przez karlem » Sob Paź 15, 2011 10:29 am
Można startować z ręki, ale warunkiem jest dość silny wyrzut płynnie i poziomo, więc trudniejsze niż start z ziemi.
Najlepiej startować z równego asfaltu czy betonu i korygować delikatnie sterem kierunku rozbieg; zawsze prosto pod wiatr, później, również delikatnie, sterem wysokości w górę. Nie zadzierać zbyt mocno, bo model straci prędkość i zwali się na skrzydło, jak w Twoim filmie. Po starcie pozwól mu sie rozpędzić lecąc prosto, z niewielkim wznoszeniem, ok 50 m., a dopiero po nabraniu wysokości ok. 30 lub więcej metrów pierwszy zakręt w lewo. Model w prawym zakręcie nurkuje, w lewym wznosi się, więc nie bądź zaskoczony. Najlepiej sterować impulsowo, tzn. wychylasz ster i cofasz do neutrum; jak model nie zareaguje, albo reakcja jest niewystarczająca, poprawiasz wychylając drążek więcej i/lub przytrzymujesz wychylony odrobinę dłużej. Nie należy trzymać drążka wychylonego, bo model ma swoją bezwładność, reaguje ze zwłoką, a zbyt duże/długie wychylenie steru skutkuje zacieśnianiem zakrętu i późniejszymi próbami ratowania sytuacji poprzez kontrowanie sterem w drugą stronę, model miota się po całym niebie, a spanikowany pilot gubi się w tym i wali w ziemię. Przedobrzenie wychyłów sterem wysokośći powoduje albo ostre nurkowanie, albo gwałtowne wznoszenie, utratę prędkości, zwalenie się na skrzydło i nurkowanie; do ziemi blisko, a czasu na reakcję mało. Lataj przed sobą, nie nad głową ani za plecami. Nigdy nad widzami i samochodami. Przeszkody ekranują, nawet drzewa, więc lataj tak, żeby zawsze widzieć model.
Oczywiście należy wybrać teren płaski, otwarty, bez przeszkód w postaci drzew, a w żadnym wypadku w pobliżu zabudowań.
Powodzenia
Pozdrawiam
karol