[Tutorial] ODLEWY Z ŻYWICY cz. I

Najczęstsze problemy, ważne zagadnienia dotyczące budowy modeli pojazdów cywilnych.

[Tutorial] ODLEWY Z ŻYWICY cz. I

Postprzez MiniMan » Pon Mar 13, 2006 8:06 pm

Witam was!

Chciałem podzielić się z Wami metodami, które zastosowałem ostatnio przy robieniu kopii felgi 1/24 dla Seweryna. Przede wszystkim mam nadzieję, że pokażę Wam, że nie ma czego się bać i że jest to w sumie dość proste – zrobiłem to po raz pierwszy i oceniam wyniki na poziomie co najmniej „do przyjęcia” (ale Seweryn ma ostateczny głos w tej sprawie ;o) .)

Znane są mi 3 podstawowe sposoby robienia formy do odlewów:
    1. Formy jednoczęściowe
    2. Formy dwuczęściowe wlewane
    3. Formy dwuczęściowe dociskane, (tzw. „squishymolds”)

Dla felgi zastosowałem wariant 2, ale również wypróbowałem warianty 1 i 3, które opiszę oddzielnie.

Najpierw materiały:
Image

Silikon Plastisil M33
Katalizator OL-1
Żywice Axson F19(A) + F31(B)
Żywice Rencast FC 52 (A+B)


Rozdzielacz do silikonu np. Linomag (lub wazelina)
Rozdzielacz do żywicy np. Oilsil

Plastelina
Klocki lego
Kawałek szkła
Kawałki ramy z wypraski po modelu
Skalpel/nóż modelarski

Kubki do mieszania
Patyki do mieszania

Waga (im dokładniejsza, tym lepiej; ja używałem elektronicznej wagi kuchennej)


Ogólne uwagi:
1. Dokładność w mierzeniu składników jest wskazana! Szczególnie dotyczy to żywicy. Dwuskładnikowe żywice, które zastosowałem są tak projektowane, by mieszać je na zasadzie 50/50 na WAGĘ, a NIE OBJĘTOŚĆ. Pewnie są amatorzy, którzy powiedzą, że można mieszać na oko itd., ale prawda jest taka, że bez dokładnych proporcji nie będzie odpowiedniej ilości polimerów (lub coś podobnego), a żywica nie będzie w ogóle lub będzie nie w pełni się wiązała.

2. Mieszamy dokładnie, ale (chyba, że mamy komory próżniowe i ciśnieniowe) robimy to w miarę delikatnie tak, by nie wprowadzać zbyt dużo powietrza, co kończy się bąbelkami i ubytkami w naszych wyrobach.

3. Silikon wiąże się tylko z silikonem, więc nie ma potrzeby smarować nasz pierwowzór przed robieniem formy, ale w przypadku form dwuczęściowych musimy pamiętać, aby smarować czymś silikon, inaczej skończy się to mało zabawnym klockiem silikonowym z naszą częścią uwięzioną w samym środku! :oops:

4. Należy dobrze przemyśleć, jak będziemy projektować układ części w formie. Żywica musi móc swobodnie dopłynąć do środka i wypełnić wszystkie strefy, zaś powietrze w formie musi mieć swobodną drogę na ucieczkę z formy, bo inaczej będzie ubytek w odlewie. Należy zwrócić też uwagę na to, gdzie będzie miejsce łączenia formy, bo tam powstanie linia łączenia – w im mniej widocznym miejscu, tym lepiej.

Proces:
1. Pierwszy etap to konstrukcja ramy, w której będziemy robić formę. Użyłem w tym celu klocki lego i ściągnęłam do współpracy eksperta w tych klockach ;o) – moją córkę Alex.
Na drugim zdjęciu widać ile mniej więcej powinno być miejsca dookoła pierwowzoru.

Image

Image

Część należy dobrze wyczyścić i przygotować. Silikon BARDZO wiernie odtwarza, więc to, co jest na oryginale na pewno znajdziesz na kopii. Przygotowaną felgę wypełniłem plasteliną – im więcej wysiłku poświęcisz na dokładność na tym etapie, tym bardziej będzie to procentowało w postaci mniejszego wysiłku przy czyszczeniu odlewów.

Image

Lekko przycisnąłem wypełnioną część do kawałka szkła, umocowałem konstrukcję lego na miejscu plasteliną i delikatnie wlałem miksturę z silikonu i katalizatora do formy. Aby uniknąć kieszeni powietrza, należy wlewać silikon w rogu formy, a NIE bezpośrednio na część. Wtedy silikon powoli wypełnia formę od spodu, a powietrze ucieka w górę.

Image

Teraz trzeba pozwolić silikonowi sieciować. Ja czekałem dobę. Po tym czasie można wyjąć pierwszą część formy z klocków.

Delikatnie wyciągamy część z silikonu w celu wyjęcia plasteliny. Zaznaczałem na formie i części pasery, abym mógł włożyć część z powrotem dokładnie w tym samym położeniu. Przy pomocy skalpela wyciąłem rowy (markery) – rowy te na drugiej połowie formy będą „górami”, a razem będą służyć dokładnemu dopasowaniu obydwu części formy do siebie.

Image

Po wyczyszczeniu pierwowzoru z plasteliny, trzeba zacząć myśleć o tym, którędy żywica ma się dostać do formy oraz którędy powietrze ze środka ma się wydostać. W tym celu lekko przykleiłem do felgi 3 plastikowe patyczki (2 po brzegach i jeden do osi). Plan jest taki, że wlewam do formy po zewnętrznych wlotach, a powietrze ucieknie przez miejsce najtrudniejsze do odlewania – oś.
Pierwowzór jest ponownie umieszczony w dolnej części formy, a konstrukcja z klocków jest „dobudowana” o parę pięter. W tym przypadku zrobiłem to o trzy, a to okazało się, co najmniej o jedno za dużo.

Każde miejsce, gdzie widzimy silikon powinno być posmarowane rozdzielaczem (wazelina, linomag itd.) NIE UŻYWAJ DO TEGO OLISIL – NIE NADJE SIĘ

Image

Teraz dolewamy silikon do górnej części formy…

Image

…i pozwalamy spokojnie sieciować. Po sieciowaniu rozbieramy konstrukcję z klocków i mam takie coś..

Image

Po delikatnym „rozłupaniu” możemy wyjąć pierwowzór, wyciągnąć „kominki”, wyczyścić formę (ja to zrobiłem gorącą wodą) i jesteśmy gotowi do odlewania.

Image

Po LEKKIM psiknięciu Olisilem (to jest środek pomocniczy, a nie zasadniczy, bo żywica i tak nie wiąże się z silikonem, zbyt duża jego ilość będzie wypełniała drobne detale) składamy razem dwie części formy i przy pomocy gumy zamykamy. Przy formach o ciężkich ścianach dobrze jest owinąć formę sztywną kartą, co zapobiega jej odkształcaniu się.

Mieszamy bez szaleństwa (by uniknąć wspomnianych już bąbelków powietrza) wybraną żywicę DOKŁADNIE zgodnie z instrukcjami i wlewamy ciągłym strumieniem do formy. Na tym zdjęciu widać, że przy pomocy skalpela rozszerzyłem otwory u góry dla ułatwienia dolewania żywicy. Kiedy już pojawi się żywica (w następnych odlewach dolałem znacznie mniej żywicy) kończymy wlewanie i bierzemy wykałaczkę, którą wprowadzamy do dziury i lekko „pompujemy” żywicę w celu uwolnienia ew. powietrza. Dodatkowo również dość energicznie stukałem formą o blat.

Zanim otworzyłem formę, dałem żywicy spokojnie 12 godz. min do utwardzenia.

Image

Oto wyniki:

Image

Image

Warto dodać, że oczywiście nie każdy odlew się udaje przy tej technice bez komory ciśnieniowej, a wręcz według mojego doświadczenia pierwszych parę nigdy nie udaje się w pełni, a forma musi jakoby „dochodzić do siebie”. Poniżej widać pierwszy odlew oraz parę przykładów, gdzie nie udało mi się kompletnie odpowietrzyć formy.

Image

Końcowe uwagi są takie.
1. Następnym razem na pewno bym zrobił od razu więcej niż jedną formę silikonową, bo robienie „po jednej” jest dość nieekonomiczne, jeśli chodzi o zużycie żywicy, ponieważ zawsze trzeba coś wyrzucać.
2. Z dwóch żywic, które tu zastosowałem uważam, że Rencast (biały) był lepszy. Jest bardziej płynny i lepiej i łatwiej się rozprowadza po formie. Ponadto, jest moim zdaniem mniej (trochę) wrażliwy na dokładność proporcji składników i częściej i lepiej w pełni stwardnieje.
3. Komin do odpowietrzenia osi powinien być chudszy od osi, a NIE grubszy. Oczywiście, wyciągnięcie grubszego materiału przez dziurkę po osi było dużym problemem.

Mam nadzieję, że będzie to dla Was pomocne.

Thanks as always to Aston 4 linguistic help!! :notworthy:

Zobaczcie też:
ODLEWY Z ŻYWICY cz. II– Formy jednoczęściowe
ODLEWY Z ŻYWICY cz. III – Formy dwuczęściowe dociskane, (tzw. „squishy molds”)
Ostatnio edytowany przez MiniMan Wto Mar 28, 2006 10:31 am, edytowano w sumie 3 razy
MiniMan
 
Posty: 781
Rejestracja: Pon Maj 09, 2005 10:51 pm

Postprzez michal.s » Pon Mar 13, 2006 8:46 pm

Jakie są orientacyjne koszty zrobienia takiego odlewu ?
Licząc koszty żywicy i sylikonu ?
Pozdrawiam - Michał Słonczyński
Image
Awatar użytkownika
michal.s
 
Posty: 986
Rejestracja: Wto Sie 16, 2005 12:08 am
Miejscowość: Rzeszów

Postprzez Seweryn » Pon Mar 13, 2006 9:25 pm

Dziękuje Minimanowi za odlanie tych felg dla mnie :notworthy:
Jeżeli chodzi o jakość odlewu to nie ustępuje te felga niczym orginałowi hasegawy. Czysto dokładnie odlane. Mistrzostwo świata :D
Seweryn Image
Image
CHEVY LUMINA 100% Lancia Delta HAS+S27 60%
Image
Awatar użytkownika
Seweryn
 
Posty: 418
Rejestracja: Pią Paź 24, 2003 9:07 pm
Miejscowość: Ustroń

Postprzez portalus » Pon Mar 13, 2006 9:42 pm

Materiał rewelacyjny. Już się nie mogę doczekać na następne.
Sam jeszcze niczego nie odlewałem ale może kiedyś mi się przyda.
Dzięki.

Niezłego masz pomagiera, mój ma dopiero 10 miesięcy.

PS
To ja przesunąłem temat do FAQ’a.
Ostatnio edytowany przez portalus, Pon Mar 13, 2006 9:48 pm, edytowano w sumie 1 raz
Image
Awatar użytkownika
portalus
Dobry Duch PWM
 
Posty: 1272
Rejestracja: Pon Mar 28, 2005 7:45 pm
Miejscowość: Swarzędz

Postprzez draz » Pon Mar 13, 2006 9:44 pm

Dzięki MiniMan za ten tutorial. Bardzo dobrze zrobiony i będzie mi pomocny. BYwało że chciałem coś odlać, ale nie bardzo chciało mi sie za to brać, może z niewiedzy, a tutaj ma wszystko jak na dłoni.

Cheers mate.
Bartosz Obara
Image
Awatar użytkownika
draz
 
Posty: 1290
Rejestracja: Sob Paź 09, 2004 11:32 pm
Miejscowość: Katowice

Postprzez MiniMan » Pon Mar 13, 2006 9:45 pm

michal.s napisał(a):Jakie są orientacyjne koszty zrobienia takiego odlewu ?
Licząc koszty żywicy i sylikonu ?

Koszty materiały są tak:
1kg żywicy (0,5kg part A + 0,5kg part B) = 70zł
1kg Silikonu = 63zł
butelka OL1 (na ok 10kg silikonu) = 11zł

Dalej to jest kwestia "ekonomiczność" wykorzystywaniu tych materiałów.

Silikon raczej się nie marnuję, zaś za to sporo idzię na jedna forma. Z mojego 1kg zrobiłem formy do 2CV,te felgi oraz jeszcze 2 tutoriale, które jeszcze piszę. Zostało praktycznie nic. Natomiast już widzę, ze mogłbym robić te wszystkie formy co njmniej o 30% bardziej oszczędnie.

Zywice zaś mało się używa na jeden część, ale zawsze mi się marnowało sporo za każdym razem. Myślę że na te felgi oraz inne części używałem ok 0,5kg żywice (z którego conajmniej połowy na straty)


Seweryn napisał(a):Dziękuje Minimanowi za odlanie tych felg dla mnie

Nie ma za co! Pamiętam o płyta ze zdjęciami do Enzo ;)
Zresztą to było dla mnie fajną przygodą a sporo się nauczyłem dzięki Tobie
MiniMan
 
Posty: 781
Rejestracja: Pon Maj 09, 2005 10:51 pm

Postprzez Fumfol76 » Pon Mar 13, 2006 9:53 pm

Niezły bajer!
Awatar użytkownika
Fumfol76
 
Posty: 554
Rejestracja: Wto Paź 11, 2005 12:04 pm
Miejscowość: Poznań

Postprzez Kiidd » Pon Mar 13, 2006 11:24 pm

Świetne materiały. Powiem szczerze, że widziałem wiele artykułów o odlewaniu żywic, głównie elementy do modeli lotniczych, ale Twój materiał bije na głowę wszystkie inne. Treść i zobrazowanie jest czytelne i zrozumiałe, nawet dla największego laika.
Pozdrawiam Kiidd.
Awatar użytkownika
Kiidd
 
Posty: 1911
Rejestracja: Nie Wrz 28, 2003 10:56 pm

Postprzez Octan » Wto Mar 14, 2006 10:08 am

Świetny tutorial i świetna robota ( jak na brak pompy próżniowej ) :notworthy: :notworthy:
Pozdrawiam
Marcin Wręczycki
Grupa Tomcatsky
tomcacky@o2.pl
ImageImage
Awatar użytkownika
Octan
 
Posty: 241
Rejestracja: Nie Kwi 04, 2004 1:56 pm
Miejscowość: Warszawa

Załamka

Postprzez wilson » Pią Maj 12, 2006 11:59 pm

A ja robiłem odlewy za żywicy Epidian 53. I też fajnie wyszło. Jako formy użyłem gipsu heheh, ale mam teraz z siebie pompe jak zobaczyłem ten post. W sumie nawet nie wiedziałem (ale podejżewałem) że takie sylikony istnieją. Pokazał bym jak to wyszło, ale nie wiem jak się podłącza obrazki.
Pozdro dla wszystkich a w szczególności dla naszego fachmistrza!!! :D[/img]
Pierwsze kroki
Awatar użytkownika
wilson
 
Posty: 19
Rejestracja: Pią Maj 12, 2006 9:03 pm
Miejscowość: Koszalin

Postprzez Gość » Wto Maj 30, 2006 4:07 pm

Witam
Mam takie pytanie gdzie można kupić tą żywice Rencast Fc 52
Gość
 

Postprzez MiniMan » Wto Maj 30, 2006 4:43 pm

Anonymous napisał(a):Witam
Mam takie pytanie gdzie można kupić tą żywice Rencast Fc 52

Kupiłem w sklepie na Plac Starynkiewicza (róg Al. Jerozolimskie) w Warszawie
MiniMan
 
Posty: 781
Rejestracja: Pon Maj 09, 2005 10:51 pm

Postprzez Gość » Wto Maj 30, 2006 5:04 pm

Dziękuje za odpowiedź , ale ja mieszkam we włocławku i nie bardzo mi się opłaca wyjazd 160 km po litr żywicy, szukałem w necie jakiegoś sklepu i nic nie ma ,czy może ten sklep prowadzi sprzedaż wysyłkową .
pozdrawiam Darek
Gość
 

Postprzez Rafal » Wto Maj 30, 2006 10:10 pm

Anonymous napisał(a):Dziękuje za odpowiedź , ale ja mieszkam we włocławku i nie bardzo mi się opłaca wyjazd 160 km po litr żywicy, szukałem w necie jakiegoś sklepu i nic nie ma ,czy może ten sklep prowadzi sprzedaż wysyłkową .
pozdrawiam Darek


Zadzwonić, zapytać.

Rafal
STOP pytaniom o aerografy: Który wybrać, który lepszy, jak malować

Jak mądrzezadawaćpytania
Rafal
 
Posty: 503
Rejestracja: Nie Lis 02, 2003 3:14 am
Miejscowość: Wa-wa

Postprzez Gość » Wto Lip 25, 2006 2:36 am

Witam,
polecam także żywicę RenCast FC 53. Jest szybsza od FC52 (i chyba też lepsze własności po utwardzeniu) - krótszy o połówę czas życia tzn. 3min (więc czasem trzeba się spieszyć), ale za to mozna szybciej rozformować ok. 30+-15min (przy cieńkich ściankach polecam trochę dłużej min 2h (ale to sprawa wprawy i dobrego silikonu). Co do FC52 do przy ściance grubości 2 mm nie trzeba czekać dłużej niż 2 do max 3 godzin (no potrzeba trochę wprawy).
Na formę polecam silikon MM 922 (lub 918) firmy ACC.
Z wysyłką FC 52 do Włocławka wg mnie nie powinno być najmniejszego problemu (są na tym świecie firmy kurierskie).
Pozdro i miłych chwil przy odlewaniu
DD
Gość
 

Następna

Wróć do Jak to zrobić - pojazdy cywilne

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 0 gości