jak połączyc ten włącznik????? pomocy

Relacje warsztatowe z budowy modeli pojazdów cywilnych.

jak połączyc ten włącznik????? pomocy

Postprzez koksik752 » Wto Paź 09, 2007 12:04 am

witam,
mam zamiar zrobic oswietlenie w moim aucie i posiadam mini wlacznik:

Image


moje pytanie: gdzie jest plus a gdzie minus?? jak to polaczyc z kablami??
i drugie pytanie:
poniewaz bateria 9v jest za duza postanowilem uzyc plaskich okraglych baterii 3v. z tego co sie zorientowalem to musze uzyc na przod i na tyl osobnych baterii :/ i czy to mozliwe ze gdy doloze do baterii 3v polaczonej z dioda bez opornika ( bo przy tej bateii jest niepotrzebny ) to dioda przestaje swiecic? i drugie pytanie brzmi czy moge je podlaczyc pod ten jeden wlacznik??
pomozcie
Awatar użytkownika
koksik752
 
Posty: 46
Rejestracja: Pią Lip 20, 2007 7:33 pm

Postprzez NAOMI » Śro Paź 10, 2007 6:31 am

Po pierwsze: czy Ty widzisz coś na tym zdjeciu? Po drugie jak się domyślam, chodzi Ci o model a nie Twój samochód, jak piszesz. Może troszkę konkretniej i daj jakieś zdjęcie normalne to może ktoś Ci pomoże...
Na warsztacie:
Citroen Xsara WRC; Monte Carlo'06 - 65%
Awatar użytkownika
NAOMI
 
Posty: 429
Rejestracja: Czw Cze 10, 2004 11:10 am
Miejscowość: Włocławek

Postprzez koksik752 » Śro Paź 10, 2007 9:18 am

po pierwsze jak to ktos napisal mi na innym forum... jesli ktos sie na tym zna to ne potrzebuje lepszego zdjecia... a po drugie wiadomo ze chodzi o model...nie badz taki drobiazgowy.... w sumie temat jest do zamkniecia bo otrzymalem juz potrzebna pomoc...
Awatar użytkownika
koksik752
 
Posty: 46
Rejestracja: Pią Lip 20, 2007 7:33 pm

Postprzez draz » Śro Paź 10, 2007 9:48 am

Heh. Co dzień to lepsze hasła tutaj padają.
Bartosz Obara
Image
Awatar użytkownika
draz
 
Posty: 1289
Rejestracja: Sob Paź 09, 2004 10:32 pm
Miejscowość: Katowice

Postprzez KONiu3141 » Śro Paź 10, 2007 10:42 am

Jak mniemam choć na zdjęciu nic nie widać jest to przełącznik 2 albo 3 stopniowy. Na logikę ma 2 kanały prawy i lewy co do stopni to też pewnie 2 prawe i lewe, jeśli jest 2 stopniowy , wiec można go użyć jako zwykłego włącznika albo przełącznika pomiędzy kanałami. Jak 3 stopniowy to nie mam pojęcia. Jak chcesz mogę to rozrysować na tym zdjęciu ale głowy sobie nie dam za to urwać. Najprościej jest weź trochę kabla żaróweczkę albo diodę, baterię i po prostu posprawdzać co przy czym świeci. Lub jak chcesz się pobawić to miernik i pomierz oporów (ohmy albo omy się pisało :P nie pamiętam :P). Miernik jak nie masz kupisz u ruskich na bazarze za 15 zika.

P.S apropos pytania o diody i baterie nie mam zielonego pojęcia bo nie pamiętam z technikum , z tego co mi świta jak dasz na diodę za durze napięcie to się schajca ( ??? ) , możesz kombinować ale żywotność diody będzie mniejsza (za to będzie jasno świeciła :] ). Zależy od diody na jakie napięcie jest chyba. Serio nie pamiętam więc mogę pleść bzdury, oporności rezystora obliczysz z prawa Ohma. Tyle wiadomości z mojej strony , poszperaj w necie tam, na pewno znajdziesz apropos podłączania. A jeszcze jedno jak połączysz diody szeregowo to powinno wystarczyć POWINNO
Nie bójmy się chwalić ludzi, to im wyjdzie tylko na dobre :)
Awatar użytkownika
KONiu3141
 
Posty: 163
Rejestracja: Czw Kwi 06, 2006 3:58 pm
Miejscowość: Żagań

Postprzez MarCiu » Śro Paź 10, 2007 11:20 am

Hm
Może będę mógł coś pomoc.

Jak sam widzisz na włączniku masz 2 rzędy po 3 końcówki

A wiec wydaje się to 2 rzędowy 2 pozycyjny przełącznik (prawo/lewo).

Środkowe nóżki to powiedzmy jedna część włącznika, drugi kabel dajesz po prawej lub po lewej stronie i gdy przesuniesz przełącznik w tę właśnie stronę to zamykasz obwód.
We włączniku masz 2 niezależne kanały jak by 2 włączniki - zobacz na te czerwone paski - jeden pasek to jeden włącznik 2 pasek to drugi włącznik.
Więc możesz zrobić wyłącznik na 2 obwody na przód i tył samochodu.

Jeden przewód do "+" baterii -> opornika i opornik do "+" diody.
Drugi przewód do "-" baterii -> środkowej nóżki przełącznika -> przewód od prawej lub lewej nóżki przełącznika do "-" diody.

Druga dioda tak samo podłączasz tylko do 2 kanału w przełączniku.

Druga sprawa to oporniki. Mnie zawsze uczono że przy diodach niależnie od zasilania powinien być dobrany opornik.
W skrócie mówiąć dioda sama w sobie nie stawia oporu i wymaga zewnętrznego opornika.
Teoretyczne przy białych diodach które wymagają 3.6V nie musi się stosować oporników przy zasilaniu 3V. Ale tak czy inaczej na bym je dał.

Nie wiem jaki masz opornik, ale jak dioda gaśnie jak podłączysz przez ten opornik diodę, to znaczy że masz za duży opornik.
Ja zastosował bym tak dla zasady opornik o oporności 5-10 Omów. Po pierwsze bezpieczniej dla diody, po drugie dłużej wytrzyma Ci bateria jak opornikiem ograniczysz prąd.
Jak dioda słabo by świeciła to opornik jeszcze mniejszy możesz dać.

Jak zastosujesz oporniki dla każdej diody nie musisz stosować 2 baterii - możesz podłączyć do jednej.
Tylko pamiętaj 2 diody dwa razy szybciej rozładuje się bateria.

Mam nadzieję że zrozumiałeś.
Jak by coś jeszcze trzeba to wal śmiało.

Pozdrawiam
MarCiu
Awatar użytkownika
MarCiu
 
Posty: 630
Rejestracja: Pią Paź 03, 2003 9:47 pm
Miejscowość: Lubsko - Lubuskie

Postprzez koksik752 » Śro Paź 10, 2007 11:54 am

dzieki za pomoc oto moj schemat

Image
Awatar użytkownika
koksik752
 
Posty: 46
Rejestracja: Pią Lip 20, 2007 7:33 pm

Postprzez KONiu3141 » Śro Paź 10, 2007 12:07 pm

Nie ma to jak typowo elektryczny schemat ;o) byle by działało
Nie bójmy się chwalić ludzi, to im wyjdzie tylko na dobre :)
Awatar użytkownika
KONiu3141
 
Posty: 163
Rejestracja: Czw Kwi 06, 2006 3:58 pm
Miejscowość: Żagań

Postprzez koksik752 » Śro Paź 10, 2007 12:33 pm

sprawdzalem jedna czesc i dzialalo :D teraz czeka na skonczenie malowania karoserii i zakladamy :P
Awatar użytkownika
koksik752
 
Posty: 46
Rejestracja: Pią Lip 20, 2007 7:33 pm


Wróć do Warsztat - pojazdy cywilne

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość

cron