu powietrze które przysysa je do górnej ścianki pudełka robi to szybciutko. Po około 10 próbach wychodzi w miarę OK. Sposób jest bardzo dobry, bo nawet micro-nity na owiewce p47 revela w 72ce się "odbiły". Owiewka wychodzi bardzo delikatna, cienka i przeźroczysta. To na prawdę nie jest strudne a efekty są zdumiewające. Jeśli są zainteresowani mogę porobić fotki ;)
Pozdrówka,
Lukasz
Awatar użytkownika
leszczu
 
Posty: 113
Rejestracja: Pon Maj 30, 2005 9:53 pm
Miejscowość: zewsząd :)

Postprzez flugzeug30 » Pon Gru 17, 2007 2:48 pm

Są zainteresowani.
flugzeug30
 
Posty: 321
Rejestracja: Nie Mar 04, 2007 4:16 pm
Miejscowość: Lodz- Nowe Baluty/Warszawa

Postprzez Michał Wnuk » Śro Sty 23, 2008 12:04 pm

są bardzo zainteresowani bo potrzebuję porządnej owiewki do mojego antka
Michał Wnuk
 
Posty: 98
Rejestracja: Pon Sty 07, 2008 1:24 pm
Miejscowość: Bieszczady

Postprzez Jakub Chowaniec » Pon Lis 03, 2008 10:35 pm

witam. którą metodą było by najlepiej wykonać przednią część owiewki od bf 109 E-4 w 1/72-ce. nie próbowałem, ale czy materiał z którego robione są pudełka na jedzenie dla gryzoni byłby dobry? (grubość ok. 0.75-1mm, w miarę giętkie.)
Image
Image
Jakub Chowaniec
 
Posty: 1416
Rejestracja: Wto Mar 18, 2008 9:57 pm
Miejscowość: Żabnica

Postprzez jasio-g » Wto Lis 04, 2008 1:19 am

Spróbuj - to nic nie kosztuje. Tylko tak się nauczysz.
Boże, jak mi się nic nie chce!
WARSZTAT
PWS 33 Wyżeł - 80%
Albatros DVa - 50%
Ju 88 A - 49%
Awatar użytkownika
jasio-g
 
Posty: 254
Rejestracja: Pon Sie 07, 2006 11:29 pm
Miejscowość: Twierdza I klasy KRAKÓW

Postprzez Run111 » Pią Lis 13, 2009 11:13 am

Tutaj jest to prosto opisane
http://www.plastikowe.pl/technika/formo ... niowe-vacu

pozdrawiam
Awatar użytkownika
Run111
 
Posty: 5
Rejestracja: Wto Paź 27, 2009 1:02 pm

Poprzednia

Wróć do Warsztat - lotnicze

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 5 gości